Sa nostalgijom se sećam letovanja u Crnoj Gori. Plaže su bile peščane ili nepeščane, more mirno ili nemirno, sunce jako ili nejako. Zato su Crnogorci bili uglavnom jednoliki, visoki i vrlo zgodni. Sa sitnim specifičnostima koje su iskrsavale tek prilikom drugog-trećeg izlaska.

Kako smo se pocepali u paramparčad, a agencije navalile sa sve izazovnijim ponudama, ove su mi slike sa Jadrana skliznule u zaborav. Izronile su tokom boravka na pedesetak ari vrućeg peska poškropljenog Englezima i Nemcima. Nije me sunce navodilo da oči držim zaklopljene, već strašni neestetski sadržaji. Plaža nije demokratski prostor, iako smo svi skinuti do 20 cm sintetičkog materijala koji se brzo suši. To je bojno polje, a jedino oružje je telo, jedna od samo dve konvertibilne valute našeg vremena.

Počeo je Sajam automobila u Frankfurtu. Listala sam slike sa tih 235.000 kvadratnih metara auto-izložbe i birala favorite. Aston Martin, Porše 911, Ferari 488 Spajder, čarobni plavi Bugati… Rols Rojs je predstavio model u boji žada. Izgleda kao dečja torta od limete ili pistaća.

Dizajner McLarena P1, zategnutog futurističkog lepotana koji podseća na elegantnu verziju Betmobila (pre nego što su od njega napravili tenk), u par rečenica je objasnio gde je našao inspiraciju. Uzor je, kako kod mnogih graditelja-esteta (ne samo prevoznih sredstava, već i nameštaja, arhitektonskih jedinica, industrijskih proizvoda), bila priroda. Jer, koji oblik možemo da smislimo a da ga ne poznaje priroda. Lepota linije, sklad delova, elegancija, snaga… Od paramecijuma, preko skeleta ljudi ili životinja, do aerodinamičnog tela ajkule.

Prilikom konstruisanja McLarena P1 ideja je bila da se napravi tanak mišićav automobil, bez imalo sala između kože od karbonskog vlakna i motora. Osnovni dizajnerski pristup podrazumevao je oduzimanje mase. Tako je nastao dramatičan oblik ovog automobila bližeg avionu nego standardnom drumskom četvorotočkašu.

U kratkom video-dodatku dizajner je rekao da je princip funkcionalnosti svih delova takođe prihvatio iz prirode. Oduzimao je svom elegantnom delu površine, nije ih slagao bez razloga. U prirodi, kaže, nema morfoloških jedinica bez svrhe. Ta ideja o ekonomiji forme podsetila me je na plažu. Čudno je kako se prirodni oblici sruše pod opterećenjem industrije. Previše čipsa i ubrzo samo dizajner može da vas vrati prirodi.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari