Na srpskim putevima najviše polovnih automobila 1Foto: EPA/ ORESTIS PANAGIOTOU

Statistika pokazuje da u zagađenju vazduha automobili učestvuju u procentu od šest odsto tako da bi smanjenje broja vozila sa prevaziđenim tipovima motora zaista blagotvorno uticalo na smanjenje zagađenja u Srbiji.

U ovom trenutku, od ukupno 154.961 automobila, po prvi put registrovanih našoj zemlji, njih 66.307 ima euro 3 motor.

Na ulicama Srbije se vozi više od 1,37 miliona automobila starijih od 14 godina, što čini 70 odsto od svih registrovanih vozila u Srbiji u prošloj godini.

Da je broj vozila sa zastarelim motorima koji znatno zagađuju u Srbiji veliki najbolje ilustruje podatak da je među automobilima koji su prošle godine prvi put registrovani 42 odsto proizvedeno 2005. godine ii je i starije.

Statistički podaci pokazuju da euro 3 (motori čija je proizvodnja prestala 2005. godine) i euro 4 motori (čija je proizvodnja prestala 2009. godine) emituju šest do 10 puta više štetnih gasova od euro 6 motora.

Jeftinija cena neumitno utiče na to da se vozači u Srbiji ne obaziru na zagađenje koje stvaraju euro tri motori te je uvoz polovnih vozila prošle godine bio skoro pet puta veći od uvoza novih automobila.

Tačnije, na oko 34.000 novih uvezeno je oko 155 hiljada polovnih vozila. Prema podacima iz 2018. godine, 48 odsto najtraženijih automobila je koštalo do 3.000 evra a 65 odsto do 5.000 evra.

Reč je o automobilima sa zastarelim euro 3 i euro 4 motorima.

Boban Nikolić, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila ističe za Demostat da to udruženje već duže vreme vodi kampanju da nadležni zabrane uvoz automobila sa euro 3 i euro 4 motorima.

– Dobro je što Vlada Srbije namerava da zabrani uvoz vozila sa euro 3 motorima. Međutim, to bi trebalo obaviti u kratkom vremenskom roku a ne najavljivati da će to biti učinjeno za šest meseci ili u nekom drugom terminu na duže staze. U takvoj situaciji kupci reaguju na taj način što masovno kreću sa kupovinom polovnih automobila sa motorima koji zagađuju kako bi do njih došli pre nego što zabrana stupi na snagu. Dakle na taj način se problem ne rešava već se nenamerno šalje signal uvoznicima polovnih vozila da uvezu što više vozila sa starim motorima i prodaju ih pre nego što Vlada donese zabranu. Isto tako problem se ne može rešiti samo zabranom uvoza automobila sa evro 3 motorima. Potrebno je zabraniti i uvoz automobila sa euro 4 motorima. Reč je o automobilima koji se ne proizvode još od 2009. godine. I oni su dakle zastareli i veliki su zagađivači životne sredine i nužno je i njih skloniti sa naših ulica – objašnjava Nikolić.  On ističe da Vlada Srbije u što kraćem vremenskom roku treba da zabrani uvoz motora euro 3 i euro 4 koji su veliki zagađivači životne sredine a da kupci treba da shvate da pored toga što su štetni za okolinu polovni aatomobili iako jeftiniji postaju preskupi kada je reč o njihovom održavanju. -Od 1.juna sledeće godine stupa na snagu Zakon o bezbednosti saobraćaja koji će imati znatno oštrije kriterijume kontrole pa se tako vozila bez filtera i katalizatora neće moći registrovati. Primera radi u Albaniji je zabranjen uvoz automobila koji su stariji od 10 godina. Sve zemlje u regionu su zabranile uvoz vozila sa euro 3 i euro 4 motorima pa ne postoji nijedan razlog da to ne bude slučaj i u Srbiji – navodi Nikolić.

Sa takvim mišljenjem se slaže i Darko Nadić, profesor političke ekologije na Fakultetu političkih nauka u Beogradu koji ističe da ne postoji nijedan razlog da Vlada Srbije ne propiše zabranu vozila sa motorima euro 3 i euro 4 koji u znatnoj meri utiču na zagađenje vazduha.

– Takva odluka će sa jedne strane dovesti do socijanog nezadovoljstva vozača jer su polovni automobili sa tim motorima znatno jeftiniji. Ipak, oni bi morali da shvate da se tom zabranom dobija benefit na drugoj strani a to je manje zagađenje životne sredine koje je tokom januara u Beogradu i drugim gradovima bilo veoma visoko i izazvalo je nezadovoljstvo građana. Takođe, država mora da pomogne i u pronalaženju alternative automobilima sa zastarelim motorima. Jedna od alternativa je svakako prelazak na električne i hibridne automobile. Međutim, kao što je poznato njihova cena je veoma visoka i dostupna samo imućnima. Zbog toga bi država trebalo da omogući da ta vozila postanu pristupačna i za šire slojeve kroz primera radi ukidanje plaćanja registracije takvih automobila. Takva mera bi motivisala veći broj građana da se opredele za kupovinu električnih i hibridnih automobila – navodi naš sagovornik i dodaje da je potrebno da nadležni pronađu i način da motivišu građane da u većoj meri koriste gradski prevoz, u okviru koga postoje tramvaji i trolejbusi, koji nisu zagađivači životne okoline. – Većim korišćenjem gradskog prevoza definitivno bi se smanjilo zagađenje što je u interesu svih građana te je to razlog da se više koristi javni prevoz i da se pešači umesto da se voze automobili – navodi Nadić.

Podsećanja radi, u medijima su se pojavile informacije da bi u junu ove godine Vlada Srbije mogla da donese odluku o zabrani automobila koji koriste euro 3 motore dok se ranije govorilo da će do toga doći 2021. godine.

Inače, planira se zabrana uvoza automobila sa euro 3 motorima, a ako prođe predlog stručne javnosti i onih sa euro 4 motorima, ali ne i upotreba, odnosno zabrana vožnje takvih automobila u Srbiji, koji su već registrovani i nalaze se u saobraćaju.

Ukoliko takva odluka stupi na snagu, interesantno je da građani Srbije više neće moći da kupuju i neka luksuzna vozila sa tim zastarelim modelima motora.

Primera radi, u red automobila sa euro 3 motorima, između ostalih, spadaju:

Na srpskim putevima najviše polovnih automobila 2

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.