Foto: KOCA SULEJMANOVIC/EPA

Najavljući početkom meseca sutrašnje otvaranje aerodoroma u Lađevcima, naš list je, s obzirom da se u javnosti godinama unazad, a u poslednje vreme naročito, iznose različite informacije i podaci o ceni i trajanju rekonstrukcije te  vazdušne luke, objavio tekst u kojem  je javnosti  skrenuta pažnju upravo na tu činjenicu (različitost dostupnih informacija i podataka).

Reagujući  na rečeni tekst, objavljen pod naslovom “Da li izvođači besplatno rekonstruišu Lađevce?”, preciznije aerodrom “Morava”, u kojem su osnovna pitanja lista Danas bila: “Koliko zaista košta rekonstrukcija (aerodroma) i zašto se sa njegovim otvaranjem za civilni saobraćaj kasni čak sedam godina od prvobitnih najava, Ministarstvo građevinarstva, infrastrukture i saobraćaja u već prepoznatljivom maniru aktuelne vlasti implicite poručilo da je Srbija pre nje  bila maltene tek uzorana ledina („Na “Moravi” smo zatekli nezavšene radove“), dok je ponuđenim informacijama stvorilo dodatnu konfuziju.

Foto: FoNet/Aleksandar Barda

U odgovoru Ministarstva tvrdi se, naime, da je ukupna vrednost nabavke opreme i radova koji se sada (ouči otvaranja – prim. Z.R.) izvode nešto više od 10 miliona evra, što u dosadašnjim informacijama o pretvaranju vojnog aredroma Lađevci u mešovitu (vojno – civilnu) vazdušnu luku nije tako navođeno.

Naprotiv, u poslednjoj zvaničnoj infomaciji na tu temu doslovce je  rečeno da je u rekonstrukciju i opremanje aerodroma „Morava“ do sada (dakle, od 2010. do juna 2019. ) investirano više od milijardu dinara, odnosno oko 10 miliona evra. Kako je, opet prema zvaničnim podacima, u rekonstrukciju i opremanje aerodroma „Morava“ u Lađevcima država, od 2010. do 2012, uložila takođe više od milijardu dinara, odnosno oko deset miliona evra, naš list je  nadležne pitao: koliko zaista košta rekonstrukcija tog aerdoroma(?)”, uz otvaranje dileme, da li se, ukoliko je tačno da je u rekonstrukcije i opremanje „Morave“ od 2010. do 2012. uloženo deset miliona evra, aktuelni radovi, (asfaltiranje piste,  provera instalacija u aerodomskoj zgrad i drugo), izvode besplatno, a oprema nabavlja gratis? Nakon poslednjeg reagovanja resornog ministrstva i uz prethodne informacije koje se odnose na osposobljavanje Lađevaca za civilni vazdušni saobraćaj, dalo bi se zaključiti da je u rekonstrukciju i opremanje te vazušne luke, od 2010. do sada, investirano oko 20 miliona evra. Od 2010. do 2012. – deset miliona, i isto  toliko od 2012. do uoči otvaranja.

Ali, Ministarstvo građevinarstva, infrastrukture i saobraćaja opet navodi drugačije, odnosno sugeriše da je rekonstrukcija tog aerodroma, zahvaljujući valjda podrazumevajućem rasipništvu prethodne vlade, koštala mnogo skuplje.

U reagovanju na tekst našeg lista, nadležni u tom ministarstvu ističu da je netačna tvrdnja da je „u rekonstrukciju i izgradnju objekata na tom aerodromu („Morava“) država, od 2010. do 2012, uložila oko deset miliona evra“.

“Ukupna ulaganja u tom periodu”, tvrdi se u reagovanju Ministarstva, “bila su gotovo dvostruko veća”, znači blizu 20 miliona evra (plus onih desetak miliona evra od 2012. naovamo)…

Kragujevački portal „Pressek“, svojevremeno  je objavio da je država u osposobljavanje aerodroma Lađevci za civilni saobraćaj, prema „Izveštaju o realizaciji Investicionog programa za osposobljavanje aerodroma „Morava“ za transport putnika i stvari“, od 2010. do 212. uložila oko  deset miloona evra. Portal „Pressek“  taj podatak od nadležnih  je dobio  prema Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja.

Zato list Danas i danas uoči otvaranja pita: koliko je, od 2010. do sada, zaista investirano u rekonstrukciju i opremanje aerodoma „Morava“? Tim pre što je i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, 22. februara ove godine, u Kraljevu, u okviru kampanje „Budućnost Srbije“, najavljujući otvaranje aerodrome “Morava” za predstojeći (sutrašnji) „Vidovdan“, žiteljima grada na Ibru, na mitingu u centru varoši, rekao da će u produženje aerodoromske piste na „Moravi“, kako bi na nju mogli da sleću čak i avioni tipa „Bonig 737“, biti uloženo 8,4 miliona evra.

Foto: FoNet/MGSI

“Pista je presvučena novim asfaltom, ali za sada nije ni produžena ni proširena. Izgrađena je nova okretnica i sanirana rulna staza”, izjavio je ovih dana, preneli su mediji, direktor Vojno-građevinske ustanove Slobodan  Rakić.

Podsetimo da je, 2011, kad je prvi civilni avion sa ondašnjim predsednikom Srbije Borisom Tadićem i bivšim ministrom odbrane Draganom Šutanovcem, sleteo na Lađevce, bilo najavljeno da će taj aerodrom za saobraćaj da bude otvoren do kraja naredne 2012. godine. Krajem te 2012, ondašnji prvi potpredsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić najavio je da će taj aerodrom „da bude otvoren uskoro“.

Potpredsednica Vlade i aktuelna resorna ministarka Zorana Mihajlović svojevremeno je oficijelno najavljivala da će  aerodrom u Lađevcima za civilni saobraćaj da bude otvoren sredinom 2016… Zašto se na otvaranje tog aerodroma čekalo sedam godina od prvih, a tri godine od poslednje najave, kao i koliki je trošak amortizacije pre sedam godina završene aerodoromske zgrade i ostalih ranije sagrađenih objekata, te koliki je izgubljeni profit zbog neotvaranja “Morave”, pitanja su na koja DANAS, a time ni javnost  ni uoči samog otvaranja tog aerodroma nisu dobili odgovore.

U reagovanju Ministarstva ne navodi ni zbog čega će Kragujevac, kao najznačajniji industrijsko-privredni centar južno od Save i Dunava, da ostane i bez konekcije sa aerodromom “Morava”, kao što je već ostao i bez južne i severne obilaznice, te veze sa koridorima 10 i 11, zbog čega je, sa svojim šumadijskim okruženjem, definitivno postao “crna rupa”, na infrastrukturnj mapi Srbije i jugoistočne Evrope.

Da li će odgovore na pređašnja  pitanja sutra, prilikom otvaranja aerdodroma “Morava”, javnosti da ponudi predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ostaje da se vidi.

Povezani tekstovi