Marin Soresku (1936-1996) bio je rumunski pisac najbliži Nobelovoj nagradi, koja mu je, nažalost, izmakla. Humor, ironija, parodija, sarkazam, paradoks i oksimoron, počasna su oružja pisca koji je stvarao „moderno pozorište za moderne gledaoce“.

Taj Jona rumunskog pozorišta, kako je primetio Štefan Augustin Dojanš, prerano je napustio životnu pozornicu ali se zato njegov život nastavlja u pozorišnim predstavama i knjigama u Krajovi, Bukureštu, Beogradu, (gostovao na Bitefu) u Berlinu, Parizu, Stokholmu, Njujorku… Bio je već slavan kao pesnik kada je iste godine 1968 objavio tri izuzetna komada : „Jona“, „Postoje nervi“, „Crkvenjak“. Uz ironiju i metafiziku u pesmama u Soreskuovim dramskim delima gnezdi se osećanje beznađa, osećanje onoga koji je preživeo Apokalipsu, ali kome svest šapuće da Apokalipsa nije okončana“, kaže Petru Krdu, predsednik Umetničkog saveta Rumunskog pozorišta u Vojvodini. Mitskim, bizarnim i šokantnim slikama“, dodaje Krdu, „egzistencijalna sudbina dobija višestruka značenja a duboki religiozni osećaj iz posthumne knjige „Most“ (1977) zaokružuje strašan svet koji je otelotvoren u razarajući bol postojanja. Predstava „Na uzglavlju bolesnika“ u režiji Ramone Dumiteran iz Kluža, Rumunija, bazira se na Soreskuovim tekstovima izabranim u panoramskoj viziji koja odslikava čovekovu sudbinu od rođenja do smrti. U stvari, pred nama su izvodi iz celokupnog opusa Marina Soreskua, scenariji ljudske sudbine: život kao smrt i smrt kao život.“ U glavnim ulogama: Romina Merei, Jonel Kuđija, Monika Boldovina Bugle, Otilija Peskariju, Florina Petroj, Ramona Dumitrean. Premijera je večeras od 19 sati na Maloj sceni NP „Sterija“ u Vršcu. I ovaj pozorišni projekat finansira Pokrajinski sekretarijat za kulturu Vojvodine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari