Ponovno pokretanje proizvodnje u Fijatu moguće 7. jula? 1Foto: Beta/AP/ Antonio Calanni

U tom slučaju, probna proizvodnja (tzv. punjenje traka), bila bi organizovana dan ranije – u ponedeljak, 6.jula. Da li će tako i biti, ponajviše, smatraju u kragujevačkoj fabrici, zavisi od razvoja epidemiloške situacije, vezane za COVID 19, u Šumadiji i Srbiji. Ono što je izvesno, jeste da je plaćeno odustvo radnicima Fijat Krajslera u Kragujevcu danas produženo do 3. jula, uz, kako saznajemo, poruku da bi „uskoro moglo da počne da se radi“, te da se čeka i postavljanje infracrvenih tunela na ulazima u fabriku, koji bi služili za utvrdjivanje da li medju radnicima ima zaraženih virusom korona.

Ukoliko epidemiološka situacija u Šumadiji i Srbiji to dozvoli, u kragujevačkom Fijat Krajsleru proizvodnja bi u narednom mesecu (počev od 7. jula) bila, saznaje naš list, organizovana ukupno osam dana, odnosno po tri dana u dve sedmice i dva dana u poslednjoj nedelji jula, nakon čega će, u avgustu, da usledi uobičajeni tronedeljni kolektivni godišnji odmor (feragosto) kako u šumadijskoj, tako i u svim ostalim Fijat ovim fabr ikama širom sveta.

Podsetimo da je Fijat Krajsler nedavno od Vlade Srbije tražio i dobio saglasnost da, pored 45 zakonom dozvoljenih, u ovoj godini ima još 80 neradnih dana, zaključno sa 30. septembrom. U Samostalnom sindikatu fabrike kažu da se plaćena odsustva zaposlenima produžvaju zbog epidemije COVID 19, ali i usklađivanja proizvodnje sa zahtevima tržišta.

Poznavaoci (ne)prilika u Fijat Krajsleru smatraju da je, u poslednje vreme, glavni razlog za nerad kragujevačke fabrike, ustvari, to što nema plasmana modela „500L“. Na severnoameričkim tržištima plasman tog modela godinama unazad je više nego simboličan, dok je, od sredine marta naovamo, prodaja šumadijskog „velikog fiće“ gotovo u potpunosti zaustavljena i u Italiji, Španiji i Francuskoj, u kojima se do skora najviše prodavao, a koje su dramatično bile pogođene epidemijom COVID 19, od koje su tek počele da se oporavljaju.

Kako god, u Fijat Krajsleru je,od početka godine do sredine marta, prema nešto slobodnijoj proceni proizvedeno nekih 15-tak hiljada automobila. Ovogodišnji plan proizvodnje od oko 20.000 automobila – ubedljivo najmanji od 2012., kad je u Kragujevcu startovala proizvodnja modela „500L“ – može da bude dostignut za dve radne sedmice do kraja godine. Ali, šta docnije, odnosno dogodine? Predstavnici zaposlenih kažu da nemaju nikakve informacije o budućnosti fabrike, osim da im je iz fabričkog menadžmenta poručeno da neće biti novih otpuštanja.

Na osnovu tih poruka, zaposleni veruju da bi novi ili još jedan model u Kragujevcu trebalo da počne da se proizvodi 2021. godine. To najavljuju i u menadžmenti pojedinih kooperantskih firmi, koji očekuju da se kompletna procedura formiranja nove Fijagt – Krajsler – Pežo grupacije, završi do kraja ove, kako bi tokom naredne godine poočele pripreme za proizvodnji novih modela, ne samo u Kragujevcu već i u drugim fabrikama te nove grupacije, u okviru koje će, pored Fijata, Krajslera i Pežoa, da se proizvode i automobili marke Citroen i Opel.

 

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.