U saopštenju koje je potpisalo 77 zaposlenih, podseća se da je sedmoro urednika „Dnevnika u 17“ i emisije „Razglednice“ bez ikakvog rešenja, u utorak kasno popodne samo obavešteno telefonom da narednog dana neće uređivati te emisije, da bi jutros bio promenjen i gotovo ceo tim Jutarnjeg programa „Dobro jutro Vojvodino“.

Time je ozbiljno doveden u pitanje kvalitet dnevnog informativnog programa, upozoravaju zaposleni. Osim toga, aktuelni plan rada važio je još svega pet dana, budući da se radi o nedeljnom rasporedu, pa se nameće pitanje zbog čega je smene bilo važno tako brzo sprovesti, stavljajući u drugi plan obaveze i odgovornost koju kao javni servis imamo prema građanima, navode zaposleni.

Vrlo je indikativno to da je do smena došlo u istom danu kada je Upravni odbor konstatovao ostavku glavne i odgovorne urednice Prvog programa televizije Marjane Jović, i to sat vremena pre početka sednice na kojoj je njena ostavka konstatovana.

Posle smene direktora programa Slobodana Arežine i ostavke glavne i odgovorne urednice Prvog programa televizije, koji su na četvorogodišnji mandat izabrani pre godinu dana, ali i ostavke generalnog direktora Srđana Mihajlovića, najvažnije funkcije u našoj kući nalaze se u v.d. statusu, dodaje RTV.

Zaposleni u RTV smatraju da su, imajući u vidu nagle smene do kojih je došlo u dnevnom programu, ugrožene i druge emisije Radiotelevizije Vojvodine, po kojima smo postali prepoznatljivi i u regionu.

Od v.d. rukovodstva zahtevamo javno objašnjenje zašto je došlo do takve nagle smene bez ikakvog obrazloženja i da li je po sredi političko upodobljavanje RTV.

Takvim potezima narušava se teško stečeno poverenje građana koji su vlasnici javnog servisa i integritet novinara čiju profesionalnost, nepristrasnost i objektivnost potvrđuju i brojne nagrade.

Pribojavamo se da se na taj način pravi prostor za novinare koji će biti u službi politike, a ne građana i upozoravamo javnost da se takvim postupcima dovodi u pitanje opstanak kompletnog javnog servisa Vojvodine.

Pozivamo građanke i građane, stvarne vlasnike pokrajinskog javnog servisa, da nas podrže u naporima da očuvamo Radioteleviziju Vojvodine, navodi se u pismu zaposlenih na TV Vojvodina, koje prenosi N1.

Biro za društvena istraživanja (BIRODI) poziva vlast sa prekine sva pretvaranja medija u svoje perijanike.

Najnoviji slučaj postizbornih smena u RT Vojvodine bez ikakve valjane evalucije rada ovog javnog medijskog je argument u prilog tvrdnji težni da se javni medijski servisi pretvore u perjanike vlasti po modelu TV Pink, kojem je država putem diskrecionog odlučivanja obezbeđuje sredstava za rad, a što ova medijska kuća uzvraća prigodnim izveštvanjanjem o vlasti na šta ukazuje monitoring izvšetavanja ove medijske kuće tokom izborne kampanje, saopštio je BIRODI.

Kako navode saučesnik u procesu pretvarana medija u perijanika je i REM, koji svojim ćutanjem i konfuznim postupanjem stvara ambijent u kojem se mediji osećaju nesigurnim, a oni koji imaju moć i kapital slobodnim da sa medijima rade šta žele i šta mogu. Zbog sve ga toga traže od REM da javnost upozna sa monitorinzima RT Vojvodine o isunjavanju obaveza kao javnovnog servisa, odnosno monitoringom izveštvanja izborne kampanje janvnih servisa i komercijalnih emitera sa nacionalnim frekvencijama.

BIRODI poziva novu upravu RT Vojvodine da građane koji finansiraju javne servise upoznaju sa modelima i rezultatima evalucije rada urednika koji su smenjeni.

Odgovornost i integritet svake vlasti se ogleda u garantovanju autonomije javnih medijski servisa koji su vlasništvo građana, jer ih oni finansiraju zarad pravovremenog, objektivnog i relevatnog informisanja. Diskrecionim smenama vlast vrši stvari za šta nije dobila mandat, već zloupotrebu, voluntarističko „osvajanje“ javnih servisa zarad svoje promocije i propagande o trošku građana, podsećaju iz BIRODI.

Udruženja: Serija političkih smena na RTV-u

Novinarska i medijska udruženja najoštrije osuđuju nove smene na Radio-televiziji Vojvodine i ističu da su one posledica političkog pritiska i instrumentalizacije ovog javnog servisa od strane vlasti.

Posle smene programskog direktora Slobodana Arežine i ostavke, očigledno pod političkim pritiskom, generalnog direktora Srđana Mihajlovića – juče popodne je smenjeno i sedam urednika informativnog programa RTV-a, a konstantovana je i ostavka glavne i odgovorne urednice Prvog programa Televizije Novi Sad Marjane Jović. Očekuje se da će danas i narednih dana biti nastavljeno sa „čišćenjem“ ove kuće od „nepodobnih“ urednika i novinara, a smene se sprovode potpuno neprimereno, telefonskim pozivima i usmenim nalozima.

Događaji na RTV-u u potpunosti podsećaju na početak devedesetih i tzv. jogurt-revoluciju, kada je sa tadašnje Radio-televizije Novi Sad (RTNS) otpušteno, na prinudni odmor poslano ili marginalizovano nekoliko stotina najuglednijih urednika i novinara koji nisu želeli da se stave u službu Miloševićevog režima.

Potpisnici saopštenja pozivaju međunarodne i nevladine organizacije da se oglase povodom ovog političkog nasilja koju vlast sprovodi nad Radio-televizijom Vojvodine, njegovim urednicima i novinarima, i ističu da događaji u ovoj kući u potpunosti dezavuišu ideju javnog servisa i pokazuju pravo lice vlasti u Srbiji.

Ovim smenama dovodi se u pitanje dalje funkcionisanje RTV-a, a potpisnici saopštenja najavljuju da će preduzeti akcije u znak protesta protiv ovih skandaloznih događanja, te da će o tome pravovremeno obavestiti javnost.

Nezavisno udruženje novinara Srbije NUNS

Nezavisno društvo novinara Vojvodine NDNV

Asocijacija nezavisnih elektronskih medija ANEM

Asocijacija lokalnih nezavisnih medija Local Press

Asocijacija onlajn medija AOM

KLJP: Hitno zaustaviti urušavanje slobode medija

Kuća ljudskih prava (KLJP) poziva stranke i budućeg mandatara koji će formirati Vladu Srbije da prilikom kreiranja vlade posebno vode računa o neophodnosti hitnog zaustavljanja trenda urušavanja slobode medija u Srbiji. Takođe, Kuća se pridružuje zahtevu Nezavisnog udruženja novinara Srbije u pozivu Ministarstvu kulture i informisanja da osudi govor mržnje Ratka Dmitrovića. KLJP poziva Vladu Srbije da pokrene smenu Dmitrovića kroz svoj vlasnički kapital i uređivačka prava koja ima u ovom preduzeću.

Povodom razrešenja urednika Javnog servisa Vojvodine, koje je započelo razrešenjem Slobodana Arežine, programskog urednika, a kulminiralo sinoć na sednici Upravnog odbora RTV-a razrešenjem još sedam urednika, apelujemo na donosioce odluka na svim nivoima da hitno prestanu sa političkim pritiscima koji ozbiljno ugrožavaju elementarna ljudska prava na slobodu govora i informisanja. Uz smenu urednika, posebnu zabrinutost izražavamo i zbog pritisaka prema drugim novinarima u Radio-televiziji Vojvodine.

UNS: Neprihvatljive ekspresne smene urednika RTV-a bez obrazloženja

Udruženje novinara Srbije (UNS) smatra neprihvatljivim ekspresne smene urednika informativnog programa na srpskom jeziku iza kojih ne stoji nikakvo obrazloženje i ocena njihovog rada kao ni argumenti zbog čega su smenjeni, navode iz ovog udrženja.

UNS podseća da je juče popodne UO RTV-a prihvatio ostavku glavne i odgovorne urednice prvog programa televizije Marjane Jović i za vršioca dužnosti imenovao Nadu Kalkan nakon čega su usledile smene urednika kolegijuma informativnog programa na srpskom jeziku.

Kako kažu očekuju od UO RTV-a i novog rukovodstva programa da daju meritornu ocenu rada smenjenih urednika i upozorava da se prema njihovom radu mora odnositi s poštovanjem, a razloge za smenu obrazložiti činjenicama.

UNS ističe da UO RTV-a i novo rukovodstvo programa moraju imati u vidu stav Programskog saveta RTV-a da je dosadašnji upravljački tim realizovao programsku koncepciju koja odgovara misiji i programskim ciljevima RTV-a. Ovo udrženje traži da novinari i urednici RTV-a koji su potpisali otvoreno pismo u kojem su izrazili zabrinutost da bi nagle i nejasne smene mogle da naruše stečeni ugled pokrajinskog javnog servisa, ne snose nikakve posledice zbog iznetih stavova.