Politika prizemljila i Montenegro erlajns i Er Srbiju 1Foto: FoNet/ Marko Misic

Odluka crnogorskih vlasti da otvore granicu za državljane nekih zemalja među kojima nije Srbija, uz obrazloženje da je reč o zdravstvenim kriterijumima, protumačena je kao novo zaoštravanje već uzdrmanih odnosa na liniji Beograd – Podgorica, jer uslovi koji su navedeni kao razlog za naše državljane nisu primenjeni i na države čijim je građanima dozvoljen ulazak.

Stručnjaci, međutim, nisu jedinstveni u oceni da li je politička ili ekonomska odluka Direktorata za civilni saobraćaj Srbije, da nacionalna avio-kompanija Crne Gore Montenegro erlajns ne može da sleće na beogradski aerodrom, doneta nakon ovakvog postupka Podgorice.

– Ovde je reč o reciprocitetu, to je u politici jedna od osnovnih kombinacija. Neko vama zabrani da slećete kod njih, vi njemu da sleće kod vas, nema tu nekih zakulisnih igara. Da li je zabranjeno našim avionima da slete u Podgoricu? Jeste. Čist reciprocitet koji nije čak ni pitanje logike, ni da li ja to podržavam ili ne, nego je u međunarodnim odnosima način ponašanja koji gotovo svi poštuju, pa i naši – kaže za Danas Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu.

On tvrdi da je to striktno politička odluka, jer ne vidi šta bi ekonomski Crnoj Gori smetalo da sleti avion iz Srbije ako avion to plaća.

Svim aerodromima je, kaže, cilj da privuku što više letova i stranih avio-kompanija, a razlog za ograničenje može da bude bezbednosni, zdravstveni, ekonomski ili politički.

– Prva dva uslova ne stoje, ekonomski ne vidim i ostaje politički. To mi uopšte ne prija kada se primenjuje u saobraćaju, ali je to međunarodna delatnost i podleže svim političkim pritiscima – kaže Vujanić i podseća da se i kod uvođenja sankcija nekoj zemlji prvo targetira saobraćaj i sport, koji je ovoga puta izostao jer ga i nema.

Petar Vojinović, urednik vazduhoplovnog portala Tango six, priznaje da sukob koji izvesno vreme tinja između dve susedne zemlje jeste politički, ali smatra da je odluka Direktorata ekonomska.

Ukazuje da je Crna Gora zabranila ulazak na svoju teritoriju svim građanima Srbije, dok naša zemlja nije odgovorila istom merom.

– Sada imamo zabranu samo sletanja crnogorske avio-kompanije u Srbiju, njihovi građani nemaju zabranu ulaska ni kopnenim, ni rečnim ni vazdušnim putem, mogu koristiti letove drugih kompanija. Primenjeno je načelo reciprociteta, što je malo nezgrapno plasirano u medijima, a zapravo se u komercijalno-regulatornom smislu štiti svoja nacionalna avio-kompanija. Da Direktorat to nije učinio, Montenegro erlajns bi mogao da prevozi putnike do Beograda i odatle preuzima one koji su u transferu nazad za Podgoricu, dok Er Srbija ne mogla da leti i došlo bi do tržišnog debalansa između dve nacionalne avio-kompanije. Crnogorska kompanija bi bila u povlašćenoj situaciji da ostvari daleko veću frekvenciju i ekonomski bi „porazila“ Er Srbiju – objašnjava Vojinović.

On podseća da je pravilnik kojim je regulisan reciprocitet u vazdušnom saobraćaju donet pre više od godinu dana, a predviđa da se, ukoliko strana država u postupku izdavanja odobrenja za obavljanje javnog avio-prevoza postavlja uslove ili ograničenja domaćim aviokompanijama, strožim nego što to naša zemlja čini u odnosu na njihove, onda Direktorat može da primeni recipročne mere.

Vojinović kaže da se taj princip primenjivao i ranije, jer ga predviđaju gotovo sve zemlje. Navodi primer od pre nekoliko godina, kada su čarter letovi za turska odmarališta bila predmet pregovora između dve zemlje i da je tada deo aranžmana preuzela i Er Srbija.

– Direktorat je doneo odluku koja se odnosi samo na crnogorsku avio-kompaniju kako bi se zaštitio srpski avio-prevoznik, ali nije ulazio u druga ograničenja, nije gledao u nacionalnost putnika koji sleću – kaže Vojinović i naglašava da će donete odluke možda biti i promenjene do sredine juna kada obe nacionalne kompanije uspostave letove, jer je sada nemoguće proceniti očekivani broj putnika i debalans koji će se uspostaviti.

Slučajnost

Er Srbija je u dva navrata, sredinom marta i sredinom maja, poslala rutinske zahteve za odobrenje letnjeg reda letenja crnogorskoj regulatornoj agenciji za civilno vazduhoplovstvo, i oba puta je izostao odgovor, što se do sada nikada nije desilo. Pri tom, avio-kompanije dve zemlje već su bile postigle komercijalni dogovor oko tih linija i njihovo regulatorno telo samo je trebalo da odobri te letove. Slučajnost ili ne, prvi zahtev dostavljen je u vreme protesta zbog spornog zakona o veroispovesti, dok je drugi usledio u vreme hapšenja vladike Joanikija.

Montenegro erlajns ćuti

Kompanija Montenegro erlajns nije odgovorila Danasu na pitanja koliko je letova do Beograda nedeljno predviđeno, zatim na kojim linijama osim ka Srbiji očekuju uspostavljanje avio-saobraćaja, koliko će odluka Direktorata uticati na poslovanje te kompanije i da li bi se njihovi avioni, ako Direktorat promeni odluku, po povratku iz Beograda vraćali prazni s obzirom da granica iz Srbije u Crnu Goru nije otvorena.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari