Nagradu Veliki pečat Četvrtog festivala ZAGREBDOX za najbolji film u međunarodnoj konkurenciji osvojio je američki film „Rat/Ples“ (War/Dance), a u regionalnoj konkurenciji titula najboljeg dodeljena je kosovskom filmu „Venčanja i pelene“, objavili su organizatori festivala u subotu, 1.

Nagradu Veliki pečat Četvrtog festivala ZAGREBDOX za najbolji film u međunarodnoj konkurenciji osvojio je američki film „Rat/Ples“ (War/Dance), a u regionalnoj konkurenciji titula najboljeg dodeljena je kosovskom filmu „Venčanja i pelene“, objavili su organizatori festivala u subotu, 1. marta. Reč je o glavnim nagradama juče završenog međunarodnog festivala dokumentarnog filma – ZAGREBDOX, koji je trajao od 25. januara do 2. marta.

„Škorpioni“ i „Krajina“

Posebno interesovanje publike ovogodišnjeg ZAGREBDOX festa izazvao je specijalni program kontroverznih filmova, a naročito „Škorpioni – spomenar“ Lazara Stojanovića iz Srbije, kao i „Pad Krajine“ beogradskog novinara Filipa Švarma. Film Stojanovića, koji je svojevremeno proveo tri godine u zatvoru zbog prvenca „Plastični Isus“ (1971), govori o zloglasnoj paravojnoj jedinici „Škorpioni“, koja je postala poznata najširoj javnosti posle emitovanja snimka ubistava grupe bosanskih mladića na televiziji. Dočekan gromoglasnim aplauzom, Stojanović je publici ZAGREBDOX festa rekao da mu je izuzetno drago što ih je toliko u sali, ali da ga to mali i brine. „Verovatno očekujete da se zabavite, ali bojim se da zbog svoje tematike film nije nimalo zabavan“, rekao je on povodom svog novog dela, koje je premijerno prikazano u aprilu prošle godine na TV B92. I Švarmov „Pad Krajine“ posvećen je ratnoj tematici, razotkrivajući političke i diplomatske igre koje su dovele do pada Republike Srpske Krajine i hrvatske vojne operacije „Oluja“, koja je okončana mnogobrojnim žrtvama i ogromnim brojem izbeglih Srba. SEECULT.org

Prema mišljenju tročlanog žirija (Asano Fudžiko iz Japana, Alina Rudnickaja iz Rusije i Petar Krelja iz Hrvatske), nagradu je u međunarodnoj konkurenciji odneo film „Rat/ples“, čija je radnja smeštena na sever Ugande, zemlje u kojoj više od dvadeset godina besni građanski rat. Ovaj dokumentarac, koji je na Sandensu dobio nagradu za najbolju režiju, obrađuje sudbinu troje dece razdvojenih porodica i uništenih domova, koja žive u izbegličkom naselju Patongo. Priliku da ponovo malo uživaju u detinjstvu dobijaju kada škola primi poziv da učestvuje na godišnjem festivalu muzike u glavnom gradu. Još dva filma posvećena ugroženoj deci dobila su posebna priznanja na festivalu – „Angelova vatra“ španskog reditelja Marsela Bukina, te „52 posto“, poljskog režisera Rafala Skalskina.
U regionalnoj konkurenciji nagrađen je takođe jedan bračni par, Antoneta Kastrati i Kejsi Kuper Džonson za film „Venčanja i pelene“. U vreme ubrzanih društvenih promena na Kosovu, brak poprima mnoge različite oblike, za razliku od prošlih, veoma strogih vremena. U kosovskom, nagrađenom filmu „Venčanja i pelene“, četiri albanska para iz različitih područja i različite dobi govore o tome kako rešavaju svakodnevne poslove, kako podižu decu, govore o slobodi i neveri, sve u formi intervjua. Kamera, između ostalog, prati mužu krava, menjanje pelena deci, kao i gledanje porodičnog videa o venčanju i rođenju deteta. Odluku da nagradi ovaj film doneo je žiri koji su činili Želimir Žilnik, Izabel Arate i Mima Simić.
Mali pečat za najbolji film autora do 30 godina pripao je američkom filmu „Samo jedan gledalac“ reditelja Majkla Džekobsa, dokumentarcu sa bizarnom temom. Naime, film beleži iluzije privrženosti filmskoj industriji kao činu vere, sledeći neobične ludosti onih koji žele biti hrišćanski sineasti u San Francisku. Bosanskohercegovački film „Ljudi smo, zar ne?“ reditelja Pera Pavlovića dobio je posebno priznanje zbog beskompromisnog prikaza ljudske prirode. Posebnu nagradu dobio je još jedan bosanskohercegovački film reditelja Namika Kabila „Informativni razgovori“, koji govori o ratu, ratnim sudbinama, ali i individualnim projekcijama i terapeutskoj funkciji zaborava.
Nagrada žirija kritike, koji su činili Filip Bergson, Pamela Bjensoba i Tomislav Čegir, dodelio je nagradu filmovima koji odražavaju mogućnosti i ograničenja dokumentarnog filma. To su američki film „Đavo je dojahao na konju“, koji su režirali En Sandberg i Riki Stern, te već pomenuti „Samo jedan gledalac“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari