Posvećeno žrtvama nasilja 1

Grafički roman Bezimena u noar stilu, sa potpisom autorke iz Toronta Nine Bunjevac, koja se krajem prošle godine pojavila u izdanju beogradske kuće System Comics, u prevodu Olje Petronić, modernizovana je varijanta mita o Artemidi i Sipretu, posvećena svim zaboravljenim i bezimenim žrtvama nasilja.

Ova knjiga postavljena je nasuprot umetničinog ličnog životnog iskustva dislokacije i društvenog kolapsa, čemu je svedočila kroz raspad Jugoslavije i njene potisnute povesti imenovanog i neimenovanog nasilja. Koristeći klasični mit kao polazišnu tačku, umetnica gradi priču koja funkcioniše kao parabola koja prekida tišinu koja je obavijala najtraumatičnije momente – kako njene lične istorije, tako i onih kolektivnih povesti.

Rođena u Kanadi, Nina Bunjevac formirala se u Jugoslaviji, gde započinje s umetničkim obrazovanjem, pre nego što se vratila u Kanadu početkom rata 1990-ih. Obrazovanje je nastavila u polju grafičkog dizajna na poznatom Umetničkom centru tehničke škole u Torontu, diplomiravši na odseku crtanja i slikanja OCAD. Nakon što je deset godina gradila karijeru u likovnim umetnostima, kroz rad na skulpturalnim instalacijama otkrila je strast prema narativnosti, te se naposletku vratila mladenačkoj strasti prema stripovima.

Nina Bunjevac realizovala je tri grafička romana: Heartless (2012) – Omnibus objavio pod naslovom Hladna kao led, NJujork tajmsov bestseler Fatherland (2014) – godinu dana kasnije Makart objavio pod naslovom Otadžbina i Bezimena (2018). NJeni radovi bili su izlagani na mnogim međunarodnim izložbama, a objavljeni su i više magazina, poput Best American Comics, The National Post, Le Monde Diplomatique i Art Review.

Umetnica živi u Torontu, gde svoje vreme deli između stripova, ilustracija, podučavanja i likovnih umetnosti. Najveći uticaj na vizualni i narativni stil Bezimene izvršili su noar klasik iz 1942. LJudi mačke Žaka Tarnera, Koktova Orfička trilogija (Krv pesnika – 1930. Orfej – 1949. i Orfejev testament – 1960), i BBC televizijska serija iz 1986. Raspevani detektiv scenariste Denisa Potera.

“Nina Bunjevac kroz svoj strip govori ličnu priču o iskustvu jedva izbegnutog seksualnog nasilja u detinjstvu, o nasilju kao javnoj tajni u okviru malog mesta gde je čitava zajednica, uključujući i institucije, bila upoznata sa kriminalnom mrežom pedofilije i seksualnog nasilja nad maloletnim devojkama. Niko iz zajednice nije reagovao”, kaže Sanja Pavlović, predstavnica Autonomnog ženskog centra, podsećajući na važnost društvene reakcije u slučajevima seksualnog nasilja, a pre svega na princip verovanja ženama kada govore o svom iskustvu.

Ona smatra da je o nasilju važno govoriti, ali i da je važno, pogotovo u javnom govoru, ne perpetuirati uvrežene mitove koji obavijaju ovu temu, poput onih da nasilnik nije bio svestan svojih postupaka, ili da je žena svojim ponašanjem nasilje izazvala.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari