Hibridni "Fića" i novi model za kragujevačku fabriku? 1Foto: Beta/AP/David Zalubowski

-Planiramo uvođenje trinaest novih ili osveženih modela od kojih će deset biti isključivo na struju. Prvi se očekuje ‘fiat 500’, čija proizvodnja počinje u drugom kvartalu 2020. Planiramo dosta i hibridnih, ali i plagin hibridnih vozila, rekao je Pjetro Gorlije, izvršni direktor FCA Grupe za EMEA region (Evropa, Mediteran, Bliski istok i Afrika), koji je, pre godinu dana, na toj funkciji zamenio Alfreda Altavilu.

Mislimo da je budućnost u elektrici i u hibridinim verzijama, dodao je Gorlije, naročito u plagin hibridima koji mogu preko dana da idu na struju u gradu, a kada treba tu su SUS motori za duža putovanja. Proizvodnja plagin hibridnih džipova se očekuje u Detroitu, a naznačeno je da će se proizvoditi i potpuno električni džipovi.

Ima li u novim planovima FCA Grupacije mesta i za Fijatovu fabriku u Kragujevcu, koja je, zbog sve slabijeg plasmana modela “500L”, pre svega na severnoameričkim tržištima, u leto 2016. otpustila zaposlene u celoj jednoj smeni, odnosno blizu 1.000 proizvodnih radnika, dok u poslednje vreme proizvodne trake u pogonima više stoje no što rade. Pouzdanih odgovora na rečenu dilemu, naravno, nema, pošto menadžment Fjata u Kragujevcu sve i da ima informacije o budućnosti kompanije, nije u nadležnosti da ih saopšti javnosti.

Naznaka da se “iza brda nešto valja”, te da bi i Fijatova fabrika u Kragujevcu mogla ponovo ozbiljnije da se pokrene i da značajnije uposli instalirane kapacitete, ipak, ima. U fabruici se, za razliku od ranije, sve glasnije spekuliše da bi top menadžment FCA napokon trebalo da saopšti investicioni plan grupacije za Srbiju, sa informacijom o novom modelu.

Predstavnici zaposlenih navode da ima ozbiljnijih indicija da predstoji nova, još temeljniji restiling modela “500L”, koji bi dobio i hibridnu verziju, sa pogonom na struju i motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Restilizovani “500L” bi se, prema nezvaničnim informacija, u Kragujevcu proizvodio do 2023. godine.

Pored ovoga, ima indicija, ističu u kragujevačkom Fijatu, da bi u prvom kvartalu naredne godine, najverovatnije u martu (u finišu predizborne kampanje za predstojeće opšte izbore u Srbiji), mogla da bude saopštena i informacija o novom modelu, koji se ovde iščekuje već nekoliko godina. Spekuliše se da je za FCA Srbija predviđena proizvodnja novog SUV-a, to jest gradskog džipa koji bi se proizvodio na bazi “Tipa”, koji deli platformu modela “500L”, na kojoj, inače, može da se proizvodi nekoliko desetina različitih verzija automobila.

Da se nešto “iza brda valja” možda svedoči i to što se upravo, ničim izazvana, oglasila potpredsednica Vlade i ministarka građevinsrstva, infrastrukture i saobraćaja Zorana Mihajlović i putarima koji više nego “kilavo” grade poslednju, pet kilometara dugu deonicu četvorokolovozne saobraćajnice od Kragujevca do koridora 10, poručila da taj put mora da bude završen do marta naredne godine. Izgradnja te saobraćajnice, podsetimo, ugovorna je obaveza države ptema Fijatu, koja je trebalo da bude ispunjena do početka proizvodnje prvog novog Fijatovog modela (500L) u Kragujevcu, koji iz fabričkih pogona izlazi od jula 2012. godine. Sedam godina kasnije, Šumadinci bi bili više nego zadovoljni da nagovešetni završetak radova na tom putu, označi i početak priprema za proizvodnju novog modela u Fijatu.

U 2019. – 20.000 automobila manje nego lane

Proizvodne i montažne trake u kragujevačkom Fijatu opet su, zbog usklađivanja proizvodnje sa zahtevima tržišta, zaustavljene krajem prošle sedmice, i ponovo će biti pokrenute 4. novembra. Do kraja godine, fabrika će, prema aktuelnim planovima, da radi još 14 dana, po sedam u novembru i decembru. Tokom kojih iz pogona treba izađe blizu 6.000 gotovih vozila.

Kako je od početka godine do sada, sa traka sišlo oko 34.000 automobila, to će u FCA Srbija ove godine da bude proizvedeno oko 40.000 automobila, odnosno za 20.000 manje nego lane.