Ne iskoristiti priliku je prevelik rizik 1Foto: Miha Zero

Sve te njegove trenutne odlike i razlike u odnosu na neke druge manifestacije ili prilike mogu se objasniti nekim brojkama ili statističkim specifičnostima, ali to ne bi bilo dovoljno da se ukaže na njegove trajne, globalne karakteristike, dovoljno snažne i prodorne da počnu da zvuče kao fraze. Nema jače karakteristike od globalne činjenice da je Beogradski salon automobila, pa još zajedno sa Sajmom motocikala, skutera, kvadova i opreme „Motopassion“, ne samo najstarija, nego i zaista najreprezentativnija, najekskluzivnija i najuticajnija smotra ove vrste u ovom, ne malom delu Evrope.

Uostalom, nije bez razloga naše podsećanje da OICA, ta krovna međunarodna organizacija proizvođača, odnosno konstruktora automobila iz Pariza, čiji je član naš Salon automobila, ima u ovogodišnjem kalendaru samo 15 ovakvih sajmova u svetu i to ovim hronološkim redom: Detroit, Brisel, Čikago, Verona, Ženeva, Beograd, Seul, NJujork, Birmingem, Barcelona, Moskva, Frankfurt, Sofija, Sao Palo, Tokio. Naš Salon se „smestio“ između legendi svih legendi – Ženevskog salona – i onog u Seulu, centru jedne od svetskih mega auto-industrija. I u tom intervalu Beograd je zaista centar auto-moto sveta na globalnom planu. U toj delatnosti, i industrijskoj i sajamskoj, radi se o fantastičnoj poziciji koja je više i od prilike i od priznanja. Na osnovu ovakvog pogleda na stvari, predlažem da posetioci obrate pažnju na doslovno svaki detalj, svaki izloženi model, premijeru ili novitet, na svaku ponuđenu uslugu koja bi im olakšala kupovinu, jer se radi o trenutno najboljem „auto-moto kompletu“ koji se u ovom terminu i ovakvom kontekstu može naći – kaže u razgovoru za Danas Danka Selić, generalna direktorka Beogradskog sajma.

* Kakva je ponuda izlagača na sajmu automobila ove godine? Da li se po njihovom broju i broju novih modela sajamska manifestacija u Beogradu može uporediti sa najvećim sajmovima automobila u Evropi?

– Mislim da je ponuda odlična. O tome govori i zainteresovanost izlagača, uključujući i one koji se smatraju najreprezentativnijima. Tako su na prethodnom Salonu učestvovala ukupno 44 brenda u sektorima automobila i lakih privrednih vozila, a predstavili su ukupno 67 noviteta koji uključuju i premijere. Ove godine je broj takvih brendova 46, a predstavljaju čak 80 noviteta, zajedno sa premijerama. U kategoriji motocikala, skutera, kvadova i električnih bicikala, uz istovetan broj brendova, tokom Motopassiona koji je pratio prethodni Salon predstavljeno je 39 premijera, a ove godine ih je čak 50. Upoređivati sajamske manifestacije ovog tipa je, naravno, nezahvalno, a možda i neumesno, jer se često radi o bitno drugačijim okolnostima i kriterijima, i privrednim i sajamskim. Primera radi, bio je u našim medijima naslov „U Ženevi 100 premijera“. Ako se radi o čisto automobilskim premijerama, mi ih imamo 48. Međutim, ako bismo, igre radi, uporedili „Ženevu“ i „Beograd“ u pogledu izlagačkog prostora, broja izlagača i izloženih modela, broja premijera i posetilaca, lako bismo došli do zaključka da je Beogradski salon po broju premijera relativno znatno iznad ženevskog. Što bi bilo smešno. Dakle, sugerišem posetiocima da ne broje i ne upoređuju nego da uživaju i traže korist za sebe.

* Da li postoje procene koliko se posetilaca očekuje na sajmu automobila?

– Kao i sve drugo, i broj posetilaca je teško predvideti, pogotovo što praksa pokazuje da na posetu često značajno utiču faktori koje je nemoguće unapred predvideti ili znati i ne zavise od naše ponude. Mogu to biti ili meteorološki uslovi, ili konkretna saobraćajna situacija u gradu, ili akutno socijalno stanje stanovništva, dakle i posetilaca, i mnogo toga još. Za prethodni Salon smo „planirali“ posetu oko 140.000 ljudi, a dobili smo 146.302 posetilaca. Mislim da je i za ovu godinu umesno očekivati oko 140.000 posetilaca.

* Ove godine programski akcenat je na novim konceptima u oblasti alternativnih te hibridnih i elektro pogona, ali i bezbednosnih rešenja novih modela. Zbog čega je to tako?

– To je sada već dugogodišnji trend na globalnom planu koji se poslednjih nekoliko godina intenzivira neverovatnom brzinom. Gotovo da nema brenda na aktuelnom Salonu koji pored „klasičnih“ pogona nema model sa hibridnim ili čisto električnim pogonom. Evo, tu je jedan potpuno električni BMW i3 sa unapređenom baterijom, 120 A/h, tu je i prvi električni Jaguar I-Pace, inače ovogodišnji evropski model godine iz Ženeve, pa Škodin Vision E, koncept koji predstavlja prvi potpuno električni automobil u istoriji ovog brenda. Mnogo ih je. A biće ih još više kada stignu najave, a pogotovo garancije za značajno poboljšanje ograničavajućeg faktora – infrastrukturne mreže koja bi dala sasvim novi, praktični smisao i prednost ovoj vrsti pogona. Sve to se događa ne samo iz ekoloških razloga nego i zbog neuporedivo manjih troškova eksploatacije vozila, i zbog toga je ta infrastruktura od prvorazrednog značaja.

* Možete li izdvojiti par stvari zbog kojih Beograđani ne bi trebalo da propuste da posete ovogodišnju sajamsku manifestaciju automobila i motocikala?

– Značajan deo posetilaca, pogotovo onih koji čekaju sajam radi kupovine u različitim pogodnim aranžmanima, mnogo unapred znaju koja im je misija i šta ne smeju da propuste, pa bi pre oni nama nego mi njima mogli da sugerišu komercijalni i promotivni značaj nekih konkretnih postavki. A nudi se više mogućnosti nego što kupci mogu sami da ih smisle. Ona izrazita većina, koja dolazi da vidi, da upoređuje, da mašta i planira budućnost, takođe više veruje svojim očima nego nečijim preporukama. Ipak, neće se naljutiti ako im ukažemo na neke modele kojima na sajmu mogu da pogledaju direktno u farove, možda čak i da sednu na vozačevo mesto, a moguće je da ni u doglednoj budućnosti neće imati priliku da se za njima okreću na ulici. Eto, taj Rols-Rojs „kulinan“, prvi ekstraluksuzni SUV, pa Ferari „portofino“, pa BMW-ovi i Mercedesovi premijerni modeli kao na traci, pa Porsche, pa Jaguar, pa Audi… I to sve samo kao orijentiri u moru od oko 400 izloženih modela koji se smatraju dostupnijim prilikama. Slično je i na Motopešnu, gde je teško nekome sugerisati da li da prvo obiđe ponudu Harley Davidsona ili BMW-a, Honde, Yamahe, Kawasakija ili Suzukija, Ducatija, Vespe ili – Triumpha. Uticanje na nečije uživanje za nas bi bio ipak prevelik rizik.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.