Đilas Milovan, visoki funkcioner Partije, jedan od ključnih ljudi državnog aparata, prvih devet godina posle rata najrigidnijim merama ideološkog obračuna utvrđuje režim Josipa Broza Tita, potom se buni protiv tog istog režima i devet godina tamnuje po zatvorima u čije je sazdavanje svojevremeno i sam uložio deo svog političkog talenta.


Sredinom pedesetih godina prošlog veka, Đilas postaje najrenomiraniji disident što ga daje ne samo socijalistička Jugoslavija, koja je dala izrazito malo disidenata, nego i ceo svet realnog komunizma. Solženjicin dolazi za njim i, kako i sam ističe, ne bez njegovog uticaja.

Kad je reč o odnosu naše javnosti prema Đilasu, ne treba zaboraviti da su pojedina njegova dela ovde prvi put štampana tek pre dve decenije, da do dana današnjeg ne budu objavljena u celosti. Tek pre nekoliko dana, šesnaest godina od njegove smrti, a na stogodišnjicu rođenja, postavljena je spomen ploča na zgradi u kojoj je proveo svoj disidentski vek i, u još gorem stanju države i društva, ono malo postdisidentskih godina.

Đilas je čovek velikog dara, ogromne volje i čvrstih principa, spreman da za njih i ubija i gine. Prvo je dokazao kao revolucionar, drugo – kao disident. Snaga i odlučnost o kojoj govorimo, vide se, međutim, i u njegovom književnom delu, štaviše, već u ranim proznim radovima. O tome se malo govori, a još manje zna. Ta njegova prva dela, razorne su moći. Ona nagoveštavaju „burevesnika“, budućeg revolucionara kojem u tom trenutku nedostaje samo ideologija da bi znao zašto ruši sve staro pred sobom.

U svojoj dvadesetoj godini, Đilas je objavio dvadeset pripovedaka. One su nastale pre nego što je pisac postao (ilegalni) politički delatnik; dakle, u vreme kad je možda mislio da mu je umetnost dovoljna. Šta nam ti rani radovi govore danas?

Ni pre ni posle mladog Đilasa, naša književnost ne poznaje tako ofanzivan nihilizam i takvu beskompromisnu kritiku svega postojećeg.

„Do smrti, ma šta se s nama desilo, nemoguće je zaboraviti žig života, udesa i ljudi. A ko zna? – možda ni posle nje…“ Život je, prema mladom prozaisti, „razdešenost“. „Majčica zemlja“ – „zla i otrovna“. I vedrina je zlobna. Snovi dosadni, a seks – tek nadolazak gađenja. Život je odvratan, „smrt bi bila odmor“ kad bi bilo izvesno da je uistinu smrt, to jest nestajanje. „Rušenje je najveće izgrađivanje“, likuje. „I grijeh i milosrđe dolaze tajanstveno i nenadno. Kao u snu, lica koja nijesmo nikada vidjeli i očekivali.“ Sve je nekakvo komešanje neizvesnog ishoda i patnje. Moral postoji kao polje unutar kojeg vlada slučajnost. Dakle, naša književnost nije imala boljeg, nešto odocnelog, proznog ekspresioniste, a da to nisu zabeležile ni antologije ni istorije srpske, odnosno srpskohrvatske književnosti.

Kritičnost mladog pisca Đilasa konsekventna je i totalna, i nije u funkciji nikakvog cilja. Ona ne uvažava ni samu sebe. No, potonji će Đilas, ideolog, kakav postaje u zrelom dobu, i društvo i literaturu, i sve drugo, postojeće i nepostojeće, postaviti u funkciju jednog jedinog, za sve i svja važećeg, cilja. Docnije, pak, Đilas shvata pogubnost ovog projekta i o tome piše tako vatreno kako je to činio davnih dana kao mlad pisac i nedavno kao ideolog.

„Pred sudom i zakonom ja nemam krivice. Ali imam za šta da odgovaram – to je za izgradnju datog sistema, i to pred narodom i svojom savešću“. Ove reči Milovana Đilasa, izgovorene januara 1955. na zatvorenom sudskom procesu u kojem je bio okrivljen, potom osuđen, danas ne svedoče samo o hrabrosti da se istini pogleda u oči (da se sebi pogleda u oči), nego i o tome da je isključivo sloboda temelj autentične egzistencije.

Upravo istinoljubivost i sloboda, razlog su da Milovan Đilas ranih pedesetih pređe s pozicije čoveka vlasti na poziciju čoveka od vlasti progonjenog. Bio je to iskren i istinit zaokret, bio je to primer disidentstva po definiciji. Bio je to, i to ostao, jedinstven slučaj u našoj novijoj istoriji, kako kaže Desimir Tošić u svojoj knjizi „Ko je Milovan Đilas“, odličnom portretu revolucionara i disidenta, i odličnom uvodu u njegovo delo – nezaobilaznu bibliografsku jedinicu u svetskoj istorije demokratizacije.

Disidentska Đilasova delatnost kod nas se uspešno ignoriše, iako, ni pre ni posle, niko drugi nije tako precizno i „iznutra“ rasklopio iluziju „jugoslovenskog trećeg puta u komunizam“.

„U našoj ideologiji, političkoj sferi i poslovima obezbeđenja nije bilo ničeg u čemu bismo se razlikovali od Sovjetskog Saveza“, tvrdio je Đilas. „Ne može niko da bude komunista a da u isto vreme sačuva jedno slovo svog ličnog integriteta“, takođe je tvrdio.

Đilasovo zapažanje da je Jugoslavija „bila rani primer trijumfa nacionalnog komunizma“ daje jasne smernice za razumevanje novog nacionalizma u posttitovskom i miloševićevskom periodu. Republičke partijske organizacije su strukturirale nadolazeći nacionalistički talas.

Ogromno Đilasovo publicističko i književno delo, kod nas je nepročitano.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari