Foto:EPA EFE ROBIN TOWNSEND

Poslednji u nizu je slučaj učenika Devete beogradske gimnazije i još nekih škola koji su pre nekoliko dana otputovali na odmor u španski LJoret de Mar i ceo dan proveli u lobiju hotela jer im organizator puta agencija B2R nije uplatila smeštaj. Dan agonije i pregovora da li đake treba vratiti kući ili ne završen je tako što je organizator novac uplatio, te su đaci, ipak, ostali u Španiji.

Pomoćnica ministra u Ministarstvu turizma Vera Božić Trefalt kaže za Danas da je inspekcija podnela predlog da se agenciji B2R oduzme licenca, ali i da će se o daljim postupcima i krivičnoj prijavi više znati tek kada se deca vrate sa odmora u petak.

– NJih 106 je smešteno u hotelu Samba i čekamo da se vrate u petak. Bio je stravičan problem, jer se desilo da ne mogu da uđu u sobe zato što hotel nije plaćen. Deo dece je hteo da se vrati, deo nije, profesori i direktori se nisu javljali na telefone. U međuvremenu desilo se da je organizator uplatio smeštaj – ističe Božić Trefalt. O krivičnoj prijavi više će se znati, kako kaže, kada se vrate deca sa odmora i sagledaju i prikupe sve činjenice.

Klupko prevara počelo je da se odmotava pred početak letnje sezone sa Fly fly travelom koji je kubureći sa nagomilanim dugovima zatvorio sve poslovnice pa preimenovao firmu u Kofer turs ostavljajući putnike bez kupljenih avionskih karti. Ministarstvo je u ovom slučaju završilo svoj posao, MUP i Poreska rade na tome, a Vera Božić Trefalt kaže da postoji dogovor da svako ko je bio organizator putovanja preuzme na sebe odgovornost i isplati putnike koje je ova agencija oštetila.

Najveće iznenađenje, međutim, bila je agencija SAB travel, koja je 22. juna samo tri sata pred polazak za Grčku stotinama putnika otkazala letovanje. Ovim su bili zatečeni i u Nacionalnoj asocijaciji turističkih agencija (YUTA), jer je agencija SAB travel bila njihov član.

Iako je vlasnik ove agencije Stevan Buđić poručio putnicima da će obeštetiti sve makar i iz svoje lične imovine, to se nije desilo. Tako vlasnici gotovo 2.300 ugovora za letovanje sa ovom agencijom moraju da potraže novac za svoj propali aranžman na drugi način. YUTA je prošlog ponedeljka počela da prikuplja zahteve oštećenih putnika.

– Rok za podnošenje prijava u slučaju SAB travela je do 23. avgusta. Ono što je bitno jeste da svi treba da se prijave i da te prijave moraju da budu uredne – napominje Božić Trefalt.

U slučaju SAB-a polisa osiguranja pokriva 300.000 evra, što nije dovoljno da se obeštete svi putnici.

– Ono što je sigurno sada jeste da će se pooštriti zakon i pravila kako bi se putnici što bolje osigurali i zaštitili. Već je stigao predlog YUTA o tome kako treba podići osiguranje, depozit – rekla je ona za Danas.

O prevari čačanske agencije Jazz travel, koja je pre dve nedelje saopštila na svom sajtu da „prestaje sa radom“, Božić Trefalt kaže da je inspekcija utvrdila da je ova agencija bila solventna u trenutku kada je prestala sa radom.

– Jazz travelu iz Čačka je oduzeta licenca. Utvrđeno je da je agencija bila solventna i ti putnici koji su oštećeni, a njih je 742, moraće da budu obeštećeni. Mislim da tu neće biti velikih problema jer nije kao u slučaju SAB-a prekoračena cifra od 300.000 evra koliko pokriva osiguranje – napominje pomoćnica ministra.

I dok se vlasnik čačanske agencije posle prevare odmah sam prijavio policiji, vlasnik subotičke agencije Sun and Sea, s druge strane, to nije uradio već je putnike prevario i napustio Srbiju. Vera Božić Trefalt napominje da je u slučaju ove agencije koja je bila samo subagent do inspekcije stiglo šest predmeta, od čega su tri završena.

„Balkan fan nije kriv“

U slučaju obmane 150 putnika agencije Balkan fan koja je prodavala avionske karte za mečeve Svetskog prvenstva u fudbalu u Rusiji, Vera Božić Trefalt kaže da se tu ne radi o prevari i da je ova agencija „elementarni primer kako treba poslovati“.

– U slučaju Balkan fan nema prevare, odnosno utvrđeno je da su oni imali ugovor sa ino partnerom i tu je kriva firma iz Rusije sa kojom je zaključen ugovor i koja je njih prevarila. Ta firma iz Rusije nije obezbedila karte uprkos tome što je ugovorom bila obavezana da to učini. Balkan fan je putnicima ponudio obeštećenje i po svim osnovama su postupili kako treba. Tako da nije bilo razloga da protiv Balkan fana bude pokrenuta bilo kakva procedura – ističe Božić Trefalt.