adađoFoto: BFI

Na velikoj sceni Jugoslovenskog dramskog pozorišta večeras na 22. Beogradskom festivalu igre gostuju čuveni japanski umetnici Saburo Tešigavara i Rihoko Sato. Oni iz Tokija dolaze sa jednosatnim komadom „Adađo“ premijerno izvedenim 2021. godine.

„Izvanredna predstava u kojoj prisustvo duhovnosti postaje odsustvo gravitacije, u kojoj se kategorije vremena i prostora rastvaraju da bi se ispunile životom i učinile da publika proživi iskustvo između muzike, igre i poezije. Poklon Sabura i Rihoko koji su još jednom potvrdili svoje mesto među najzanimljivijim i najreprezentativnijim figurama one ’pojave’ koju nazivamo savremenom igrom“.

Ovako je komad „Adađo“ ocenio prestižni italijanski časopis za igru Danza&Danza.

Na muziku koju su napisali za istoimenu muzičku formu vodeći klasici od Baha i Mocarta do Rahnjinova, Malera i Bruknera Saburo Tešigavara uradio je koreografiju i dizajn svetla, a u saradnji sa Rihoto Sako, sa kojom igra u „Adađu“, autor je i kostima.

„Kada igram adađo, moje se telo topi, a moje srce visi u svemiru i nestaje u nepoznatom. Reči mirno blede, a kada se sasvim izgube sva značenja i postojanja, osećam kako istovremeno živim život i smrt“, tvrdi Saburo Tešigava.

On je juče u susretu sa beogradskim novinarima u sedištu Nacionalne fondacije za igru objasnio da već sam naslov „Adađo“ referiše na muziku na kojoj počiva ovaj njegov komad.

-Uvek koristim literarne predloške ili film kao ispiraciju. Adađo je inspiracija sam po sebi, on je centar i srce svake muzike. U njemu sam otkrio najemotivniji komad – rekao je gost iz Japana.

Adađo – muzika od koje srce visi u svemiru 1
Foto: BFI

Karijeru je započeo 1981. u rodnom Tokiju posle studija vajarstva i baleta. Od 1985. već četiri decenije ima svoju trupu KARAS, čije ime u prevodu sa japanskog jezika znači „crna vrata“ i u tamošnjoj kulturi vezuje se za spiritualni svet.

-Imamo svoje malo pozorište koje neguje duh slobode. Želim da kreiram, za mene život znači stvarati. Čak i kad nema budžeta. Živimo u svetu u kojem postoje razni pritisci. Želim da u takvom svetu sačuvam svoju slobodu i podelim sreću i zadovojstvo sa publikom u Japanu i izvan njega – naglasio je Saburo Tešigavara, priznajući da ga posebno inspiriše japanska tradicionalna muzika koja se izvodi na srednjovekovnom instrumentu gagaku.

Pored solo nastupa i ansambl komada koje kreira za KARAS, on uživa veliki međunarodni ugled kao koreograf i reditelj. Zapaženi su i njegovi radovi u oblasti vizuelnih umetnosti, na izložbama, filmovima, video zapisima, kao bavi se i dizajnom scenografije, rasvetom i kostimima za svoje komade.

Dobitnik je mnogobrojnih nagrada i priznanja u Japanu i inostranstvu, uključujući Medalju časti koju mu je 2009. uručio tadanji japanski car Akihito, kao i francuski Orden Viteza reda umetnosti i književnosti.

Sa Rihoko Sati sarađuje već tri decenije. Ona je od igrača napredovala do umetničkog saradnika. U Tešigavarinu trupu KARASs stigla je posle studija gimnastike u Engleskoj i Americi, gde je živela do svoje 15 godine.

Učestvovala u radionicama koje je KARAS organizovao 1995, a iduće godine pridužila trupi. U svetu igre smatraju je jednom od inspiracija i glavnih ličnosti u Tešigavarinom opusu, dok je ona juče rekla da je njoj blizak Tešigavarn pristup i važnost koju daje muzici u svojim kreacijama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari