Iran insistira da avion nije gađan 1Foto: EPA-EFE/ SERGEY DOLZHENKO

Hasan Rezajefar, šef iranskog tima koji vodi istragu, pojasnio je je da Iran ima sporazume sa Rusijom i Francuskom za preuzimanje i analizu podataka sa crne kutije te da u slučaju kad ne uspeju sami da ih pročitaju dobijaju pomoć, u ovom slučaju pristigli su još i timovi iz Ukrajine, Francuske ili Kanade.

Spremnost Francuske da se pridruži istrazi iskazao je šef diplomatije te zemlje Žan-Iv Le Drijan navodeći da je od ključne važnosti da se stvari što pre moguće razjasne. Francuska agencija BEA je i prošle godine analizirala podatke crne kutije Boingovog aviona koji je pao u Etiopiji.

Razajefar je potvrdio da je ukrajinska delegacija takođe u laboratoriji na teheranskom aerodromu Mehrabard radi procene podataka iz crne kutije.

Dodao je da će trebati više od mesec dana da se podaci iz „crnih kutija“ očitaju te da bi kompletna istraga o nesreći mogla trajati više od godinu.

Kako je kazao, „let je kasnio oko sat vremena, jer je pilot odlučio da se, zbog preopterećenosti letelice, jedan deo prtljaga izbaci“.

Iran je za potrebe istrage pozvao i kompaniju Boing, jer kako je naveo portparol Ministarstva spoljnih poslova Irana Abas Musavi „Iran pozdravlja učešće stručnjaka iz svih zemalja iz kojih dolaze nastradali u nesreći“.

Na današnjoj konferenciji za novinare predsednik iranske službe civilne avijacije Ali Abedzadeha ponovio je: „Jedno je sigurno – raketa nije oborila ovaj avion“.

Novinarima je kazao da su za istragu o padu aviona Boing 737 ključni podaci iz „crnih kutija“ te da sve druge pretpostavke pre analize tih podataka nisu stručno mišljenje.

Time je hteo da ukaže da su navodi zapadnih medija da je avion oborila iranska raketa neosnovani sve dok se ne završi istraga.

„Niko neće preuzeti odgovornost za tako veliku laž jednom kada se dokaže da je ta tvrdnja bila prevara“, poručio je portparol iranske vlade Ali Rabiej, prenosi IRNA.

U četvrtak uveče američki mediji su objavili da se na osnovu snimaka špijunskih satelita vidi da je ukrajinski avion oborila iranska raketa.

Snimak koji je juče kružio medijima, a koji su prvi objavili NJujork tajms i Si-En-En, u skladu je sa izjavama kanadskih, američkih i britanskih zvaničnika, koji su rekli da obaveštajni podaci ukazuju na to da je iranska raketa oborila avion, što Teheran odbacuje.

Video snimak prikazuje malu eksploziju na nebu iznad Paranda, predgrađa Teherana iznad kojeg je ukrajinski avion prestao da šalje signal, objavio je NJujork tajms.

„Svi ovi navodi su u stvari psihološki rat protiv Irana i sve zemlje čiji su građani stradali u padu aviona uputile su predstavnike koji učestvuju u istrazi“, kazao je portparol iranske vlade Ali Rabiej.

„Videli smo neke videosnimke“, kazao je Abedzadeh navodeći da iranske vlasti mogu potvrditi da je „avion goreo 60 do 70 sekundi, ali da nije naučno osnovano da se kaže da ga je nešto pogodilo“.

Iako je više zemalja ponudilo pomoć Teheranu u istrazi, Rusija smatra da su potpuno neosnovani navodi da je Iran oborio ukrajinski avion optužujući Zapad da preuranjeno okrivljuje Islamsku Republiku za nesreću.

„Iran je pozvao Ukrajinu da učestvuje u istrazi. Zašto bi to uradili ako znaju da su sami oborili avion?“, upitao je poslanik Gornjeg doma ruskog parlamenta Vladimir DŽabarov.

I njegov kolega iz Donjeg doma Leonid Slucki sumnja da bi zaključci o padu aviona mogli biti politički motivisani.

Avion ukrajinske avio kompanije na letu broj PS752 za Kijev srušio se u sredu nekoliko minuta nakon poletanja sa međunarodnog aerodroma „Imam Homeini“ u Teheranu, i to u trenutku kada su SAD i Iran na „ratnoj nozi“.

Stradalo je svih 176 putnika i članova posade.

Pojedini avio stručnjaci slažu se da video snimci pokazuju da je avion oborila protivavionska raketa. Ričard Abulafija, avio stručnjak i predsednik američke Teal Group kazao je da je „verovatnoća pada aviona zbog kvara motora između nula i jednog procenta“.

„Avioni ne eksplodiraju sami od sebe tek tako“, dodao je.

„Dešavaju se stvari kao što su nekontrolisani kvar turbine, ali to ovde ne izgleda tako.“ Abulafija je nesreću sa ukrajinskim avionom opisao kao „eksploziju, poput granate“ i „puno kinetike“ što sugeriše na ispaljivanje protivraketnih raketa. „Misteriozna poruka iranske vlade koja kaže da je to mehanički kvar je upravo bizarna“, rekao je Abulafija, ukazujući na činjenicu da nije bilo komunikacije između pilota i kontrole leta pre pada. „Optika ne govori ni o čemu dobrom.“

„To bi mogao biti teroristički čin, ali prerano je reći u ovoj fazi“, rekao je Godfri Tomas, stručnjak za vazduhoplovstvo u kompaniji Erlajn Rejtings, prenosi Gardijan. Mark Zi, osnivač Opsgroup, obaveštajne firme iz oblasti vazduhoplovstva, ukazuje da nema jasnog uzroka pada, ali da su uverljivi podaci američkih radara i satelita i da se podudaraju sa teorijom da je uzrok pada raketa.“ Kako navodi dalje, „ti sistemi su dizajnirani da traže protivavionske i raketne aktivnosti“.

Zi, između ostalih faktora, ukazuje na sam trenutak kada se dogodio incident, kao i to što kontrola leta nije primila nijedan poziv u pomoć, zatim nagli gubitak navigacionih signala, to što nema indikacija da je bilo pokušaja da se avion vrati na aerodrom u Teheranu…

„Na kraju, slike iranske novinske agencije o delovima aviona pokazuju nešto što liči na oštećenje projektila, ali bile bi potrebne slike veće rezolucije.“

Savet Britancima da ne putuju

Velika Britanija je savetovala britanske državljane da se uzdrže od putovanja u Iran. Britanski diplomatski predstavnik u Teheranu istakao je da su se saveti o putovanju Velike Britanije u Iran promenili i svim britanskim državljanima se savetuje da sada ne putuju tamo. „Ako ste u Iranu, dobro razmislite pre nego napustite zemlju“. U Nemačkoj, iz Lufthanze je potvrđeno da je jednom avionu koji je bio na putu za Teheran naređeno da se vrati u Nemačku, usled zabrinutosti za bezbednost, nakon navoda o raketnom napadu. Međutim, kasnije je ukinuta zabrana, koja je trajala jedan dan.