Foto: EPA-EFE/OLIVIER HOSLET

Ova odluka Komisije bila je očekivana i francuski ministar finansija Bruno Le Mer, koji je vrlo kritičan prema tom vetu, potvrdio je danas da će se to dogoditi i unapred je osudio.

Francuska i Nemačka su se nadale da bi novostvorena kompanija predstavljala globalnog konkurenta koji može da se suprotstavi Kini.

Evropska komesarka za zaštitu konkurencije Margarete Vestager rekla je danas da bi spajanje ove dve firme stvorilo monopol na evropskom tržištu, blokiralo fer konkurenciju u EU i dovelo do poskupljenja prevoza.

U svojoj odluci ona je odolela pritiscima iz dve najjače zemlje u Uniji.

„Simens i Alstom su oboje lideri železničkoj industriji, zabranili smo njihovo spajanje zato što kompanije nisu bile spremne da odgovore na našu ozbiljnu zabrinutost oko zaštite konkurencije“, rekla je Vestager na konferenciji za novinare u Briselu.

Alstom je poznat po proizvodnji francuskih brzih vozova TGV, a Simens po nemačkim brzim vozovima ICE. Kompanije proizvode i sisteme za signalizaciju na železnici.

Evropska komisija od 1989. ima pravo veta na spajanja firmi, ali nije ga često koristila. Ona je u tri decenije odobrila više od 6.000 spajanja, a zabranila manje od 30. Odobrila je, na primer, spajanje cementara Lafarž i Holcim, zatim spajanje Er Fransa i KLM-a, kao i formiranje evropskog aeronautičkog giganta EADS.

Francuski ministar Le Mer osudio je odluku i pre njenog donošenja nazivajući je „greškom“ i navodeći da će ona „služiti ekonomskim i industrijskim interesima Kine“ time što će blokirati stvaranje velike evropske grupe u oblasti železnice.

Le Mer se založio za reviziju evropskih pravila o zaštiti konkurencije, ocenjujući da je odgovarajuće tržište za analizu konkurencije svetsko tržište, a ne evropsko tržište.

Francuska i Nemačka želeli su da formiraju evropskog železničkog gigantga koji bi mogao da bude konkurent kineskom državnom CRRC-iju.

Pariz i Berlin, kao i industrijalci, strahuju od konkurencije kineskog CRRC-a, broj dva u svetu u oblasti železnice koji je nastao spajanjem dve kineske državne firme.

Francuska i nemačka vlada su bile za spajanje, ali su uprave za zaštitu konkurencije u Velikoj Britaniji, Holandiji, Belgiji i Španiji izrazili zabrinutost da bi nova kompanija imala dominantan položaj i da bi mogla da potisne manje proizvođače vozova i poveća cene na tržištu.

Povezani tekstovi