Jezik evropskog baleta u drevnom azijskom okeanu 1

Posle ovacija u Novom Sadu, jedna od prvih i najvećih klasičnih baletskih kompanija u Aziji – Balet Hongkonga, danas u okviru 15. Beogradskog festivala igre i svog prvog gostovanja u ovom delu Evrope, nastupa u Beogradu.

Izvešće dva programa – jedan u 13 sati u Muzeju savremene umetnosti za koji je ulaz slobodan i celovečernju predstavu na Velikoj sceni Centra „Sava“. Na muziku večnih Bitlsa Hongkong balet će u Muzeju savremene umetnosti izvesti „Hongkong pop up“ – deo 40. minutnog performanska „Dan u životu“ u koreografiji Treja Mekinajera. U Centru „Sava“ publika će gledati tri koreografije: „Harmoniju bogova i ljudi“ Feija Boa, „Duhovnu nit“ Edvarda Lijanga i „Oblik sjaja“ Jorma Eloa, koje treba da odslikaju spoj jezika evropskog klasičnog baleta i uticaja tradicionalne igre Dalekog istoka, pre svega Kine, čime se odlikuje umetnički duh Hongkong baleta. Ova umetnička kuća gostovanjem na 15. BFI završava višenedeljnu evropsku turneju započetu 9. marta u Madridu.

– Od osnivanja 1979, Balet Hongkonga je prerastao u živu organizaciju scenskih umetnosti sa vrhunskim repertoarom koji se sastoji od niza umetničkih i tehnički izazovnih produkcija. Ansambl ima pedesetak igrača, od kojih polovina dolazi iz Šangaja i Pekinga, poznatih do dobrim baletskim školama, petoro ih je iz Hongkonga, koji za sada nema državne baletske škole, dok su ostali iz drugih azijskih zemalja, Evrope i SAD. Kao u svim svetskim kompanijama, igrači imaju godišnje ugovore, a audicije se održavaju svake zime i u svim svetskim svetskim centrima igre. Repertoar trupe obuhvata celovečernje balete, najlepša klasična i neoklasična dela od 19. do 21. veka, kao i poznate komade savremene igre i klasične produkcije priređene za decu. Balet Hongkonga izvodi dela najtraženijih koreografa današnjice: Nača Duata, Alekseja Ratmanskog, Jiržija Kilijana i Kristijana Špuka, Jormea Eloa, Sintija Harvi, Vang Ćin Penga, Terensa Kolera, Pitera Kvanca… – ukratko je juče na konferenciji za novinare u Muzeju PTT u Beograd predstavio Hongkong balet njegov umetnički direktor Septim Vebr.

Vebr je na ovoj dužnosti sedam meseci, a pre toga je 17 godina bio na čelu Vašingtonskog baleta. Amerikanac kubanskog porekla i francuske krvi po ocu, Vebr kaže da je odrastao i putovao po svetu zbog čega je shvatio da Hongkong balet u potpunosti odražava njegovo stanje duha bogato iskustvima mešavine identiteta i kultura. Koreografije koje Honkong balet izvodi na 15. BFI nastale su pre Vebrovog dolaska u ovu umetničku kuću, ali on kaže da je reč o autorima sa kojim godinama sarađuje. Sva tri dela premijerno su izvedena 2016. godine.

– Donosimo tri divna komada. „Šenren Čang“ ili „Harmonija bogova i ljudi“ od Fejia Boa sadrži fuziju mistične kineske energije, koja je ponekad animalna, a ponekad eterična i božanska. To je kao da ste ubačeni u drevni azijski okean. „Duhovna nit“ tajvansko-američkog koreografa Edvarda Lianga je komad prikazuje hipnotizujuću igru, a inspiraciju crpi iz teme ugovorenih kineskih brakova. Na samom kraju, „Oblik sjaja“ finskog koreografa Jorme Elo je uzbudljiva eksplozija klasične tehnike i savremenog stila – najavio je juče Septim Vebr.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari