Pojedini sindikati železnice najavili protest 23. marta ispred Vlade Srbije 1Foto:Beta/Medija centar

Predstavnici štrajkačkog odbora nekoliko reprezentativnih sindikata železničara najavili sz danas da će 23. marta organizovati protest ispred poslovne zgrade Železnica Srbije u Nemanjinoj ulici i ispred zgrade Vlade Srbije jer su nezadovoljni malom cenom rada.

Predstavnici Glavnog štrajkačkog odbora rekli su na konferenciji za novinare da se na skupu, zakazanom u 11.30, očekuje oko 500 ljudi, a da će konačnu odluku o održavanju protesta doneti u skladu sa epidemiološkom situacijom.

U Štrajkačkom odboru su Savez sindikata železničara Srbije, Sindikat Srbija Kargo, Nezavisni sindikat železničara Srbije, Sindikat železničkog saobraćaja Srbije „Nezavisnost“, Regionalno-granski sindikat železnice Srbije.

„Zakonska cena radnog sata, koju je usvojio Socilajno-ekonomski savet (SES) za 2021. godinu od 183,93 dinara, za nas je i dalje prioritet koji mora da se ugovori sa resornim ministarstvom i osnivačem, odnosno Vladom“, rekao je predsednik Regionalno-granskog sindikata Železnice Srbije Saša Jocić.

Ukazao je da je poslednih nekoliko nedelja bilo više sastanaka predstavnika sindikata i Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Ministarstva za rad, boračka i socijalna pitanja, ali da nije bilo pomaka u vezi sa finansijskim zahtevima, te da se razgovorima nisu odazvali predstavnici Minisatrstva finansije i Ministarstva privrede.

„Pokazalo se da povećanje cene radnog časa od pet odsto u svim železničkim društvima nije donelo boljitak za oko 50 odsto železničara, koji osim doplate do minimalne zarade nisu dobili ni dinara povećanja preko toga“, kazao je Jocić.

Rekao je da su sindikati uputili dopis za konačni obračun zarada u svim železničkim društvima, počev od 15. jula 2020. godine, kada su zaposleni primili akontaciju, pa do dana usvajanja novih kolektivnih ugovora sa cenom radnog sata od 73,53 dinara.

Prema njegovim rečima, dobijen je odgovor od uprava Srbija voza i Srbija karga koji smatraju da su isplaćene akontacije zapravo konačna isplaćena zarada.

Dodao je da je u medđvremenu u Infrastrukturu železnice Srbije primljen jedan broj radnika u neizvršnim službama na privremeno-povremenim poslovima i zapitao je da li je tačno da su zarade onih sa 4. stepenom stručne spreme iznose oko 60.000 dinara, a onima sa 7. stepenom stručne spreme od 100.000 do 180.000 dinara.

Jocić je kazao, da ukoliko je to tačno, treba objasniti iznos plata stalno zaposlenih sa 4. stepnom stručne spreme koja je ispod minimuma i kojima se doplaćuje do minimalne zarade, dok oni sa 7. stepenom stručne spreme imaju zaradu od 40.000 dinara, a direktori sektora od 90.000 dinara.

Prema njegovim rečima, „u nekim železničkim društvima u stalni radni odnos bez konkursa je primljen jedan broj zaposlenih, izmišljaju se nova radna mesta i prave novi sektori da bi se, u znak zahvalnosti, postavili članovi sindikata koji su potpisali kolektivni ugovor, što je u suprotnosti sa zakonom“.

Joćić je naveo i da su železnička društva, u skladu sa potpisanim kolektivnim ugovorima bila u obavezi da upoznaju reprezentativne sindikate sa podacima koji se odnose na ekonomski i socijalni položaj zaposlenih što nisu učinili.

Takođe, bila su u obavezi i da formiraju komisije za primenu i praćenje kolektivnih ugovora u roku od 30 dana od potpisivanja ugovora, što nije urađeno, iako bi se tu mogla rešavati razna sporna pitanja, poput regulisanja prevoza zaposlenima.

Istakao je i da je nastavljeno sa skrivanjem podataka o broju tužbi i po kojim osnovama se tužbe radnika vode protiv preduzeća.

Jocić je kazao da je pored ostalog, po osnovu diskriminacije zbog cene radnog sata, jedan broj tužbi već prošao u osnovnim sudovima i čeka potvrdu na apelacionoj instanci.

Naglasio je i da je nastavljeno naplaćivenje dospelih tužbi zbog toplog obroka i regresa po sudskim presudama, dok istovremeno sva železnička društva tvrde da su u finansijskim problemima, a medjusobna potraživanja se otežano ili nikako naplaćuju.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari