Iako je pitanje besmisleno, odgovor je još nelogičniji.

Može.

Ako je neko planirao da avionom otputuje na kraći odmor na Maltu, mogao je u petak 27. 4. u 11 sati da svrati da kupi kartu u prodavnicu Fly Fly Travela u beogradskoj Knez Mihailovoj 4, na čijem izlogu stoji i reklama „ovlašćeni agent Air Serbia“.

Ako je tog istog klijenta mrzelo da se „bakće po gradu“, mogao je kartu da rezerviše i kupi na sajtu www.flyflytravel.com ili da se odluči za ponudu da prvomajske praznike provede u Grčkoj, na primer, all inclusive u hotelu Porto Carras Sithonia sa pet zvezdica od 275 evra po osobi.

Da je, kojim slučajem, taj isti Beograđanin pre kupovine odlučio da se raspita o performansama dotične turističke agencije i, recimo, kliknuo na sajt Agencije za privredne registre (APR) bio bi silno iznenađen. U Registru privrednih društava APR-a piše da je to – nepostojeća firma („pravno lice nije obveznik“).

Ali ta nepostojeća firma ima prodavnicu u strogom centru Beograda na kojoj je jasno okačeno ime firme, ima „Travel word center“ (sa jasno uočljivim imenom firme, u subotu 28. 4. 2018. godine) u novobeogradskoj ulici Omladinskih brigada 33A, ima zvanični korporativni sajt na kome mogu da se rezervišu i kupe avio karte i turistički aranžmani i reklamira se na TV Pink te iste subote (28. april, u 20.50h – kraj bloka reklama, 21.22h – početak bloka reklama: „Milano, avio karte, od 4.900 dinara“). Reklama na TV Pink pred i po završetku informativne emisije „minut dva“ traje neprekidno šest meseci s marketinškim sloganima „putujte s nama“ i „tri godine za redom najbolja turistička agencija jugoistočne Evrope“. A nastavljena je i za prvomajske praznike reklamiranjem prodaje avio karata za nekoliko evropskih gradova.

Misteriozni „Kofer“

Samo vispreniji, obučeniji i znatiželjniji korisnici interneta primetili su da u ćošku na dnu desne naslovne strane korporativnog sajta Fly Fly Travel bez ikakve posebne napomene stoji oznaka jedne firme: Kofer Tours, Knez Mihailova 4. Beograd, MB: 20527684 i PIB: 106067839.

Ko se zaintrigira i poželi da proveri kakve veze ima Kofer Tours sa Fly Fly Travel može da se vrati na sajt APR-a i potraži podatke o toj firmi.

I šta vidi?

Pa vidi, na primer, da Kofer Tours i Fly Fly Travel imaju isti matični broj (MB – 20527684) i isti poreski broj (PIB – 106067839), da su registrovani na istoj adresi (Knez Mihailova 4. Beograd) i da su rođeni (osnovani) istog dana (21. 4. 2009). Fly Fly Travel je izbrisan iz registra APR-a, a Kofer Tours je aktivno privredno društvo koje ima – 34 tekuća računa.

Daljom pretragom u Registru privrednih društava otkriva se (pod stavkom „objavljeni dokumenti“) istina: registrator Miladin Maglov 11. aprila 2018. godine doneo je rešenje kojim se u Registru privrednih subjekata briše poslovno ime Fly Fly Travel DOO Beograd (matični broj 20527684) i upisuje Kofer DOO Beograd (istog dana registrator dopunskim rešenjem BD 30756/2018. ispravlja grešku i upisuje tačno ime: Kofer Tours doo Beograd).

Dakle, Fly Fly – goodbye.

Da li je tako lako u APR-u igrati se s firmom po sistemu „pišem – brišem“?

Pravni stručnjak koji se bavi ovom vrstom posla kaže da firma koja duguje državi porez i doprinose ne može da se izbriše iz Registra APR-a. Ako državi ne duguje, može lako da se ugasi ili preimenuje. „A ako duguje dobavljačima, klijentima ili bilo kojim poslovnim partnerima nije nikakav problem da se izbriše iz Registra. APR to ne uzima kao razlog za odbijanje gašenja firme, pa dužnici mogu da traže naplatu svojih potraživanja u redovnom sudskom postupku“, tvrdi ovaj stručnjak.

Zašto je izbrisan Fly Fly Travel? Šta je navelo vlasnika Bojana Stupara da se odrekne tako prepoznatljivog brenda koji je samo dva meseca ranije (22. februar 2018) bio u najužoj konkurenciji za prestižnu nagradu svetski poznate revizorsko konsultantske kompanije Ernst&Young, čime se pohvalio u saopštenju za javnost s naslovom „Kompanija Fly Fly osvojila finale EY Preduzetnik godine“. Naslov saopštenja sugestivan je i dvosmislen pa može čitaoca da dovede u zabludu jer je za preduzetnika godine zapravo izabran Radovan Milojević, vlasnik kompanije Stublina. Na dodeli nagrada Igor Vujović Nađ, generalni direktor kompanije Fly Fly Travel, izjavio je: „Velika nam je čast što je EY prepoznao kvalitet kome stremimo u svakodnevnom poslovanju. Jako je važno ne samo za sve nominovane, već i za Srbiju da pokažemo svetu da je preduzetništvo veoma jaka grana kod nas i zato svi ponosno dajemo svoj doprinos poboljšanju te svesti“.

Nagrađen pa nestao

Ako su kriterijumi žirija bili preduzetnički duh, inovativnost, strateško usmerenje, finansijski pokazatelji i nacionalni/regionalni domet kako je žiriju tako ozbiljne firme kao što je Ernst&Young promakao važan detalj koji će ubrzo dovesti do gašenja brenda „Fly Fly“? Ili, još gore – kako je EY sebi mogao da dozvoli takvu blamažu i u finale takmičenja uvede kandidata koji je samo mesec dana pre svečane dodele nagrade izgubio licencu za štampanje avio karata?

Jer, svetska platforma za zaračunavanja i poravnanja BSP (Billing and Settlement plan), koju je osnovala Međunarodna asocijacija za vazdušni saobraćaj (IATA), zabranila je Fly Fly Travelu početkom ove godine da štampa (i prodaje) avio karte zbog neizmirenih dugova. BSP inače posluje po sistemu 14-dnevnog sravnjivanja računa i redistribucije novca pružaocima usluga (aerodromi, aviokompanije, rezervacioni sistemi), a Fly Fly Travel nije poštovao taj rok i zapadao je u stalnu docnju, pa je umesto njega sedam puta kao garant morala da „uskoči“ Komercijalna banka. Pošto se na BSP platformi odmah upalila crvena lampica uz ime Fly Fly Travel, mnoge avio-kompanije promptno su ovog prodavca karata stavile na crnu listu. Zanimljivo je da je među prvima to učinila kompanija Turkiš erlajns koja je 2015. i 2016. godine nagradila Fly Fly Travel za uspešnu saradnju. Kad je uhvaćen „in flagranti“ u prevari i izbačen iz BSP-a, Fly Fly Travel se opredelio za „inovativno“ poslovno rešenje – kupio je firmu Elite Travel i nastavio sa štampanjem (prodajom) avio-karata. Ali, taj posao trajao je vrlo kratko. Naime, 31. januara ove godine i Elite Travel, zato što nije platio dugovanja prema BSP-ju, ušao je u default i isključen iz sistema.

Da li je zbog toga ceo posao s Fly Fly Travela prenet na Kofer Tours?

Teško je poverovati da je žiri kompanije Ernst&Young podlegao utisku na osnovu informacija s korporativnog sajta Fly Fly Travela gde se ta kompanija samoreklamira: „Vizija je da ime naše kompanije postane najvažniji sinonim za avio karte i turističke aranžmane, da kompanija preraste u vodeću firmu za pružanje usluga u oblasti avijacije i turizma. To obuhvata razvoj sektora prodaje, školstvo u avijaciji, magazin o avijaciji, organizaciju sajma vazduhoplovstva i širenje mreže poslovnica sa ciljem da postanemo lideri u ritejlu na tržištu Srbije, a kasnije i regiona. Otvaranje sopstvene avio kompanije, najpre za čarter, a kasnije i za redovan avio saobraćaj krajnji je cilj“.

Inače, na sajtu i u čestim plaćenim oglasima u dnevnoj štampi Fly Fly Travel ističe da je uspeh firme potvrđen mnogobrojnim domaćim i međunarodnim priznanjima u poslednjih nekoliko godina.

Najsvežiju „prestižnu“ (u saopštenju firme ne kaže se ime nagrade) dodelio je ministar prosvete Mladen Šarčević na svečanoj akademiji „Spirit of Youth“ krajem decembra prošle godine. Firma Fly Fly Travel bila je partner Ministarstva prosvete na projektu „Duh mladosti“, a nagrađena je za doprinos uvođenju dualnog obrazovanja u obrazovni sistem.

I u ovom saopštenju za javnost, Fly Fly Travel nije propustio priliku da se pohvali kako je više puta nagrađen za najbolju turističku agenciju jugoistočne Evrope i da se među nagradama ističu „Brand Leader Award“, „Zlatno turističko srce“, „Serbian Brend 2016“, „Vip BizPartner“ i „Business Partner“…

Nagrada i za ples na štandu

Jednu od nagrada – Zlatnu medalju za najbolji nastup na beogradskom 39. Sajmu turizma u kategoriji turističkih agencija – Fly Fly Travel dobio je od Međunarodnog turističkog saveza Sacen International, čiji je žiri osim popusta (akcija) i turističkih ponuda, prilikom ocenjivanja uzeo u obzir i specijalne plesne nastupe na štandu ove agencije. Sacen International krije se i iza dvostruke nagrade (2015. i 2016. godine) „Zlatno srce“ dodeljene Fly Fly Travelu za najbolju turističku agenciju.

Ko je Sacen International kod koga se Fly Fly Travel pretplatio na nagrade?

To je Međunarodni centar za unapređenje ugostiteljstva, restoraterstva, hotelijerstva, turizma i gostoljublja (sedište: ulica dr Ivana Ribara 77/3 11070 Novi Beograd) koji okuplja ugostiteljsko-turistička preduzeća i profesionalce „spremne za korak napred“. Predsednik SACEN Internacionala je Dragan Gligorijević (za koga se kaže da je završio „Ekonomski – hotelijerski“ fakultet ali ne kaže koji i gde), a izvršni direktor je Muradin Rebronja iz Kanade (sam za sebe kaže da je: planer jelovnika&dizajner kuhinja, šef kuhinje, inovator&edukator). Ta organizacija zaslužna je i za stavljanje srpske slave na UNESCO listu nematerijalnog kulturnog nasleđa čovečanstva.

Fly Fly Travel kao perspektivnu i prosperitetnu turističku agenciju prepoznala je i kompanija za tržišne komunikacije Mass media international. Fly Fly Travel je na biznis konferencijama 2015. i 2016. dobio nagradu Brend Leader Award. Miloje Radovanović, vlasnik i direktor Mass media international, u najavi jedne od konferencija zaključio je: „Gledano u širem smislu, turizam je sredstvo za unapređenje ekonomije, a svakako zaslužuje da se posmatra i kao profitabilna izvozna industrija“.

Među darodavcima nagrada je i Srpski institut za javnu diplomatiju iz Brisela koji je 2016. godine na Sajmu turizma u Beogradu Fly Fly Travelu dodelio nagradu „Serbian Brend 2016“ za najbolju turističku agenciju u okviru svoje kampanje za afirmaciju srpskih vrednosti i širenje pozitivnog imidža Srbije u inostranstvu. Inače, Srpski institut za javnu diplomatiju osnovao je Zoran Milinković, vlasnik restorana u Parizu („Bila jednom jedna Jugoslavija“), Ibici („Kormilar s istoka“) i Beogradu („Francuska kuća“) i osnivač Patriotske stranke dijaspore. Milinković je predvodio e demonstracije u Parizu 1999. protiv NATO bombardovanja Jugoslavije a u vreme pregovora u Rambujeu „ratni štab“ dijaspore bio je u njegovoj pariskoj kafani. Inače, osnovni ciljevi briselskog Instituta su „jačanje identiteta i unapređenje imidža Srbije u zemljama EU“ kroz „borbu za srpsko ime, za srpski proizvod, za srpski ponos“.

Fly Fly Travel dobitnik je i dve nagrade Privredne komore Srbije za uspešnost – sertifikat Excellent SME Serbia (za odlično poslovanje) i Vip BizPartner 2014. (za najuspešnije porodične firme).

Na događajima kojima kompanija Fly Fly Travel obeležava važne poslovne poteze česti gosti su predstavnici aktuelne državne i političke nomenklature koji ne štede komplimente („lideri“, „vizionari“…) za vlasnika i menadžment kompanije.

Siniša Mali: Želim vam i Njujork i Australiju i Moskvu

Pomoćnica ministra prosvete za strateško planiranje Gabrijela Grujić, primera radi, izrazila je, pri dodeli priznanja 26. 12. 2017. godine, „zadovoljstvo što liderske kompanije poput Fly Fly Travela otvaraju vrata i pokazuju visok stepen društvene odgovornosti kada je obrazovanje mladih u pitanju, dajući im mogućnost da za vreme svog školovanja na dva mesta postanu stručnjaci na zavidnom nivou“. Otvaranju turističko-poslovnog „Fly Fly Travel World Travel Center“ u Novom Beogradu 19. 9. 2017. prisustvovao je gradonačelnik Beograda Siniša Mali, koji je pohvalio domaćine kao primer pronalazača vizije: „Došao sam da podržim ovu firmu koja je i dalje mlada ali sa velikim potencijalom. Air Serbia je prošle godine otvorila direktnu liniju za Njujork, tako da vam je lakše da otvorite kancelariju tamo, želim vam i Njujork i Australiju i Moskvu. Grad će biti uz vas, samo zadržite osmeh i optimizam da napravimo grad lepšim“. A na otvaranju nove poslovnice Fly Fly Travela 22. 6. 2016. godine u beogradskoj Knez Mihailovoj ulici prisustvovala je potpredsednica Vlade i ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović. Tada je istaknuto da je kompanija za kratko vreme proširila poslovanje i na teritoriju EU (Austrija, Slovenija, Hrvatska) i da „svojim pouzdanim i stabilnim poslovanjem pozitivno utiče i na razvoj naše privrede“ što je potvrdila i Zorana Mihajlović: „Mi smo zemlja koja razvija male aerodrome i ovo je znak da Srbija želi da bude prepoznata kao turistička destinacija“.

Samo mesec dana ranije novu poslovnicu Fly Fly Travela na bečkom aerodromu „Švehat“ otvorio je predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež. „Mi kao Privredna komora od početka sarađujemo sa kompanijom Fly Fly Travel. Pomažemo se i pokušavamo da im budemo pri ruci šta god da im treba – izlazak na nova tržišta, povezivanje sa partnerima. Posle Slovenije i Hrvatske, poslovnica u Beču posebno je važna jer je ovde konkurencija velika. Predstavništvo je počelo sa radom nekoliko dana pre ovog otvaranja i interesovanje je veliko, ne samo za Srbiju nego i za ponudu Er Srbije. To pokazuje da Beograd postaje hab za avio saobraćaj u celoj jugoistočnoj Evropi i centar preko koga se putuje“, izjavio je Čadež.

Predsedniku Komore „replicirao“ je Igor Vujović Nađ, predsednik kompanije Fly Fly Travel: „Pratimo našeg nacionalnog avio prevoznika. Potrudićemo se da pomognemo razvoj linije za Njujork iz Srbije, ali i iz regiona. Već se trudimo da iz Austrije napravimo jako dobru promociju i da ljudi, koji odavde zapravo imaju direktan let, lete našim nacionalnim avio prevoznikom jer mislim da može da ponudi jako kvalitetnu uslugu koja je bolja u odnosu na ostale avio kompanije u Evropi“.

U slučaju Fly Fly Travela veza biznisa i politike obostrana je. U poslovnim krugovima aviosaobraćaja i turizma često se citiraju čelni ljudi Fly Fly Travela koji se neskriveno hvale impresivnom listom od 3.000 mušterija za avio karte, među kojima su brojne vladine institucije, državni organi i javna preduzeća.

Zlatno turističko srce – Vučiću

Sacen International je i tadašnjem premijeru Srbije Aleksandru Vučiću jednoglasno dodelio priznanje „Zlatno turističko srce jugoistočne Evrope“ za veliki doprinos unapređenju ugostiteljsko-turističke delatnosti u Srbiji. A iz jedne prepiske može se saznati da gospodin Rebronja najavljuje skoro „zaživljavanje saradnje s novom Vladom Srbije koja namerava da osnuje Ministarstvo za turizam i ugostiteljstvo, na čelu sa gospodinom Gligorijevićem“. Na šta gospodin Gligorijević odgovara: „U novoj Vladi sa novim premijerom gospodinom Aleksandrom Vučićem imaćemo i svoje resorno ministarstvo za održivi razvoj i turizam. Na našu punu podršku i iskreno partnerstvom turistička Srbija može da računa.“