Predstave o slobodi na "Teatru na raskršću", pokrovitelj festivala predsednik Srbije 1Foto: Medija centar

Pozorišna publika u Nišu će moći da vidi predstave -„Bakhe“ Euripida u režiji Igora Vuka Torbice, Narodni teatar Bitolj, Severna Makedonija, „Tko se boji Virdžinije Vulf“ Edvarda Olbija, režija Lenka Udovički, Ulisis teatar Brioni, Zagreb i Beogradsko dramsko pozorište Beograd, kao i „Labudovo jezero – novo viđenje, koncepcija, tekst i režija Kokan Mladenović, Gradski mađarski teatar „Čiki Gergelji“ Temišvar Rumunija.

U konkurenciji za nagrade su „Baal“ Andreja Rozmana Roza, po motivima istoimene drame Bertolda Brehta, režija Vito Taufer, Slovenačko mladinsko gledališče LJubljana Slovenija, „Antigona“ Slavoja Žižeka, režija Anglela Rihter, Hrvatsko narodno kazalište iz Zagreba, „Lorencačo“ Alfreda de Misea, režija Boris Liješević, Jugoslovensko dramsko pozorište Beograd, „Razgovori o ljubavi“ autorski projekat, režija Jernej Lorenci, Kraljevsko pozorište „Zetski dom“ Cetinje Crna Gora i Drama slovenskog narodnog gledališča LJubljana Slovenija i „Kaligula“ Albera Kamija, režija Diana Dobreva, Nacionalni teatar „Ivan Vazov“ Sofija Bugarska.

Premijerom predstave „Sitničarnica kod srećne ruke“ akademika Gorana Petrovića, u režiji i dramatizaciji Kokana Mladenovića, 11. marta biće otvoren festival i obeležen dan niškog teatra.

Mladenović, koji u Nišu režira posle više od jedne decenije, kaže za Danas da je izuzetna selekcija na sledećem festivalu.

– Niška publika će moći da vidi sve najbolje predstave koje su se igrale tokom protekle sezona na prostoru bivše Jugoslavije. Zaista se radi o sjajnim komadima – smatra Mladenović.

Jedan od selektora festivala, pozorišni kritičar Aleksandar Milosavljević kaže da je izbor predstava autentičan i kvalitetan.

– Apsolutno se nismo rukovodili nikakvim nacionalnim, državnim ključem, birali smo predstave koje mogu da reprezentuju vrhunsku scensku umetnost. Trudili smo se da dovedemo u Niš i one predstave koje će inače teže doći na ove prostore. Svesno smo zaobišli neke predstave koje su dobre, ali smo znali da će one u okviru raznih razmena i gostovanja i turneja „zakačiti“ Srbiju ili će gostovati i u Nišu – objašnjava on.

Milosavljević dodaje da su „gotovo svi komadi interpretacija dramskih klasika, kao i da ih povezuje odnos čoveka prema slobodi“.

Predsednik programskog saveta festivala Nebojša Bradić vodiće tribinu koja će nositi naziv „Teatar kao prostor afirmacije slobode“ .

– Cenzura ne postoji, sem ako ne govorimo o cenzuri određenih sekti, političkih partija i izvesnih pojedinaca. Cenzura ne postoji, ne postoji državna cenzura, a šta je to što pozorišta koriste kao prostor koji je otvoren? Dramski pisci eksplicitno govore o telu, govore o eksplicitnostima tela, ali da li govore eksplicitno o telu politike? Za to nisu potrebne eksplicitnosti, za to je potrebna preciznost. U tom smislu verujem da će suočavanje istaknutih teatrologa, pozorišnih mislilaca i praktičara na ovoj tribini dati neke moguće odgovore i pokrenuti debate – smatra Bradić.

U žiriju koji će odlučivati o nagradama biće reditelj Branislav Mićunović iz Crne Gore, Katarina Kocevska, glumica iz Severne Makedonije, Mia Begović, glumica iz Hrvatske, glumac i upravnik pozorišta iz Rumunije Bogdan Kostea i Vlado Korošević, glumac iz Bosne i Hercegovine.

Dodeliće nagrade za najbolju predstavu, režiju, 4 glumačke nagrade, za kostimografsko i scenografsko ostvarenje, originalnu scensku muziku, scenski pokret i specijalnu nagradu festivala, a neka priznanja dodeliće i novinarski, žiri publike i žiri okruglog stola.

Mladenović: Vučić je uljez na „Teatru na raskršću“

Direktor Narodnog pozorišta u Nišu Spasoje Ž. Milovanović ponovio je da su ponosni i da je velika čast što je predsednik Srbije Aleksandar Vučić prihvatio da bude pokrovitelj sledećeg festivala „Teatar na raskršću“.

Međutim, reditelj Kokan Mladenović smatra da je „Vučić uljez i ne pripada takvom jednom festivalu“.

– Sporno je to što je Vučić pokrovitelj „Teatra na raskršću“ jer on predstavlja Srbiju nekulture i rijalitija, u kojoj nema političkog dijaloga. On je predstavlja diktaturu i na čelu je zemlje u kojoj je nema slobode. Podatak da se u Srbiji godišnje iz budžeta za kulturu izdvaja manje od procenta, najbolje govori kakav odnos država ima prema nama. Zato ne postoji nijedan razlog zašto bi Vučić bio pokrovitelj – kaže on.

Mladenović dodaje da je „cela stvar sa pokroviteljstvom farsa“.

– Daleko je mart, možda će se nešto promeniti. Videćemo kako će reagovati pozorišna zajednica i da li će ljudi iz kulture odlučiti da kažu stop nekulturi – kaže on.