– Službene automobile Skupštine Srbije ubuduće će nesmetano moći da koriste samo predsednik, potpredsednici i sekretar parlamenta. Njima su na raspolaganju automobili marke „audi A-6“ i „audi A-8“. Skupštinskim vozilima mogu da putuju i poslanici, kao i zaposleni u stručnim službama, ali isključivo u okviru aktivnosti parlamenta, s tim što će pre odlaska na put morati da popune obrasce u kojima se traže detaljne informacije o putovanju.


Ovo je suština nove odluke o korišćenju službenih automobila koju bi skupštinski Administrativni odbor trebalo da donese na sednici koja je zakazana za utorak, 29. jun. Odluka kojom se pooštrava korišćenje službenih automobila posledica je slučaja Branislave Parezanović, sekretarice predsednice parlamenta, koja je pre nekoliko meseci skupštinski automobil koristila u privatne svrhe, ali i slučaja Božidara Delića, potpredsednika parlamenta i poslanika Srpske napredne stranke, koji je službenim vozilom išao u stranačku kampanju za lokalne izbore u Negotinu. LDP je tim povodom od Agencije za borbu protiv korupcije zatražio da se utvrdi da li je Delić zloupotrebio službeni položaj u stranačke svrhe.

Ukoliko Administrativni odbor donese odluku o korišćenju službenih automobila Skupštine Srbije, naloge za put će, uobičajeno, potpisivati generalni sekretar parlamenta Veljko Odalović. U polja obrazaca moraće da bude upisano ko putuje, uz podatke na kojoj poziciji u parlamentu radi, gde ide i koliko će kilometara preći.

Parlamentarci će imati na raspolaganju 11 automobila, od čega je osam luksuznih i tri „juga“. Inače, Uprava za zajedničke poslove, koja snabdeva vozne parkove državnih institucija, pa i republičkog parlamenta, efektivno radi sa 339 vozila, a prosečna starost automobila je osam godina. Prosečna pređena kilometraža za taj vremenski period po vozilu iznosi 181.339 kilometara. Ovim automobilima se godišnje u proseku pređe oko 20.000 kilometara, za šta je potrošnja goriva oko 1,4 miliona litara, što iznosi oko 86,27 miliona dinara.

Uprava za zajedničke poslove plaća benzin samo za vozila koja prevoze predsednike Republike, Narodne skupštine, Vlade, Ustavnog i Vrhovnog suda, zatim za prevoz potpredsednika i sekretara Narodne skupštine, Vlade, ministara, kao i generalnih sekretara predsednika Republike i Vlade. Gorivo za prevoz zaposlenih u drugim organima uprave plaćaju te institucije iz svojih budžeta.

Uredbu o uslovima i načinu korišćenja službenih vozila Vlada Srbije usvojila je u decembru 2009, na predlog premijera Mirka Cvetkovića, a posle niza „prozivki“ na račun državnih funkcionera koji su službena vozila koristili u privatne svrhe. Prema toj važećoj uredbi, pravo na stalnu upotrebu službenih vozila s vozačem imaju predsednik Republike, predsednik Narodne skupštine, predsednik Vlade, predsednik Ustavnog suda, predsednik Vrhovnog suda Srbije, potpredsednici Narodne skupštine, potpredsednici Vlade, ministri, sekretar Narodne skupštine, generalni sekretar predsednika Republike, generalni sekretar Vlade.

Pravo da se prilikom obavljanja poslova voze o državnom trošku imaju i osobe koje je izabrao, imenovao ili postavio nadležni organ, ali samo na osnovu pismenog zahteva ovlašćene osobe koja rukovodi državnim organom u kojem ta osoba radi. Prema toj uredbi, vozač je obavezan da po završetku prevoza vozilo vrati na mesto određeno za parkiranje i preda ključeve ovlašćenoj osobi uprave. On, međutim, nije dužan da to uradi ukoliko potreba posla zahteva drugačije i ukoliko dobije prethodnu saglasnost. Ovo se odnosi na lične šofere funkcionera koji ih voze na posao i vraćaju kući.

Pored automobile kojima raspolaže Uprava za zajedničke poslove, ministarstva koriste još i oko 9.000 vozila, koja godišnje potroše oko 1,2 milijarde dinara za gorivo i oko 678 miliona dinara na ime troškova za održavanje. Od ovog broja, samo MUP Srbije ima oko 7.500 vozila, koja godišnje potroše oko 1,1 milijarde dinara za gorivo i oko 643 miliona dinara za servisiranje.

U ukupnom broju je i 26 vozila kojima raspolaže auto-servis Ministarstva spoljnih poslova, kao i 202 vozila koja imaju diplomatsko-konzularna predstavništva.

Poslanici vole luksuz

Pored funkcionera koji se voze službenim „audijima“ A-6 i A-8, ovaj tip vozila je omiljeno prevozno sredstvo i većeg broja poslanika. Među ljubiteljima „audija“ su samostalni poslanik Dragan Šormaz, Aleksandar Martinović i Milan Škrbić (SRS), Branko Ružić (SPS), Nenad Popović (DSS), Dušan Bajatović (SPS), Stojanka Petković (G17 plus)… Na skupštinskom parkingu ipak je najviše „škoda“, „folksvagena“, „sitroena“, a tu su dva „ševroleta“ i nekoliko BMW, koji u proseku koštaju od 20.000 do 30.000 evra. Zanimljivo je da je luksuznih automobila najviše s juga Srbije, gde je ekonomska situacija najteža.

Ko prvi parkingu…

Administrativni odbor bi u utorak, 29. juna trebalo da utvrdi i novi spisak osoba koje imaju pravo na parkiranje automobila na platou ispred Doma Narodne skupštine, s obzirom da je zahteve za izdavanje parking nalepnica podnelo još jedanaest osoba, među kojima i lider SNS Tomislav Nikolić. Do sada su to pravo imale ukupno 374 osobe. Reč je o 211 narodnih poslanika koji su prijavili da imaju automobil, zatim šest imenovanih i postavljenih lica u parlamentu, kao i 157 skupštinskih službenika. Budući da na platou ima mesta samo za 130 vozila, važi pravilo „ko prvi parkingu…“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari