Personalizovana ekonomija 1Foto: Pixabay/Mhouge

Fan sam Formule 1. Verujem da će ovogodišnji šampionat osvojiti Maks Verštapen. Prognozu zasnivam na neuobičajenom detalju koji je meni kao poslovnom čoveku zapao za oko.

Verštapen je odličan vozač, dovoljno drčan, motivisan, ima neverovatnog konkurenta, na raspolaganju mu je fantastično dizajniran automobil a proizvođač motora dao je izvanrednu mašinu.

Ima, međutim, još nešto što Verštapena i njegov Red bul bolid s Hondinim motorom odvaja od svih ostalih vozača i timova.

Ponekad mi se čini da su Maks i njegov bolid – jedno. Da su srasli i da se ne primećuje razlika između čoveka i mašine. Taj sklad tehnologije i ličnosti na stazi toliko je perfektan da deluje nestvarno.

Svaka čast konstruktorima Red Bula. Uspeli su da osmisle i naprave personalizovani bolid, reklo bi se „po meri“ Maksa Verštapena.

Ne samo prema njegovoj fizičkoj konstituciji nego i po njegovim kognitivno-psihološko-emotivnim karakteristikama.

Cilj Red Bula za ovu sezonu bio je da ima konkurentan bolid na različitim konfiguracijama staze. Idući ka tom cilju konstruktori nisu samo mislili na popravljanje tehničko-aerodinamičkih performansi bolida nego su pravili automobil po meri vozača, imenom Maks Verštapen.

Stičem utisak da, na primer, drugi vozač Red Bula Serhio Perez ne bi s tim bolidom postizao rezultate kakve ima Verštapen. Ne zato što ne ume da ga vozi nego zato što se taj bolid isključivo odaziva na ime „Maks“.

Personalizacija proizvoda kao novi trend u ekonomiji stigao je i u Formulu 1, jedan od najkonkurentnijih i najprestižnijih svetskih biznisa.

Bolid Formule 1 je strahovito komplikovan i zahtevan proizvod u čije osmišljavanje je potrebno uložiti mnogo znanja, veština i kapitala.

Ali, takmičenje samo u tehnologiji ima ograničene efekte po krajnji rezultat. Da bi bolid bio još konkurentniji sada mora biti personalizovan, napravljen za tačno određenog korisnika, potrošača, vozača s kojim može da komunicira na bilo kojoj stazi.

Formula 1 je taj novi biznis model preuzela iz drugih industrija.

Nije dovoljno da neki proizvod bude kvalitetan, to više nije konkurentska prednost. I proizvod i usluga moraju da budu personalizovani, prilagođeni personalitiju potrošača/kupca. Taj novi biznis model zasnovan je na korišćenju podataka prikupljenih sa interneta i potpuno poništava dosadašnji model „proizvedem i prodam“.

Sada korisnici veb sajtova, zahvaljujući svojoj istoriji pretraga i online ponašanja, dobijaju njima tačno prilagođen sadržaj.

Moja kompanija kupila je od jedne softverske firme inteligentan modul za analizu podataka koji prepoznaju afinitete naših kupaca i za nas je kreirala personalizovanu ponudu proizvoda i usluga za naše mušterije.

Tako već posluje industrija koja proizvodi i pakuje hranu za tačno određenog potrošača koji, na primer, mora da vodi računa o ishrani bez šećera, s manje ugljenih hidrata, više proteina…

U biomedicini napredak u analizi genoma stvorio je pretpostavke za personalizovano zdravstvo.

Banke više ne nude svim potrošačima iste kredite, bonuse i minuse nego ciljane u skladu s finansijskim mogućnostima pojedinačnog klijenta.

Amazon ima ponudu knjiga za jednu osobu a gedžete nudi nekoj drugoj osobi, u skladu s njihovim iskazanim interesovanjima na internetu.

Apple nudi program Fitness+, personalizovane treninge za Apple watch kao deo Apple ekosistema.

Startap kompanije nude mobilne aplikacije s personalizovanim savetima za uzgoj voća samo za voćnjak određenog vlasnika.

To isto rade modne kompanije u onlajn prodaji ali i one koje se bave uređenjem radnog i poslovnog prostora.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari