E-government doprineo bi smanjenju troškova u javnom sektoru u Srbiji, a ujedno i omogućio građanima da na jednostavniji i brži način obavljaju administrativne poslove, zaključak je konferencije „E-government i smanjenje troškova javnog sektora u Srbiji“ u organizaciji Danas konferens centra. Iako su u mnogim oblastima u Srbiji već uvedene elektronske usluge, ostalo je još dosta da se uradi, kao i da se ova oblast adekvatno pravno i tehnički reguliše.

Igor Todoroski, koordinator razvoja e-uprave Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu, napomenuo je da je jedan od značajnijih koraka ka integraciji lokalnih i centralnih službi, u cilju povećanja zadovoljstva građana, integracija podataka o građanima upisanih u matične knjige i uspostavljanje jedinstvenog biračkog spiska.

– Centralni sistem za elektronsku obradu i skladištenje podataka i čuvanje drugog primerka matičnih knjiga i Jedinstveni birački spisak su projektovani tako da odgovoraju na sve aktuelnije zahteve vezane za upotrebu elektronskih dokumenata i servisa, što predstavlja ključni korak u razvoju e-uprave, kao strateškog opredeljenja Vlade Srbije – objasnio je Todoroski.

Kako je napomenuo, cilj uprave je da se građanima obezbedi bolji i efikasniji pristup javnim servisima za različite potrebe građana, kao i da pojednostavi birokratske procedure kroz primenu novih tehnologija i iskustava iz e-governmenta i e-business-a.

– Prikupivši podatke jednom i koristeći ih više puta, organi uprave izbegavaju da od korisnika više puta traže istu informaciju, kao i da isti podatak čuvaju na više mesta, što smanjuje troškove i vreme utrošeno na upisivanje i proveravanje podataka. Osim toga, putevi elektronske komunikacije su znatno jeftiniji od komunikacije putem papira – naglasio je Todoroski i dodao da su iskustva sa centralizovanim vođenjem podataka različita u različitim gradovima i opštinama, ali da se ministarstvo trudi da podiže kapacitete lokalnih samouprava.

Miloš Đurković, generalni direktor HP Srbija, rekao je da je ranije ukazivano da bi u Srbiji trebalo da postoji određeno ministarstvo koje će baviti pitanjima uspostavljanja e-governmenta, kao i da je pozitivno što je uspostavljena regulativa u oblasti telekomunikacija. On je istakao da se u Srbiji sve više radi na projektima e-governmenta, ali da je ipak neophodno još dosta toga uraditi u toj oblasti.

Kao primer, Danijela Bokan iz Uprave za javne nabavke, navela je da je Portal javnih nabavki uveden kao obavezno sredstvo oglašavanja za javne nabavke velike vrednosti umesto komercijalnog oglašavanja u dnevnim novinama. Dosad je, kako je podsetila, registrovano više od 2.000 naručilaca i zabeleženo oko 2.500 poseta nedeljno. Bokanova je istakla da su direktne uštede javnih sredstava zahvaljujući besplatnom oglašavanju najmanje 10 miliona evra i to osam zahvaljujući oglašavanju javnog poziva i dva miliona zahvaljujući oglašavanju ostalih oglasa.

Bojan Ristić, načelnik za srednje obrazovanje Ministarstva prosvete, napomenuo je da je cilj ovog ministarstva da omogući adekvatnu upotrebu informaciono-komunikacionih tehnologija (IKT), kako bi se podigao kvalitet obrazovanja u Srbiji. Uvođenje IKT u obrazovni sistem podrazumeva restrukturiranje obrazovnog sistema, diversifikaciju nastavnih metoda učenja i prakse, angažovanje svih učesnika obrazovanja i prilagođavanja brzim promenama u društvu i okruženju, kao i unapređenje obrazovanja po pitanju efikasnosti, efektivnosti i produktivnosti.

– IKT, kao jedan od najvažnijih stubova u društvu zasnovanom na znanju, igraće ključnu ulogu u unapređenju obrazovanja i privrede. Trebalo bi imati u vidu i da se tehnologija konstantno menja i da bi određeni procenat IKT uređaja i softvera trebalo zameniti, odnosno nadograditi svake godine – rekao je Ristić.

On je podsetio na podatak da manje od jedan odsto učenika starosti 15 godina u zemljama OECD-a nikada nisu koristili računa, a da većina češće koristi računar kod kuće, a manje u školi. Prema njegovim rečima, edukativni softver je najmanje korišćen obrazovni resurs kod kuće u većini zemalja. Svaka zemlja ima pilot projekat u nekoliko škola, a samo nekoliko zemalja ima nacionalne projekte.

– Neophodno je obučiti i nastavnike u Srbiji kako bi mogli da se lakše uklope u nove procese. Biće potrebno sigurno dve do tri godine rada na uspostavljanja novog sistema u ovoj oblasti, za šta je najpre neophodno uspostaviti tehničke i pravne elemente – naglasio je Ristić. On je dodao i da Ministarstvo prosvete već primenjuje IKT u određenim rešenjima, kao što je upis u srednje škole.

Profesor na Univerzitetu Singidunum Budimir Stakić istakao je da studenti fakulteta ovog univerziteta sve obaveze ispunjavaju elektronskim putem. On je dodao da studenti putem i-mejl adrese mogu da prijave ispite, obave uplate, kao i da preuzmu predavanja sa sajta u obliku prezentacija. Takođe, profesori su zahvaljući tehnologiji u mogućnost i da komuniciraju sa studentima elektronskim putem.

Vukašin Radulović iz Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje (RZZO) rekao je da se intenzivno radi na usavršavanju funkcionisanja u zdravstvenom sistemu, kao i da javni sektor u ovoj oblasti ne zaostaje mnogo za privatnim ustanovama. Ministarstvo zdravlja, kako je istakao, radi na nekoliko IT projekata i to po evropskim standardima. Kada je reč o RZZO, Radulović je objasnio da ovaj zavod čini značajne korake za e-government, jer mnoge stvari „može, treba i rešava informatika“.

On je naveo da RZZO mesečno proveri 32 miliona usluga koje se fakturišu na račun zavoda, o kojima je do pre godinu-dve dokumentacija dovožena šleperima.

Direktorka Bel Medic Jasmina Knežević rekla je da je ova privatna zdravstvena ustanova značajno modernizovala način rada, da im novi medicinski softver koji koriste znatno olakšava internu komunikaciju, ali pre svega onu sa pacijentima.

– Ovaj softver omogućava zakazivanje i nadzor pregleda za sve lokacije sa jednog mesta, u svakom trenutku može da se proveri raspored rada naših lekara, kao i da se vide medicinski izveštaji, kartoni, istorije bolesti – rekla je Knežević.

Osim toga, u svakom trenutku u Bel Medicu imaju uvid i u to kakvo je stanje lekova na lageru i na taj način znaju kada ostanu na minimumu.

– Uz pomoć novih tehnologija mnogo lakše utvrđujemo i troškove svake usluge, čak i velikih operacija. Od svega ovoga pacijenti imaju velike koristi jer nema više čuvanja rendgenskih snimaka i papira kod kuće, a i mnogo su manje mogućnosti za medicinsku grešku – napomenula je Knežević.

Predstavnik izraelske korporacije Netvajz Boaz Hen je na početku konferencije posvećene e-govermentu upoznao goste sa jedinstvenim modelom koji je njegova kompanija napravila kako bi olakšala komunikaciju između građana i predstavnika državnih institucija.

– Sa modernizacijom sistema počeli smo još pre 15 godina i najpre je bilo dosta posla oko sređivanja infrastrukture. U Izraelu je tada Internet bio u povoju, dostupan uglavnom bogatima. Drugi deo posla odnosio se na usavršavanje usluga, a bitan deo bio je i usaglašavanje sa zakonima – rekao je Hen.

Rezultat višegodišnjeg rada ove kompanije bio je uvođenje centralizovanog sajta na kom se nalaze gotovo sve informacije iz svih ministarstava do kojih građani u svakom trenutku mogu da dođu.

– Građani čak i ne moraju da znaju šta je u čijoj nadležnosti jer sve što im treba imaju na jednom mestu. Naravno, dosta posla smo imali sa tim da im približimo takvu vrstu usluga jer neki nisu uopšte koristili mejlove, išli na Internet. Trebalo je dosta uložiti u marketing – naglasio je Hen.

 

Veliko interesovanje privrede

Prema rečima Vukašina Radulovića, cilj uvođenja e-prijave je da omogući klijentima pouzdanu i jednostavnu proceduru za prijavu i odjavu zaposlenih lica na obavezno zdravstveno osiguranje. Takođe, omogućena je i prijava radnika bez odlaska na šalter RZZO. „Do danas se za uslugu elektronske prijave prijavilo oko 320 pravnih lica, sa oko 160.000 zaposlenih. Cilj je da se dostigne 20 odsto elektronskih prijava do kraja 2011. godine“, rekao je Radulović.

 

Ušteda vremena

Portal na kom su bili dosupne informacije iz državne uprave je najpre bio, naglasio je Hen, čisto informativan da bi kasnije dobio i aktivnu ulogu – uz pomoć njega omogućena je komunikacija građana sa ministrima. „Vremenom smo došli do toga da umesto da građani na sedam mesta prijavljuju otvaranje preduzeća to urade samo na jednom. Zatim, u slučaju rođenja deteta bili ste dužni da prijavite to na 12 različitih adresa, a sada opet samo na jednom mestu“, rekao je Hen.

Jasmina Knežević, direktorka Bel Medic

– Uz pomoć novih tehnologija mnogo lakše utvrđujemo troškove svake usluge, čak i velikih operacija. Pacijenti imaju velike koristi jer nema više čuvanja rendgenskih snimaka i papira kod kuće, a i mnogo su manje mogućnosti za medicinsku grešku

Boaz Hen, korporacija Netvajz (Netwise), Izrael

– Građani čak i ne moraju da znaju šta je u čijoj nadležnosti jer sve što im treba imaju na jednom mestu. Dosta posla smo imali sa tim da im približimo takvu vrstu usluga jer neki nisu uopšte koristili mejlove, išli na Internet.

Miloš Đurković, generalni direktor HP Srbija

– Za e-government je pozitivno što je uspostavljena regulativa u oblasti telekomunikacija. U Srbiji se sve više radi na projektima e-governmenta, ali je ipak neophodno još dosta toga uraditi u toj oblasti

Bojan Ristić, načelnik za srednje obrazovanje Ministarstva prosvete

– Edukativni softver je najmanje korišćen obrazovni resurs kod kuće u većini zemalja. Svaka zemlja ima pilot projekat u nekoliko škola, a samo nekoliko zemalja ima nacionalne projekte

Danijela Bokan, Uprava za javne nabavke

– Direktne uštede javnih sredstava zahvaljujući besplatnom oglašavanju iznose najmanje deset miliona evra i to osam zahvaljujući oglašavanju javnog poziva i dva miliona zahvaljujući oglašavanju ostalih oglasa

Igor Todoroski, koordinator razvoja e-uprave Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu

– Centralni sistem za elektronsku obradu i skladištenje podataka i čuvanje drugog primerka matičnih knjiga i Jedinstveni birački spisak su projektovani tako da odgovoraju na sve zahteve za upotrebu elektronskih dokumenata i servisa, što predstavlja ključni korak u razvoju e-uprave

Budimir Stakić, profesor na Univerzitetu Singidunum

– Studenti fakulteta ovog univerziteta sve obaveze ispunjavaju elektronskim putem. Oni putem i-mejl adrese mogu da prijave ispite, obave uplate, kao i da preuzmu predavanja sa sajta u obliku prezentacija

Vukašin Radulović, Republički zavod za zdravstveno osiguranje

– Cilj uvođenja e-prijave je da omogući klijentima pouzdanu i jednostavnu proceduru za prijavu i odjavu zaposlenih lica na obavezno zdravstveno osiguranje. Takođe, omogućena je i prijava radnika bez odlaska na šalter RZZO

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari