Mahanje referendumom 1

Omer Karabeg: Da li referendum o Danu Republike Srpske može destabilizovati BiH razgovaraju Šaćir Filandra, dekan Fakulteta političkih nauka u Sarajevu, i Miloš Šolaja, profesor Fakuleta političkih nauka u Banjaluci.

Šaćir Filandra: Ako je Ustavni sud BiH rekao da se takvim činom krši i narušava ustav, sasvim je evidentno da je to antiustavna aktivnost. Tako stvari stoje sa legalističkog aspekta.

Miloš Šolaja: Niko još nije eksplicitno rekao šta je to što se krši u Dejtonskom sporazumu. Sama odluka Ustavnog suda o Danu državnosti Republike Srpske je dosta čudna, jer se odnosi na nešto što je nastalo prije Dejtonskog sporazuma i prije osnivanja Ustavnog suda, a znate i sami da u pravu nema odluka unazad.

Filandra: Odluke Ustavnog suda su obavezujuće – to zna svako u ovoj zemlji.

Šolaja: Referendumsko pitanje ne odnosi na samu odluku Ustavnog suda kao pravni akt, nego na meritum te odluke. Moramo shvatiti da je Ustavni sud i pravni i politički organ. Nije samo pravni. To nije sud za prekršaje koji ima eksplicitno napisanu pravnu normu. On proizvodi i politiku.

Filandra: Čitav je spektar različitih tumačenja referenduma – sve do toga da neki pominju i krimski scenario. Mnogo je špekulacija koje su posljedica nagomilanog nepovjerenja između ključnih političkih i nacionalnih aktera u BiH. Taj nedostatak povjerenja zapravo je ključni problem.

Šolaja: Jedini put da se to prevaziđe je da tri nacionalne zajednice krenu u proces međusobnih razgovora o tome kakvu BiH žele, i da usvoje ustav koji će biti zaista naš ustav. Jer BiH umjesto ustava ima Aneks 4 Dejtonskog sporazuma kojeg je neko nazvao ustav. To nije ustav kojeg smo mi, građani BiH, usvojili – i to je jedan od najvećih problema.

Filandra: Sasvim je evidentno da problemi koji postoje u BiH proizlaze – i tu se u potpunosti slažem sa kolegom – iz postojećeg ustavnog okvira, utvrđenog Dejtonskim mirovnim sporazumom, koji je postao permanentno izvorište političkih kriza. Činjenica je da određene političke snage u Republici Srpskoj, koje su apsolutno podržane od određenih političkih snaga u Beogradu, rade na političkoj destabilizaciji BiH – usporavaju i otežavaju proces evropskih integracija ove zemlje. Aktualno srpsko političko vodstvo ima rezervno rješenja za BiH, a to je jednostrano proglašenje neovisnosti Republike Srpske putem referenduma. To je jedna od mogućnosti koju pametni ljudi trebaju imati u vidu.

Šolaja: Ja ne vidim logiku u toj priči da bi ovaj referendum mogao biti priprema za otcjepljenje. Daleko bi bilo bolje politi se bokalom hladne vode, smiriti strasti i reći: „Hajde da vidimo kako da BiH napravimo takvom da se svi narodi identifikuju s njom“. Ovako, imamo dva separatizma i jedan centralizam koji se stalno odbijaju kao bilijarske kugle. Tako više ne ide. Da li neko misli da će tužbama pred Ustavnim sudom, poput one o Danu Republike, postići da se Srbi u Republici Srpskoj identifikuju sa Bosnom i Hercegovinom? Neće sigurno.

Filandra: Cijela stvar sa referendumom koja je počela kao mala grudva snijega, svakim danom se uvećava i pretvara u političku lavinu koja može otići u neželjenom pravcu. Mislim da je Vučićeva izjava pobudila nadu da se cijela stvar može riješiti na kompromisni način.

Šolaja:Ko god da je bio na mjestu rukovodstva Srbije nije mogao drukčije da postupi. Onog časa kad bi Srbija priznala referendum kao potencijalni izvor za nezavisnost Republike Srpske mogla bi da se pozdravi sa svojom politikom prema Kosovu. Prema tome, takav stav rukovodstva Srbije bio je logičan.

Šolaja: U BiH sve ide po zakonu akcije i reakcije. Bahato ponašanje jednih političara izaziva isti takav odgovor drugih. Dodikove izjave nisu baš tako eksplicitne, uvijek su u nekom kondicionalu.

Filandra: Situacija oko referenduma će se vjerovatno, da se žargonski izrazim, u narednim mjesecima „vozati“ i razvlačiti s namjerom njenog relativiziranja i ublažavanja. Nikome se baš ne ulazi u neki ozbiljan klinč. Vijeće za implementaciju mira faktički nema nikakvu izvršnu moć, da ne govorimo o tome da nema efektivnih kapaciteta za sprovođenje odluka bilo kojeg tijela Europske unije. Pokušaće se ublažiti oštrica tenzija koje sad postoje relativiziranjem značaja referenduma i njegovih odluka – tako da očekujem smirivanje, bez obzira da li se će se referendum održati ili ne.

Šolaja: Dopada mi se analiza kolege Filandre. Sad vidimo da međunarodna zajednica postaje u stvari jedan čisto paradni igrač. Oni će se opet oglasiti nekim saopštenjem. Ja sam jednim drugim povodom, BiH nazvao zemlja portparolija, zato što ovdje upravljaju portparoli. Oni će i dalje izdavati neka saopštenja, a međunarodne glavešine će se, naravno, skloniti od političke odgovornosti. U suštini neće biti nekih političkih posljedica. Neće biti nikakve mobilizacije. Na kraju krajeva, treba da zahvalimo ekonomskoj nerazvijenosti što nemamo materijalne pretpostavke za neke žešće konflikte, uključujući oružane.

Filandra: Ne očekujem da će se nakon referenduma, u slučaju da se on održi, nastaviti kriza. Svi su izgledi da će se referendum održati, mada vjerujem da još postoji prostor za političke i pravne radnje koje bi onemogućile takav razvoj događaja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari