Beogradska filijala američke marketinške agencije Luna TBVA najavila je tužbu protiv Turističke organizacij Srbije zbog neovlašćenog korišćenja logotipa Serbia u spotovima o turističkim potencijalima Srbije, koji se odnedavno emituju na programima CNN. „Pomenuti logotip kreiran je i otkupljen od agencije Luna kao deo promotivnog štampanog materijala TOS i samo u toj formi može se koristiti.

Beogradska filijala američke marketinške agencije Luna TBVA najavila je tužbu protiv Turističke organizacij Srbije zbog neovlašćenog korišćenja logotipa Serbia u spotovima o turističkim potencijalima Srbije, koji se odnedavno emituju na programima CNN. „Pomenuti logotip kreiran je i otkupljen od agencije Luna kao deo promotivnog štampanog materijala TOS i samo u toj formi može se koristiti. To znači da agencija nije dala saglasnost za dodatnu medijsku eksploataciju logotipa, stoji u kratkom obaveštenju koje su predstavnici Lune uputili TOS i medijima.

Pravo na intelektualnu svojinu dokazuje se na sudu

– Ako ugovorom nije precizirano da potencijalni korisnik može upotrebiti neki sadržaj, onda se smatra da taj sadržaj pripada autoru, ali da li je nešto autorsko delo ili samo nadgradnja nekog postojećeg rešenja, to može da se utvrdi samo u sudskom postupku. S druge strane, znak koji u sebi sadrži naziv države, ne može se koristiti bez odobrenja nadležnih institucija – rekao je za Danas Miodrag Marković, pomoćnik direktora u Centru za patente Zavoda za zaštitu intelektualne svojine.

U TOS kažu da su, iako smatraju da ne postoji pravni osnov za tužbu, odmah po dobijanju ovog pisma, pozvali nadležne u CNN, i emitovanje spota je zaustavljeno na nekoliko sati dok sporni kadar sa znakom Serbia nije uklonjen.
– U ugovoru koji je pre nekoliko godina tadašnja direktorka TOS Milica Čubrilo potpisala sa marketinškom kućom Luna, precizno je utvrđeno kako se tipografsko rešenje za reč „Serbia“ može koristiti, ali nije navedeno u kojim slučajevima se ne može koristiti. Mislim da je to bitno naglasiti, jer je i ranije znak bio u širokoj upotrebi koja je prevazišla početni ugovor i niko zbog toga nije reagovao. Osim toga, za razliku od agencije koja nema dozvolu nadležnih institucija da koristi reč Serbia, TOS kao državna institucija, može da je koristi. Zato advokati TOS smatraju da ne postoji pravni osnov za eventualnu tužbu, koju bi, uzgred, ta agencija trebalo da uputi i CNN, ali smo ipak reagovali uklanjanjem spornog znaka – rekao je za Danas Miodrag Popović, direktor TOS, i dodao da je posle dolaska na tu funkciju , po inerciji nastavio saradnju sa kućom Luna, koju je započela bivša direktorka Milica Čubrilo, ali da je nakon reagovanja te agencije otvorio ugovore i naišao na „zanimljive obligacione odnose između TOS i Lune“.
Naš sagovornik ističe da se agencija Luna pridružila negativnoj kampanji koja je pokrenuta nakon što su na CNN emitovani prvi spotovi namenjeni uvodnoj promociji turizma u Srbiji. „Malobrojni su bili mediji koji su objavili pozitivno reagovanje udruženja turističkih novinara, a niko se nije osvrnuo na odlične efekte jer je u prvoj nedelji prikazivanja taj promotivni materijal videlo oko 120 miliona ljudi“, kaže Popović.
– Očigledno je da su se poslovni interesi nekih marketinških agencija stavili iznad potrebe da se srpski turizam u najboljem svetlu predstavi na svetskom tržištu, i povedena je jedna zaista nepotrebna negativna kampanja zbog emitovanja tih spotova. Podsećam da u prvom trenutku, kada smo najavili sklapanje ugovora sa CNN, nismo želeli da saopštimo vrednost tog posla. Uprkos tome, neke marketinške kuće izašle su sa procenama da je taj ugovor „težak“ između 1,5 i dva miliona evra. Veliki deo tog pretpostavljenog iznosa čini provizija tih agencija. Kada smo objavili da smo bez posrednika, za pola miliona evra ugovorili četvoromesečnu reklamnu kampanju od 509 emitovanja spotova uz mogućnost da gratis, tokom kampanje menjamo sadržaj spota, bilo je očigledno da marketinške agencije nude damping cene – tvrdi Popović i naglašava da će TOS rado prihvatiti dobronamerne komentare.
U agenciji Luna smatraju da je problem prevaziđen time što je sporni logotip skinut iz spota koji se ponovo emituje na CNN.
– Sa Turističkom organizacijom Srbije imamo dobru saradnju, radili smo zajedno na brojnim projektima i zadovoljni smo što je bez mešanja suda nesporazum prevaziđen – rekla je za Danas Nevena Rudan, marketing menadžer Lune.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari