
Porit je kao glavni inženjer 16 godina radio na razvoju sportskih i električnih vozila u Aston Martinu, bio je potpredsednik za inženjering u Tesla Motors i vođa grupe za razvoj autonomne vožnje u kompaniji Apple.
Ovaj transfer potvrdio je ambiciju vlasnika kompanije Mate Rimca da učvrsti vodeću poziciju na tržištu superbrznih sportskih automobila i električnih sistema za njihov pogon.
Tu ambiciju nije sprečila ni korona kriza.
Rimac je sve zaposlene poslao da rade od kuće i saopštio da neće davati otkaze: „Svi zaposleni rade i svi će dobijati plate. Moj je zadatak da firma ostane stabilna. Plan je da radimo do 12 meseci u najcrnjem scenariju.“ Posla ima nikad više.
Slika druga: Radnici kragujevačke fabrike Fijat Krajsler automobili Srbija (FCA) ponovo su 21. jula poslati na plaćeno odsustvo koje će spojiti s kolektivnim godišnjim odmorom i neće se vraćati na posao do početka septembra.
Oni su se u hale vratili 7. jula posle tromesečnog prinudnog odmora koji je počeo odmah po širenju epidemije. Neizvesnost oko sudbine fabrike mogla bi da se produži sve do kraja godine jer se model 500L jedva prodaje.
Ove dve vesti iz dve susedne države nameću poređenje dva razvojna koncepta. S jedne strane, Srbija ima višedecenijsku tradiciju, uz stalnu državnu podršku, u proizvodnji automobila ali se suočava s neizvesnom budućnošću te proizvodnje.
S druge strane, Hrvatska, do skoro nije imala nikakvu tradiciju u autoindustriji ali je, isključivo zahvaljujući mladom preduzetniku Mati Rimcu, postala svetski poznata a čeka je i uzbudljiva budućnost.
Iako su iz različitih proizvodnih formata, sudbine dva proizvođača automobila – uspona Rimac Automobila i posrtanja FCA Srbija – jasno pokazuju prednost preduzetničkog duha nad državnim intervencionizmom u privredi.
Kompanija Rimac automobili grabi ka mestu globalnog tehnološkog lidera u premijum segmentu autoindustrije (električna mobilnost i superbrzi automobili), a FCA Srbija suočava se s neizvesnom budućnošću u masovnoj proizvodnji automobila za koje postoji sve manje interesovanje na tržištu.
Potvrda ambicije Rimac automobila je i dovođenje Krisa Porita, visoko kotirane face u industriji superbrzih automobila.
„Započeli smo putovanje u državi koja nije poznata po auto-industriji. Želimo razvijati automobile koji podižu lestvicu, zabavni su i kvalitetni“, nije krio zadovoljstvo Mate Rimac, a Porit je uzvratio: „Rimac je savršeno mesto za dobro iskorišćavanje mojih kombinovanih iskustava u razvoju superautomobila u Aston Martinu i električnih automobila u Kaliforniji.“
Dan-dva pre ove vesti iz Hrvatske, predsednik Srbije Aleksandar Vučić, upitan da li postoji rezervni plan za FCA ukoliko se Fijat povuče iz Kragujevca, izjavio je da „takav plan ne može da postoji jer je fabrika italijanska“.
Krajem prošle godine predsednik je ipak bio malo optimističniji: „Očekujemo važne vesti iz Fijata i za Kragujevčane i našu zemlju u celini. Svi ljudi u Fijatu i svi u Kragujevcu mogu da računaju sa daljom pomoći i podrškom države Srbije. Ako bude zavisilo od toga koliko će subvencija država da ponudi, možete da računate na maksimalnu pomoć naše zemlje.“
Važna vest trebalo je da bude novi model koji će se proizvoditi u Kragujevcu.
Početkom ove godine spominjala se đardinijera, ali kako je stigla ekonomska kriza tako niko više ne spominje novi model iz Kragujevca. Stručnjaci, sindikati i političari gube entuzijazam i veruju da kompaniju FCA Srbija i Srbiju, kao njenog trećinskog vlasnika, čekaju teška vremena.
A FCA je bila industrijska uzdanica Srbije.
Kad je, krajem 2008. nastala zajednička fabrika u Kragujevcu država se galantno otvorila prema partneru iz Italije.
Šef Fijata Serđo Markione pristao je da kupi dve trećine propale firme Zastava automobili tek pošto je Srbija ušla s jednom trećinom vlasništva i izašla u susret Italijanima za sve što su tražili: unela je 100 miliona evra keša, 50 miliona evra u zgradama i opremi, izdala garancije za kredite kod EIB na 500 miliona evra, subvencionisala svako radno mesto s 10.000 evra, platila po 1.000 evra za obuku radnika i na 10 godina oslobodila firmu poreza na zarade, poreza na imovinu i taksi lokalnoj samoupravi.
FAS je 2013. i 2014. od države primio više od 50 miliona evra pomoći, za 2017. dobio je subvencije od oko 16 miliona evra a 2018. subvencije od oko 23 miliona evra bile su veće od neto dobiti (12,7 miliona evra).
U javnoj upotrebi je podatak da je država Srbija s više od milijardu evra pomogla proizvodnju automobila u Kragujevcu. Inače, fabrika je projektovana za godišnju proizvodnju od 200.000 automobila, ali je dosad samo 2013. dostigla 117.000 vozila. U 2018. napravila je 60.000 vozila, 2019 – 40.000, a plan za ovu godinu je 20.000.
Godinu dana posle nastanka FAS u Kragujevcu, Mate Rimac je osnovao firmu Rimac automobili. A prototip prvog električnog superbrzog automobila Concept_One (prvog automobila proizvedenog u Hrvatskoj) predstavio je 2011. na štandu Sajma u Frankfurtu koji je platio očevom pozajmicom. Pre nego što je u firmu ušao prvi investitor Rimac je stalno bio na rubu opstanka.
U pomoć je 2013. priskočila Hrvatska banka za obnovu i razvoj s 500.000 evra kredita.
Ubrzo su se pojavili anđeoski investitori – vlasnik časopisa Forbs i zastupnik Ferarija/Maseratija za Kolumbiju i 2014. uložili 10 miliona evra venture capital. U 2017. počinje značajnija saradnja s čuvenim brendovima Aston Martin i Kenigseg (Rimac Automobili osmislili i proizveli bateriju za Kenigsegov superautomobil Regera).
Te godine u Rimac automobile ulaže i kineski Camel, proizvođač baterija za automobile, poljoprivredne mašine i bicikle. Stižu zatim i investitori iz branše zainteresovani za mobilnost – Hjundai ulaže 64 miliona dolara, KIA 16 miliona dolara a Porše s 30-ak miliona evra kupuje 15,5 odsto vlasništva.
Za dve godine Rimac je dobio 150 miliona evra u kešu za ulaganje u razvoj.
„Mi smo firma koja se razvija, koja puno ulaže u razvoj novih proizvoda pa trošimo dosta novca. Ali smo i u dobroj situaciji jer naši partneri ulažu gotov novac. Njima je u interesu da mi rastemo, ne zbog finansijskih rezultata, već zbog vrednosti koja se postiže kroz razvoj naših proizvoda i tehnologije“, objasnio je Mate Rimac.
Njegova kompanija dobila je u proteklih osam godina i dva miliona evra državnih podsticaja (za to vreme uplatila je u budžet 13,8 miliona evra poreza) i oko 2,5 miliona evra podrške iz fondova EU.
Zahvaljujući tim investicijama Mate je mogao da se posveti strukturiranju firme, rastu i konkretnom proizvodu.
Inače, Rimac automobili pored razvoja i proizvodnje superbrzih automobila Concept_One i Concept_Two, osmišljava i pravi električne baterije kao jedan od najvažnijih elemenata čiste mobilnosti.
Primera radi, firma iz Svete Nedelje snabdeva baterijama četiri od pet proizvođača superautomobila.
Početkom ove godine čuveni Aston Martin predstavio je novi model Valkyrie u kome je Cosworthov motor uparen s električnom baterijom koju je razvio Rimac.
„San svakog inženjera je da se pridruži Rimac automobilima. S obzirom da je gotovo svaka ključna komponenta konstruisana i osmišljena u samoj kompaniji, imamo punu slobodu da stvorimo nešto što je potpuno različito od bilo čega drugog do sada razvijenog u svetu“, kaže Kris Porit.
Za razliku od Svete Nedelje, model u Kragujevcu je drugačiji.
Da bi se sklopio fijat 500L moraju da se uvezu motor, menjač, elektronika, limarija, odnosno svi ključni delovi.
„Naši radnici i stručnjaci su isključeni iz bilo koje važne delatnosti u proizvodnji automobila. Sve se svodi na sklapanje delova“, primetio je jednom prilikom Ljubodrag Savić, profesor beogradskog Ekonomskog fakulteta.
Nad fabrikom u Kragujevcu ponovo se nadvila neizvesnost.
„Očekivali smo da će krenuti s novim modelom. Tržište je zasićeno i očekivano bi bilo da se pojavi novi model“, sumira perspektivu Zoran Mihajlović, nekadašnji sindikalni lider kragujevačke fabrike koji je avanzovao na mesto sekretara Samostalnog sindikata Srbije.
U stručnoj javnosti posao koji je država sklopila s Fijatom smatra se poslovnim promašajem, ali u Kragujevcu još tinja nada da bi spajanje Fijata i Pežoa moglo da porodi dugo priželjkivani novi model koji bi se (opet, samo) sklapao u kragujevačkim halama.
Niko ni u Beogradu, ni u Kragujevcu nema poslovni instikt i viziju Mate Rimca, koja ga je lansirala među svetske lidere, o neophodnosti transformacije klasične auto fabrike u tehnološku kompaniju, sposobnu da odgovori na izazov budućnosti.
Dok FCA tumara u poslovnom mraku, Rimac automobili osmišljava nove modele, širi proizvodnju i investira u nove pogone.
U junu 2019. otvorena je fabrika u Velikom Trgovišću koja ubrzava proizvodnju prototipova za konačnu validaciju i testiranje potrebnih za homologaciju širom sveta.
Nova proizvodna linija omogućava da se Concept_Two sklapa upola brže od statične proizvodnje van proizvodne linije.
U fabrici će se od iduće godine proizvoditi 150 ručno izrađenih C_Two. Krajem 2019. Rimac je udružio snage s firmom Lastinski inženjering i u Novom Mestu otvorio visokotehnološku fabriku (hiper e-kar lab) za testiranje baterija, pogonskih elektromotora i elektronike za baterije električnih vozila visokih kapaciteta.
Slovenačko Ministarstvo privrede pomoglo je s 3,4 miliona evra u okviru Nacionalne strategije pametne specijalizacije.
„Auto-industrija se u potpunosti menja i mogu se uočiti ključni trendovi. Automobili će se koristiti prema potrebi, ljudi ih neće posedovati, možda neće ni naučiti da ih voze, najveći broj će do 2030. postati autonomni, svi će biti povezani na internet a dogodiće se i jača elektrifikacija. Mi danas postojimo ne zato što znamo dobro napraviti vrata za auto, to se radi već sto godina, nego zato što smo krenuli u nešto sasvim novo. Uprkos ovoj krizi, ne nameravamo odustajati od naših planova. Kao firma uzdamo se u sebe“, kaže Mate Rimac.
Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa
U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.
Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.
Milijarda evra poklonjena da bi se ove godine proizvodilo 20.000 automobila? More, dosta! Ni dinara više! Pa nek stave katanac!
Fiat je dosao za vrijme DOS ovih demokrata a ne za vrijeme Vucica. Moj sin u „Vucicevom“ Boshu ima 1200 evra platu . A ne kao oni jadni ljudi u Fiatu.
Bosh je došao za vreme Tadića 2011 ili ranije. Kako je onda Vučićev? Plata koju su mi nudili u oktobru 2012 bila je 700 €. Otišao sam tada za Nemačku, naravno.
Fiat je dosao za vrijme DOSovih Djisovaca itd, a nikako nije u vrijeme Vucica.
Koliko Rimac ima zaposlenih a koliko Fijat
Novinar nije naveo da u Bagladesu ima vise zaba, nego u Cadu pomorandzi.
Rimac automobili trenutno zapošljavaju nešto preko 700 ali će do kraja godine imati preko 1000 zaposlenih, posječna plaća je 1600€.
Koliko znam, Fiat Srbija zapošljava oko 2000 zaposlenih (s trendom pada) uz prosječnu plaću od 350€.
To bi značilo da je masa plaća kuju Rimac isplaćuje 1.6 puta veća, a do kraja godine će se uduplati.
Plus što su državni nameti na plaće u Hrvatskojo (na žalost) značajno veći nego u Srbiji pa je u bruto plaćama razlika još veća.
Vučiću ni prst na čelo …neće ti pomoći da se prizoveš vođenju države…politike…i stop korupciji
Kada bolest neumorno. postane hronična ….ode naš Tesla u svoju rodnu zemlju..u grad…za ime najmoćnije auto industrije….A Tesli je ostalo samo poteklo …SRPSKO…Muzej posvećen Nikoli Tesli u Beogradu injegovi..posmttni ostaci.
No ipak rodna zemlja Hrvatska ..i danas slavi ..ne zaborablja Nikolu I.
Nikola Tesla je bio americki drzavljanin. Srbija se, kao i prem drugim velikanima, obrukala o Teslu – tri puta je trazio stipendiju od Matice srpske iz Novog Sada, da bi mogao da studira i sva tri puta je odbijen. Sta sad Srbija mase oko Tesle?
Autosovinista Misa Brkic bolje da ide u Hrvatsku ako mu je tamo sve bolje i lepse. Dobice hrvati vrsnog strucnjaka …
Ma nije on autosovinista.On je preduzetnik kao ovaj Rimac.
Dobar i koristan sveobuhvatan prikaz stanja u Srbiji i u Hrvatskoj u ovoj oblasti. Mi trosimo na druge firme bez ikakvih dubljih perspektiva. Takvu politiku vode nasi politicari posto ekonomistima to ne dozvoljavaju. Rasipamo zarad nekih kratkotrajnih politickih interesa grupacije na vlasti. To je maksimalan domet do kojeg nasi politicari mogu svojim umom da dobace.
Srbima je AVNOJ pojeo mali mozak i svu ekonomsku logiku.
Niste ukapirali suštinu teksta, a to je da ne treba čekati državu da vam nešto omogući, već treba imati preduzetnički duh. Ni Rimcu Hrvatska nije pomogla za prvi sajam, već otac. Država mu je ukupno pomogla sa 2 miliona, a on istoj uplatio 13,8 miliona poreza. Mnogo više su mu pomogli svi drugi. Ovde ljudi očekuju da im država sve napravi, a oni samo da rade. Hoće zapad i demokratiju, ali da žive u komunizmu. Kada bi svi radili, a umesto što čekamo na državu, svima bi nam bilo mnogo bolje i ne bismo zavisili od političara.
Vučiću..dok se ti baviš istorijom prošlosti…i ulice glavnog grada
„Čašćavaš “ imenima svojih boraca ..četnika ..drugi u komšiluku jutro ,21 vek Autoindustrija ..Aston Martin…sa modelima imena Nikola Tesla.
Sramno i po nižavajući za R.Srbiju …koja kaska za vremenom…21 VEKA.!?
Aaaauuuu ovi ga optuzuju da je cetnik ovi da je peder… Ovi da je partizan ovi da se uvlaci rusima, njemcima, kinezima, amerima… Ha ha ha…
Nesposobnost da se vodi fabrika u kragujevcu je ocigledna i postoji milion nacinina da opstane npr da radi male agregate za siroku namenu.
Rimac je svakako nepravio cudo ali praviti niske sportske i skupe autpmobile nije isplativo.I sve fabrike koje to rade su delovi velikih auto kompanija koje rade vozila za siroke narodne mase.
Ma bitno je da čovek ima kutsži pravnog biznismena…a još je bitnije …naš Nikola Tesla će ući u tu fabriku Aston Martin ….dok Srbija od Svog Tesla ima samo prošlost….
Obrati se ITALIJANIMA… oni vode fabriku.
Uz dužno poštovanje, predviđa se u tekstu koliko podiže bdp 100, ili 20 hiljada prodatih automobila u odnosu na 150 komada koje proizvede Rimac. Nisu uporedive kategorije uopšte.
Naš BDP pretećiće hrvatski reče jedan čovek. Eh još samo da nije taj čovek kriminalac.
Da…kaže nad u oči…ali na nama je da ga u tome ne zaustavimo …već da kažemo …Dosta ….svom…mom ne…Predsedniku…!!
I ništa tu nije slagao. Naravno, bitniji je BDP po glavi stanovnika, tako da se može reći da je prećutao bitnu istinu, ali nije slagao.
Jel čita neko ovo. niko ne komentarise. aman ljudi jel znate sa parama. bicemo gori od moldavije. nasa zemlja nezadrzivo srlja u propast. nasem drustvu pomoći nema. pozdrav iz nemacke
Da…Srbija se sporo budi ..ili ne uspeva ..da izađe . bačena .na
Dno..Dna .. života???
Au, što ne volim kada moram da se složim sa Brkićem.
Jedan od najpopularnijih smerova na mašinskom fakultetu u Beogradu je smer motornih vozila, Za razliku od većine studenata mašinstva, oni studenti koji upišu smer motornih vozila (a slično je sa avio smerom) su upisali fakultet zato što su unapred znali da će da na trećoj godini da se opredele za odrećenu specijalizaciju. I šta se posle dešava. Ako su i imali sreće da se zaposle u Zastavi (FAP-u, Zmaju ili Rakovačkoj industriji motora) onda su ceo vek radili na istom menjaču, istom motoru, itd. Majko moja, koja je to količina izgubljene energije i entuzijazma.
Bilo bi lepo ako bi autor napisao koju reč o avio industriji Slovenije i Srbije. Utva, pojačana proizvodnom linijom iz mostarske fabrike Soko i vojno vazduhoplovnim centrom u Žarkovu, jedva da nešto radi. U međuvremenu su Slovenici, krenuvši od nule, uspeli da napave heliopter sa električnim pogonom i da ga ponude Evropi.
Sa druge strane, nismo ni baš tako loši. Pravimo najviše jarbole u Evropi, ako ne i u svetu, a kada delije kada razviju zastavu preko celog Severa prosto te uhvati neka milina oko srca a ponos ti natera suze na oči.
Sve je tačno…ali nemamo..ni dovoljno suza ..da oplakujem o Srbiju…
Moj ortak je za vreme „NATO agresije“ lepo rekao: Ja bi amerima dao jedno 10 milki dolara, da dobro izraketiraju Zastavu. Ovo je odličan trenutak da nam skinu kamen s vrata, da nemamo više šatro proizvodnju, da se ukinu carine, i da krenemo da vozimo kola k’o ljudi.
I JEDAN I DRUGI „narod“ su samo obična auto. G**NA .
Ekonomija nasim politicarima nije prioritet osim u smislu prodavanja magle i sibicarenja, ali sto se tice revizije istorije i zamena naziva ulicama tu imamo ponajbolji rezultat. Sjajna analiza, kao i uvek, steta je sto istu moze da razume maksimim 5% funkcionalno pismenih ljudi u Srbiji.
Vi očigledno niste jedan od njih. Je l kompaniju napravila Hrvatska ili Rimac? Kada mu je pomogla Hrvatska? Tek kada je uspeo. Prvi sajam mu platio otac, umesto da je država dala podsticaj. Isto je sve kao i ovde, samo što se tamo pojavio Rimac, a ovde ne. Ali imamo mi male napredne kompanije u drugim oblastima. I sam radim u jednoj od njih. Naravno, zasluga je vlasnika, a ne države. Samo, svi još živite u komunizmu i očekujete da država proda fabriku Fijatu ili nekom. A zašto sami ne napravite nešto?
O čemu bre vi pišete? Pa gde im je taj super brzi auto? Ovo za Fiat ok. Ali to smo mi tako hteli da dovedemo fabriku koja prividno radi. Oni da su bili zainteresovani za rad ne bi trebalo toliko para da im dajemo, bukvalno smo ih platili da dođu i ne moraju ništa ni da rade.
Miša Brkić opet mulja – upoređujući Fiat Srbija i Rimac automobile „zaključuje“ (naravno pars pro toto) o prednosti preduzetništva nad državnim intervencionizmom, nema veze što je čitava automobilska industrija u svetu u kolapsu!
Zakljucak ovog teksta iz Danas-a: srbivsu priglupi a hrvati su super …
Odlicno poredjenje gde se vidi kako jedan moderan, profesionalan, svetski koncept u svemu nadvisuje kilavi, zaostali, bezidejni Megatrend nacin razmisljanja. Da je Rimac ovde krenuo da radi to sto radi, zivot bi mu otezavale neznalice pocev od opstinskog nivoa, pa sve do Njega. Ceo koncept bi bio nebitan, a bitno bi bilo da li je clan, koliko je kome dao privatno, a koliko stranci itd. Ugusili bi coveka pre nego bi i krenuo. Bolesni, nesposobni, bezidejni paraziti.
Je l ste sigurni? Pokušali ste, pa Vam se to desilo? Iz ličnog iskustva znam da nije tako. Ako imate ideju i znanje, država ne može mnogo da vam odmogne, a to je najbitnije. Pomoć i nije toliko bitna.
Ko ste vi ?Pa nece narod da vas vidi, sve ste pokrali sto se moglo pokrasti.Idite radite nesto ako ste sposobni samo nemojte krasti.
Ok… Nevolite moje komentare …pa ih ne objavljujete …ali bez kritike ….dovoljno ..umesne……pazim..mafa i nebi…Srbija će se vratiti moguće i u feudalno ..uređenje …ja to ne pozdravljam… Vi .. redakcijo..mojih novina Danas…????
Vaše komentare ni ne treba da objavljujete. Nepismeni su, nerazumljivi, a što je najvažnije, nisu baš pametni, da ne budem grub.
Ne moze se porediti FAS sa Rimcem iz prostog razloga sto FAS „proizvodi“ automobile, dok se Rimac bavi primarno razvojem.
Takodje, Rimac se razvojem bavi za vise proizvodjaca, dok FAS radi sklapanje za jednu firmu.
Poredjenje ova dva je kao poredjenje auto mehanicara i BMWa na primer.
FAS radi kao lokalna radionica, zaposleni su ljudi srednje strucne spreme i mahom svi iz Kg, dok Rimac bira inzenjere i doktore nauka iz citavog sveta, a sve prati enormno kes ulaganje investitora.
Italijani su u FCA uneli samo nou hau i alate.ta proizvodnju. Po svim pravilima ekonomije, taj ulog ne moze biti veci od 49 odsto. Jer sve ostalo dajemo mi od pocetka. Kako se moglo desiti da Fijatu pripadne 70 odsto. Ili je 21 odsto vlasnistva dato za placanje starog duga Fijatu ili je neko od politicara postao suvlasnik o trosku naroda.
I to zasto, da bi US stil imao kome da proda celik iz Smedereva, jer druge vajde nije bilo posto je Markione za nas napravio skup model, koji ovdasnji ljubitelji automobila ne preferiraju. Zato je francuski Reno u rumunskoj Daciji napravio nekoliko super jevtinih modela od 6.000 d9 8.000 evra koji su se u Srbiji prodali kao alva. A, trebalo je iz nase fabrike da se najpre osvoji nasr trziste. Ali promasilo se s modelom. I naravno niko ne odgovara.
Sto se Hrvatske auti industrije tice, ona je nikad nije imala i nece je imati. Taj Rimac i njegovi superbrzi automobili, ma to sluzi samo za pranje para, kao i Majbah supruga Dragane Mirkovic. Mozda i ista ekipa to radi samo je suprug Dragane Mirkovic isao preko Nemacke, a Rimac preko Italije.
Moramo pitati demokrate a ne Vucica. Jer za vrijeme demokrata 2008 je Fiat dosao u Srbiju.
Know-how vredi više od svega ostalog što je Srbija dala. Nisu ni Fijat neki automobili, ali nadam se da ne mislite da je Zastava mogla da nastavi sa prodajom Juga.
Dokle god država (nesposobni a korumpirani političari) bezumno dotira firme koje tragaju jedino za jeftinom radnom snagom i neogovornom državnom upravom, Srbija se neće razvijati (naprotiv, propadaće). Kada se državni (da ne ponavljam koliko nesposobni i korumopirani) aparat povuče iz raznih pogubnih kombinatorika oko privrede, počne podrška naučnom segmentu i domaćoj pameti, krenuće i razvoj zemlje u svim segmentima. Sa ovakvima na vlasti i moralnom klimom koju razvijaju, nema nam spasa.
Fiat je dosao za vrijme DOS ovih demokrata a ne za vrijeme Vucica. Moj sin u „Vucicevom“ Boshu ima 1200 evra platu . A ne kao oni jadni ljudi u Fiatu.
Bravo, jedini ste koji je shvatio suštinu teksta. Drugi su ga shvatili kao da država treba da napravi kompaniju kakvu je napravio Rimac. Država treba samo da se što manje meša i omogući infrastrukturu. A to bi mogla bolje da radi da ne daje novac ovakvim firmama. Ipak, u početku je moralo tako, jer je bolje imati milion ljudi sa platom od 300e, nego 200 hiljada sa platom 1000e i 800 hiljada nezaposlenih. Sada, kada više nema mnogo nezaposlenih, treba razmišljati u tom pravcu i ukidanju investicija za svako radno mesto koje je plaćeno manje od prosečne plate. I polako povećavati tu granicu.
Mogli bi u vase tekstove da ubacite koje linkove ka subjektima o kojima pisete, neke slike i sl.
STA da vam kazem sem ukljucite YouTube. Moja projekcija Brenda Tesla I baterije za automobile su broj 1 ,a kako sama Kompanija kaze decki mogu I trebaju da se igraju Ali svi su matirani odavno.Tesla je Srbijica u Americi,a gde je Hrvatska u Americi.Mislim da Sam Can dosta napisao,tekst je prilicno seljacki kao pokusaj minimiziranja intelektulnog Sveta opancarske drzave.Baj d vej,Markione moze Kad god mu padne napamet da u saradnji sa Teslom proizvede I Elektricni Ferari u Kragujevcu.To je prosto glupost Koji covek nece da vino.Sta ste Vi u stvari hteli da ovom glupostima of nekako poredjanih cinjenica da kazete? ❣️
Joj, kako ste nepismeni. Markione je preminuo pre par godina.
Hvala Vam.Nisam znao a nisam preterano pratio. Izvinavam se gospodinu Sto Sam koristio negovo prezime u tekstu.Da mi kompijuer sistemski tokom slanja menja gomilu karaktera znam odavno pa se ne bunim za svoju nepismenost. ❣️