Zamenica Osnovnog tužilaštva u Novom Sadu Gordana Popović utvrdila je da „nema elemenata krivičnog dela za koje se goni po službenoj dužnosti“.

Advokat Devića u ovom predmetu Nikola Stanojević kaže za Danas da je posle dve i po godine od dana podnošenja „nenadležno novosadsko tužilaštvo kome je predmet prosleđen, utvrdilo da nema krivičnog dela a da pritom nije saslušan ni podnosilac, investitor Dević, niti njegov advokat za taj segment spora, Emir Jašarević“.

Reč je o krivičnoj prijavi podnetoj protiv članova Upravnog odbora ATP Vojvodine u kome se nalaze predstavnici najvećih poverilaca, kao i protiv stečajnog upravnika i advokata tog preduzeća, a zbog odluka kojima se značajno umanjuje stečajna masa.

– Upravni odbor naložio je advokatu ATP Vojvodine da odustane od već podnetog uvećanog i proširenog zahteva za utvrđivanje ukupne štete nanete preduzeću. Proširenje zahteva urađeno je, inače, po presudi Privrednog apelacionog suda, koji je u drugostepenom postupku naložio da se utvrdi ukupna šteta nastala zbog ugovora koji novosadske gradske vlasti nisu ispoštovale. A šteta je naneta ne samo poslovanju novoizgrađene autobuske stanice, već čitavom preduzeću i vlasniku. Nije uobičajeno da se Upravni odbor meša u sudski postupak, još manje da se advokatu koji je već podneo uvećan tužbeni zahtev, naloži da ga povuče. Time je oštećeno više od 400 drugih poverilaca koji su mogli da računaju, ukoliko se u sudskom sporu dokaže, da će u većem procentu naplatiti svoje potraživanje – kaže Stanojević.

On dodaje da je u krivičnoj prijavi „naveo sve dokumente kojima se dokazuje umešanost UO, poimence je za svakog člana navedeno konkretno krivično delo, kao i protiv advokata koji je poslušao UO, ali je time oštetio i preduzeće i druge poverioce“.

– Tužilaštvo sam uputio i na sudski predmet, a da je uvid izvršen, videli bi da su članovi UO zloupotrebili položaj. Reč je o višemilionskom iznosu, zbog čega je prijava podneta Višem javnom tužilaštvu. Ali oni su je prosledili Osnovnom tužilaštvu u Novom Sadu, nadležnom za predmete daleko manje vrednosti, gde je i odbačena – objašnjava Stanojević.

Pritom, najvažniji je način na koji je prijava odbačena, kaže on, jer nikakve provere nisu vršene a u obrazloženju je data samo uopštena konstatacija da u toj prijavi tužilaštvo ne vidi krivična dela, bez preciziranja po kom su osnovu za svakog od tuženih odbačeni navodi za konkretna krivična dela.

– U složenim predmetima gde ima i predistražnih postupaka, o prijavi se tužilaštvo obično izjašnjava za nešto više od mesec dana. Ukoliko se samo vrši uvid u sudski predmet, kao što pretpostavljam da je urađeno u ovom slučaju (ako je i toga bilo), moralo bi da se reši za petnaestak dana. Ipak, novosadsko tužilaštvo je čekalo, a odluka o odbacivanju objavljena je nakon izmene zakona prema kojima sada podnosilac krivične prijave nema mogućnost supsidijarnog gonjenja, odnosno sud više ne može da sprovede istražne radnje, već je jedina preostala mogućnost da se podnese pritužba višem tužilaštvu – zaključuje Stanojević.

Pod budnim okom Brisela

Evropska komisija je predmet ATP Vojvodine svrstala među pet najvećih i jedini sa spiska od 24 sporne privatizacije u kome je oštećen investitor. Prošle nedelje iz sedišta EK u Briselu Deviću su potvrdili da u okviru skrininga poglavlja 23 i 24 pomno prate razvoj događaja u predmetima sa tog spiska „ali su, u krajnjem slučaju, vlasti i sudovi u Srbiji oni koji imaju isključivu kompetenciju da istraže i poprave ove slučajeve“. „Komisija trenutno završava svoju godišnju ocenu o napretku Srbije prema EU, a ta ocena će biti dostupna 8. oktobra. Izveštaj o napretku će obezbediti sveobuhvatnu analizu situacije koja se tiče vladavine prava i borbe protiv korupcije“.

Šteta

Slučaj ATP Vojvodine došao je na listu 24 sporne privatizacije nakon što je kupac ATP Vojvodine, nakon uspešne privatizacije, sklopio sa novosadskim vlastima ugovor o izgradnji nove autobuske stanice. U to je uloženo oko 20 miliona evra iz kredita za koje je Dević garantovao svojom ličnom imovinom. Iako je stanica još 2007. dobila upotrebnu dozvolu, grad do danas nije ispunio svoj deo ugovora da preusmeri saobraćaj na novu lokaciju. U nedostatku očekivanih prihoda i pod pritiskom kreditnih rata, ATP Vojvodina je otišla u stečaj a bez posla je ostalo oko 500 radnika. Čitav biznis plan nastao oko nove autobuske stanice tako nije mogao da se realizuje, a bio je planiran prihod od pedesetak lokala u njenom sastavu, servisa koji je prema projektima nemačkog Mercedesa urađen kao jedan od najmodernijih u ovom delu Evrope, zatim od izgubljenih zastupništava „setre“ i „mercedesa“… Ukupan iznos štete koju je pretrpeo investitor i preduzeće još nije utvrđena, a procene sudskih veštaka govore da je reč o desetinama miliona evra. Odgovornost za posledice neispunjenog ugovora nije utvrđena.