Tužilaštvo nije tražilo pritvor za Poledicu 1Foto: Medija centar Beograd

Poledici je ipak određena je mera zabrane prilaska i komuniciranja sa određenim licima, dok je četvorici ostalih osumnjičenih određen pritvor do 30 dana kako ne bi uticali na svedoke, a po članu 212 tačka 2, rečeno je Danasu u Višem sudu.

Tužilaštvo za organizovani kriminal koje vodi ovaj postupak, saopštilo je da se istraga nastavlja, prema nezvaničnim informacijama, procenjena vrednost navodne zloupotrebe iznosi oko 350 miliona dinara ali još nije utvrđeno kolika je eventualno stvarana šteta i pribavljena materijalna korist.

Podsetimo, u ponedeljak su osim Poledice, privedeni i direktor novosadskog preduzeća ZGOP, zatim direktor firme Ingrap Omni kao i još dva lica iz Infrastrukture železnice Srbije, ne računajući Miroljuba Jevtića, direktora tog preduzeća koji je ranije uhapšen zbog primanja mita i kome je već određen pritvor do 30 dana.

Tužilaštvo sumnja da je pre dve godine bilo nepravilnosti kod izbora izvođača za rekonstrukciju pančevačkog mosta. Naime, kada se u avgustu 2018. urušio most pod saobraćajem u Đenovi, kada su poginule 43 osobe, Ministarstvo građevinarstva formiralo je radnu grupu i operativne timove koji su imali zadatak da hitno ispitaju statiku svih mostova dužih od 100 metara.

Prema nalazu Saobraćajnog instituta CIP, hitna rekonstrukcija bila je potrebna pančevačkom mostu preko koga ide i drumski i železnički saobraćaj. Istina je da u Srbiji to nikoga nije previše iznenadilo, jer su oštećenja na tom objektu bila vidljiva i golim okom laika.

Ministarstvo je na osnovu nalaza CIP-a dalo nalog Infrastrukturi železnica Srbije da po hitnom postupku organizuje rekonstrukciju, a taj dokument potpisao je Poledica kao državni sekretar nadležan za železnički i intermodularni saobraćaj.

Železnica je potom metodom pregovaračkog procesa pozvala dve firme da dostave ponudu – novosadski ZGOP i Ingrap Omni. Ponuda ZGOP-a bila je za oko 20 miliona niža i iznosila je sa porezom nešto iznad 180 miliona dinara (1,5 miliona evra).

Ni taj izbor nije iznenadio stručnu javnost s obzirom na to da je ZGOP više od 60 godina bilo jedino preduzeće koje je u Srbiji, a pre toga Jugoslaviji radilo rekonstrukcije i sanacije na železnici. Radovi su otpočeli već krajem oktobra te godine a završeni su naredne.

Kako se došlo do optužbe o favorizovanju jedne kompanije, za sada nije poznato jer detalji kojima raspolaže Tužilaštvo nisu objavljeni. Nije poznato ni kako je iznos narastao do 350 miliona pa se spekuliše da su još neke situacije uključene u istragu.

Ali, to nije jedina pretpostavka u ovom predmetu. Naime, nakon što je Poledica u utorak saslušan u Tužilaštvu, pojavila se informacija da je tužiteljka koja je obavila razgovor rekla kako u tom slučaju nema elemenata za krivično gonjenje, ali da odluku o tome da li će biti određen pritvor ne donosi ona, već sudija za istražni postupak.

Nekoliko sati kasnije, međutim, Tužilaštvo je izdalo saopštenje u kome se navodi da je pet lica saslušano, da postoji osnovana sumnja da su izvršili krivično delo zloupotrebe položaja u produženom trajanju, zbog čega je naložena istraga.

Napomenuto je i da će Tužilaštvo predložiti sudiji za prethodni postupak Specijalnog odeljenja Višeg suda u Beogradu da se u odnosu na sva lica odredi pritvor.

Ipak, na jučerašnjem saslušanju u Višem sudu, Tužilaštvo nije podnelo zahtev za pritvor Poledice, dok je takav predlog za preostala četiri osumnjičena ostao.

Upravo takva “zbrka” podgrejala je sumnje dela javnosti da je hapšenje državnog sekretara neutemeljeno i da je prava meta ministarka Zorana Mihajlović, na koju su inače ovih dana učestali napadi i u tabloidima bliskim vlastima, ali i u Skupštini Srbije.

Vezani predmeti

Početkom januara prvo je uhapšen Miroljub Jevtić, direktor Infrastrukture železnice Srbije, a uz njega i dva advokata i jedan posrednik zbog sumnje na zloupotrebe prilikom eksproprijacije zemljišta potrebnog za izgradnju objekata. Kod Jevtića je u momentu hapšenja nađeno 10.000 evra a Tužilaštvo sumnja da je on zajedno sa angažovanim advokatima “naduvavao” iznos potreban za otkup zemljišta potrebnog za izgradnju objekata železnice, a da su delili razliku u iznosu novca koji je isplaćen vlasnicima i naplaćen od železnice za advokatske troškove. Po svemu sudeći, Jevtić je u svoj slučaj “uvukao” i predmet oko rekonstrukcije pančevačkog mosta.

Zašto ZGOP?

Preduzeće ZGOP, osnovano 1957. specijalizovano je za radove na železnici. Imalo je nekoliko neuspešnih privatizacija, između ostalog jedno vreme vlasnik je bio i Milo Đurašković ali je ta kupovina poništena nakon što je on uhapšen zbog poslova sa putarskim firmama, pa je ZGOP od 2011. bio u restrukturiranju sve dok ga početkom 2017. nije kupila azerbejdžanska kompanija Integra Consrucion. Direktor ZGOP-a sumnjiči se da je inicirao namešteni tender, pominje se i da poslovi nisu urađeni kako je ugovoreno, ali u saopštenju Tužilaštva se to ne pominje. Direktor Ingrap Omni, opet prema spekulacijama, tereti se da je učestvovao u nameštenom tenderu kao ponuđač kako bi mu obezbedio legitimnost.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.