Laka para 1Foto: Predrag Mitić

Niste baš imali sreće! A niste se ni potrudili. Izvrdavali ste odgovornost. Lakši vam je bio izgovor nego suočavanje sa sopstvenim propustom.

Jedna ovih dana baš učestala TV reklama počinje upravo ovim porukama. Dabome, da bi na kraju ponudila rešenje, mada je i ono samo – novi izgovor. Odnosno možda i nešto gore od izgovora.

Reklame su nam, uzalud ponavljam sve budalastije i iz toga može da se čita stepen kreativnosti autora, ali i veštine da ih kao vrhunski proizvod uvaljuju poručiocima. Sve vrvi od gluposti, kerebečenja, virtuelnih efekata da bi se tobož postiglo šokantno iznenađenje i neobičnost.

Postoje i one gotovo dosadno informativne, bez kopče, cake, gega. Ali i one kazuju takođe možda i značajniju oskudnost, pa i – oskudicu. Preko njih, istraživači društvenog siromaštva, silaska u materijalnu bedu mogli bi da dođu do pouzdanijih zaključaka, nego pomoću statistike. Posebno oficijelne, koja manje informiše, a više – hvali. Pogledajmo učestalost promo najava za najjeftiniju robu, pre svega namirnice, akcije, popuste. Milioni se ulažu da se npr. obavestimo o veoma jeftinim – krastavčićima. Ili da nešto košta 99,90.

Reklama s početka baš se uklapa u strategiju digitalizacije. Vabi na stvaranje stručnjaka sve traženijeg profila – programera i dizajnera – u nekoj brzopoteznoj, skraćenoj školi (nekad smo im se rugali: voćarsko-kalemarski tečaj). Nije isključeno ni da se ona bombasto kiti nazivom akademija, što je normalno za društvo u kome to „ponosno“ ime nose već i malo veći frizeraji.

I, koji se hepiend nudi onima koji su probali, a nisu uspeli u studijama nečeg drugog. Iz razloga na početku pobrojanih. „Šiljak“ je u poruci, to završi i POSTANI dizajner ili programer USPEŠAN i ODLIČNO PLAĆEN! Sugeriše da takav postaje svako ko to završi.

A poenta je u onom što je prećutano. Da tačno je, programeri i dizajneri su među najbolje plaćenim zanimanjima. Ali, rasponi u primanjima su od 300 do 3.000, pa i 5.000 evra. I zavise od kvaliteta, iskustva, godina staža, firme u kojoj se radi… Do tri i pet hiljada stignu najbolji, posle pet, deset godina „staža“ kažu poznavaoci. A ovde – završi i odmah si uspešan.

Odlično ćeš biti plaćen ako uopšte nađeš posao, ako vlasnik spada u one koji odlične ljude odlično plaća, ako nije mufljuz, prevarant… Nigde se ne podseća na ono što su već postale zaboravljene reči: upornost, istrajnost, usavršavanje, prilježnost, takmičenje sa sobom, najpre, pa onda i sa drugima. Nego, bup – uđeš, završiš i gotovo – med i mleko. Pečene ševe. Nema ni vrlo dobro, odmah najbolje.

Previše liči na predizborna obećanja političara. Uostalom, oni i utiču bitno na stvaranje takve klime – cilj života je, sa malo truda stići do lake pare. Odavno to traje. Reče devedesetih kad su ga smenjivali, Dragoslav Avramović, dotadašnji guverner, popularni deda-Avram spasilac od hiperinflacije – dok se u svetu biznismeni raduju godišnjem profitu od 5-6 odsto, ovde svako hoće 30. I to mesečno!

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari