Nenadu Jovanoviću nagrada Biljana Jovanović za 2022. 1

Nagrada “Biljana Jovanović” za 2022. godinu dodeljena je pesniku Nenadu Jovanoviću za knjigu “Kain i Abot, Avelj i Kostelo” u izdanju Arhipelaga, uz obrazloženje žirija da se tom knjigom poezije potvrdio kao klasik, i to onaj koji “govori iz budućnosti”, piše portal SEEcult.org

“Koliko samo poezije u jednoj knjizi. Koliko figura, prelaza značenja, slojeva kulturoloških znakova. Kolika lakoća pisanja poezije. Kao mogući rezime pevanja, kao nagoveštaj nekog budućeg pevanja, pesnička knjiga ‘Kain i Abot, Avelj i Kostelo’ iznova potvrđuje koliko je Nenad Jovanović autentičan pesnik, a svaka njegova pesma poezija za sebe. I ne samo da se u njegovim stihovima reflektuju neke transistorijske/intertekstualne pesničke niti, niti je njegova poezija samo duhovit onoliko koliko je trezven dijalog sa kulturom i savremenošću, nego kao da naša poezija ovom knjigom dobija neki svoj budući glas. I to onoliko koliko ‘klasik’ jednog vremena govori iz budućnosti. A Nenad Jovanović se ovom svojom knjigom potvrdio kao klasik”, istakao je u obrazloženju žiri, koji je u užem izboru razmotrio pet knjiga od ukupno 204 naslova prijavljena na konkurs Srpskog književnog društva (SKD).

Jovanovićevu poeziju, kako je istaknuto, treba čitati na najmanje tri ravni: prva je ironijska/parodijska, druga je intelektualna, treća: čista poetska figuracija.

“I da je samo jednu od navedenih ravni aktivirao i uobličio, već bi to bila izvanredna poezija. Jovanović, opet, hoće SVE. I da se otvorenom ili delikatnom ironijom poigra sa svim mogućim društvenim, kulturnim (mediji, film, literatura, najšire shvaćena umetnost) stereotipima, i da nam pokaže intelektualnu nadmoć preobilja znanja, i da nam sve to prezentuje u tako blagom, čak nenametljivom jeziku, koji levitira između filozofskog i uličnog diskursa. Bez grča, čak bez imalo napora, Jovanovićev ‘stil’ nas vodi u spiralu tako suptilno a drastično diferenciranih planova da više ne znamo u čemu uživamo: u ironiji koja se smekšava, u intelektu koji se pretvara u osećaj/sliku, u samim prelivima slika koje misle”, istakao je žiri, koji su činili Dragan Bošković (predsednik), Danica Vukićević Tijana Matijević.

Prema navodima žirija, čitalac “Kaina i Abota, Avelja i Kostela” zato mora biti otvoren složenim slojevima i značenjima poetskih znakova i njihovom smislu koji će ga zaposesti. “Ili sve, ili ništa; ili poezija ili ništa – bio bi kredo ove knjige Nenada Jovanovića”, konstatovao je žiri.

Napominjući i da Jovanoviževa poezija nije razarajuća, nije ni nihilistička, pa ni tragička. žiri je istakao da je to ljudska poezija, i to u vremenima kada sve ljudsko odlazi u zaborav.

“Recimo: mangupski ljudska, intelektualno nadmena, a opet blaga kao gutljaj dalekoistočnog čaja. Sto deset strana ‘vožnje’ kroz svet (i istoriju) poezije i kulture, kroz različite geokulturne toponime kojima je Jovanović zavrteo ne ovu zemlju kakvu je kulturnoistorijski znamo nego nas je ubacio u neku novu, sadašnju a buduću ‘GEU’ i njenu kulturu. Sto deset strana ‘vožnje’, opet, nekim isuviše ličnim transverzalama. A ono što nam Jovanović nesvesno govori: nema, ipak, više nas, onog posebnog, individualnog, sputavajuće lokalnog: ‘vozimo’ nekom novom zemljom, novom kulturnom topografijom, ‘vozimo’ beskajima novog sveta, semiološki ‘vozimo’ kao proizvodi kulture. Ali i poezije. I zato još uvek ljudi! I cela ta ‘vožnja’ ispraćena je prelepom muzikom jezika. Sto deset strana muzike; ali i (globalno)kulturno-pesnička enciklopedija na sto deset strana, poetski katihizis; dnevnik…? U svakom slučaju: novi LP Nenada Jovanovića. A na ovom virtuelnom vinilu neponovljivi zvuk, ponavljamo, Jovanovićevog (transmodernističkog) SVE”, naveo je žiri, dodajući da mu “nišra drugo nije ostalo nego da nagradi to SVE Nenada Jovanovića, ono SVE Kaina i Abota, Avelja i Kostela”. Jer ono se ne može izgovoriti na nekom drugom diskursu, niti u ovom saopštenju, već samo na jeziku poezije Nenada Jovanovića. I to onako kako ‘Sveti Franja nije izgovarao, nego
blejao ime Vitlejema’!”

Žiri je Jovanoviću jednoglasno dodelio nagradu “Biljana Jovanović”, a u užem izboru, sačinjenom od 16 naslova u širem, bile su i knjige: Dragice Stojanović “Gluvonema” (Gradska narodna biblioteka “Žarko Zrenjanin”), Dragoljuba Pavlova “Put u Liliput” (Kulturni centar Novog Sada), Gorana Čolakhodžića “Dvorišna vrata zemlje” (Raštan izdavaštvo) i Maje Solar “A htela sam” (PPM Enklava).

Nagrada se dodeljuje u slavu Biljane Jovanović (1953-1996), književnice i antiratne aktivistkinje. Nagrada je ustanovlјena 2005. godine radi afirmacije književnih vrednosti koje su bile deo autentičnog književnog govora Biljane Jovanović – modernog i urbanog senzibiliteta i duha pobune protiv malograđanskog morala, konvencija i normi, tabua i zabrana svih vrsta, društvenih i književnih.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari