Zorana Mihajlović demantovala samu sebe 1Foto: EPA/ ĐORĐE SAVIĆ

Najnovije izjave ministarke saobraćaja Zorane Mihajlović da je Aerodrom „Konstantin Veliki“ u Nišu početkom ove godine „zabeležio gubitak“, te da je Vlada Srbije u njega „do sada uložila više od devet miliona evra“…

… demantuju zvanični izveštaji aerodroma i Razvojne agencije Jug, od kojih je deo usvojilo Gradsko veće. Ovakve Mihajlovićkine izjave u suprotnosti su i sa njenim izjavama datim prethodnih meseci.

– Projekcija je bila da aerodrom u Nišu početkom ove godine ima prihod od 2,5 miliona dinara, ali je on pokazao gubitke. Vlada Srbije je do sada u ovaj aerodrom uložila više od devet miliona evra, a za narednu godinu predviđene su i nove investicije – kazala je resorna ministarka početkom ove sedmice, dodajući da aerodrom „ne može da funkcioniše bez zajedničkog rada države i grada Niša“.

Međutim, u izveštaju o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti iz Programa poslovanja javnog preduzeća Aerodrom Niš za prva tri meseca ove godine, koji je krajem prošlog meseca usvojilo Gradsko veće, navodi se suprotno – aerodrom je u tom periodu poslovao u plusu sa skoro 2,9 miliona dinara. U izveštaju se, doduše, navodi da su ukupni planirani prihodi za prvo tromesečje iznosili skoro 83 miliona dinara, a da su realizovani sa oko 66,3 miliona, ali se konstatuje da je, uprkos tome, ostvarena dobit jer je Aerodrom smanjio rashode. Rashodi su, naime, planirani na oko 88 miliona, a realno su iznosili manje od 63 miliona dinara.

U izveštaju je precizirano da je Aerodrom u tom periodu imao 134 zaposlena, umesto planiranih 167, te da su sredstva za bruto zarade iznosila 27,9 miliona, umesto planiranih 30,2 miliona dinara. Kreditna zaduženost aerodroma bila je „nula dinara“, a „nula“ su iznosile i državne ili bilo koje druge subvencije date toj vazdušnoj luci.

– Niški aerodrom je, dakle, i u tom periodu pokazao da je samoodrživ. Poslovanje je bilo uspešno, zaposlenima su uredno isplaćivane zarade, a broj putnika je i dalje rastao. Do kraja ovog meseca aerodrom će usvojiti i finansijski izveštaj, u kojem će se jasno videti njegovo pozitivno poslovanju, odnosno da je do sada uknjižio dobit od oko 67 miliona dinara – kažu dobro upućeni izvori Danasa.

Oni ocenjuju da je „potpuno nejasna“ i najnovija cifra o navodnim državnim ulaganjima u niški aerodrom koju ministarka pominje. Podsećaju da je ona pre manje od dva meseca kazala da je država za niški aerodrom „dala 3,6 miliona evra u opremi i novcu“. Pri tom je navela da je grad Niš u aerodrom uložio 2,2 miliona evra, „ali iz državne budžetske rezerve, pošto je Vlada Srbije za prethodne dve i po godine Nišu dala osam miliona evra iz rezerve“.

Inicijativa „Ne damo niški aerodrom“ je, međutim, nakon toga, u svojoj finansijskoj analizi, zasnovanoj na uvidu u programe, planove poslovanja, izveštaje o poslovanju i finansijske izveštaje Aerodroma, zaključila da u poslednje tri godine država nije pomogla taj aerodrom ni sa jednim dinarom. U tim dokumentima „nije evidentiran nijedan dinar subvencije, donacije ili finansijske pomoći države“, navedeno je. Istovremeno je konstatovano da sredstva koje je Grad ulagao u aerodrom ne potiču iz budžetske rezerve. Naš list je prethodno izvestio da je i u jednom od dokumenata Razvojne agencije Jug navedeno da nakon „detaljnog pregleda“ svih finansijskih knjiga JP Aerodrom Niš „nije pronađena nijedna stavka uplate sredstava Republike Srbije od 2013. godine“.

Ministarka Mihajlović je, inače, do sada više puta licitirala sa iznosima sredstava koje je Republika uložila u niški aerodrom. U oktobru 2016. izjavila je da je država do tada „uložila 4,5 miliona evra, a planira još 6,5 miliona“, a u novembru iste godine da je „uložila četiri miliona evra, a planira još 5,5 miliona“. U martu prošle godine kazala je da država „planira da u niški aerodrom uloži pet miliona evra“, a u julu te godine da je „u poslednje tri godine uložila 3,5 miliona evra“.

Aerodrom „Konstantin Veliki“ doživljava poslovnu ekspanziju od 2015. godine, kada su se za redovne linije iz Niša zainteresovale lou-kost kompanije, kojima su ponuđene putničke takse od svega tri evra. Rezultat su bile izuzetno niske cene avionskih karata do evropskih destinacija koje su iznosile i samo deset evra. Ovakva poslovna politika bila je jedan od ključnih razloga da Aerodrom, koji je 2014. godine imao svega 1.335 putnika, prošle godine uknjiži 331.582 onih koji su odlučili da lete preko Niša.

Samo dva dana do moguće prinudne uprave?

Odbornici Skupštine grada ni juče pre podne nisu dobili poziv za sednicu na kojoj bi se razmatrao vlasnički status niškog aerodroma. Gradsko veće je još 30. marta predložilo skupštini da osnivačka prava, kompletna imovina, sertifikati i licence Aerodroma budu besplatno ustupljeni Republici, što je prethodno „preporučila“ Vlada Srbije. Ovakva odluka izazvala je građanske proteste u organizaciji Inicijative „Ne damo niški aerodrom“, kao i spekulacije da vladajuća koalicija „nema većinu“ u skupštini za izglasavanje ovakve odluke, uprkos njenim tvrdnjama da većina „nije sporna“.

Ukoliko sednica ne bude održana do 23. juna, Nišu preti prinudna uprava, pošto Zakon o lokalnoj samoupravi predviđa takvu mogućnost ako skupština ne zaseda duže od tri meseca. Niški parlament je poslednju sednicu održao 23. marta. Ipak, reč je o zakonskoj mogućnosti, a ne i obaveznoj odluci Vlade, može se čuti u lokalnoj vlasti.

Upravo to je juče potvrdio i ministar državne uprave i lokalne samouprave Branko Ružić, rekavši da odluka o uvođenju prinudne uprave zavisi od političke odluke Vlade.

– Ako je pitanje bilo da li će tada po automatizmu biti uveden privremeni organ – ne, to će biti predmet političke odluke, koja će biti doneta na sednici Vlade – odgovorio je Ružić na pitanje novinara u Nišu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari