Mašta je možda jedina stvar na svetu koju imaju sva ljudska bića, ali način na koji se mašta ispoljava jeste kod svakog čoveka drugačiji. Recimo, nekom Japancu ili Amerikancu neće pasti na pamet ista stvar. Maštu, dakle umnogome određuju društvene prilike u kojima neko živi i radi, ali i osnovne crte ličnosti svakog od nas.

Svaki put kada ucrtavamo mentalne mape i aktiviramo neurone stvaraju se ideje. Tu u igru ulazi kreativnost. Oduvek je tako bilo. Ali, po čemu se razlikuje inventivnost nekog Engleza od inventivnosti nekog Japanca, može li se kreativnost koja nastaje u Španiji porediti sa kreativnošću koja se javlja u Americi. Na ova pitanja pokušao je da odgovori madridski nedeljnik „Pais semanal“.

Odmah treba reći da se na ova pitanja ne može odgovoriti, a da se ne pribegne dihotomiji koja na prvi pogled može izgledati čudno: Šta je važnije mašta po sebi ili način na koji je vrednujemo? Treba, pre svega, poći od definicije da proizvod kreativnosti mora biti nov i koristan, tvrdi psiholog Teresa Amabile, profesor na Harvard biznis shul. Ako, nešto nije novo, onda nije ni stvoreno. Ako nije korisno, onda je to blesava ideja koja je bezvredna. Novina i korisnost su osnovna polazišta svake kreativne ideje.

Kulturološke razlike koje se u kreativnosti ispoljavaju usko su povezane sa pojmovima 'korisno' i 'novo'. Štaviše, u globalnom svetu, gde nešto što nastane u jednom delu planete skoro istog časa jeste poznato na drugom kraju sveta, faktor novine prerastao je lokalne okvire. Ako je nešto napravljeno prošle godine u Kanadi, ta vest će brzo obići svet, pa će se teško dogoditi da dva pronalazača patentiraju istu stvar. Globalizacija, dakle odlučujuće utiče na imaginaciju (umetničku, društvenu ili preduzetničku) u pogledu različitog vrednovanja neke ideje na dva kraja sveta. Na primer, koncept SMS poruke je na prvi pogled isti u celom svetu. U Španiji SMS porukama najviše pribegavaju poslovni ljudi koji tako razmenjuju poslovne informacije, dok u nekim drugim zemljama SMS poruke jesu glavno sredstvo komunikacije i zabave mladih ljudi.

Drugi aspekt koji utiče na kreativnost jeste uticaj sredine. Smišljanje ideja je obeležje isključivo ljudske vrste. Svako, u većoj ili manoj meri, nastoji da ispolji svoju maštu i kreativnost u umetnosti, ličnim odnosima ili na profesionalnom planu. Recimo, zamislite jednog radnika u fabrici u komunističkom Sovjetskom Savezu i radnika u Holandiji. Sasvim je logično da je Holanđanin imao više motiva da upregne moždane vijuge od jednog Rusa. Sistem vrednosti je u slučaju Holanđanina podsticao individualizam, dok u komunističkoj Rusiji planske privrede to nije bio slučaj. O tome da je radnik u Holandiji bio novčano stimulisan, odnosno bolje plaćen, ne treba ni govoriti.

U ovoj priči o tome koliko različito maštamo ne smeju se zanemariti ni odlike mentaliteta naroda koji žive na planeti. Italijani i Nemci su kao antipodi odličan primer. Nemačko društvo je, u prvom redu, zasnovano na principu racionalnosti. Zato se i kreativnost Nemaca najbolje ogledala u nauci i tehnici. Čak su i najveća umetnička dela na prostoru nemačkih zemalja nastala kao plod racionalnosti. S druge strane, italijansko društvo jeste društvo oblika i formi. Italijanski dizajn i moda su poznati po celom svetu, a uopšte nije slučajno ni to što je Renesansa postala i ostala najbolji italijanski kreativni izvozni proizvod, s varijacijama na temu sve do danas. Ne treba zaboraviti ni to je inspiracija podstaknuta okvirima u kojima neka kreativna individua živi i radi. Dok se na Zapadu uvrežilo mišljenje da kreativnost proističe iz racionalnosti, na Istoku se misli da kreativnost proističe iz stalne i neizvesne promene. Dakle, ideje i mašta imaju granice, ali na genijalnim pojedincima je da ih sruše i prevaziđu.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari