Najprofitabilniji ili rizičan poduhvat 1Foto: pixabay/ yakovlevmax0

Nedavno završena javna rasprava u vezi sa koncesionim aktom o crnogorskim aerodromima bila je više nego burna.

S druge strane, uprkos činjenici da je odluka Vlade Crne Gore da vazdušne luke ponudi na koncesiju naišla na oštre kritike, Vlada i Ministarstvo saobraćaja, na čelu sa ministrom Osmanom Nurkovićem, ostali su pri stavu da će koncesije obezbijediti najviši stepen profitabilnosti uz najmanji rizik. Osim opozicionih partija i dijela nevladinog sektora odluci se protive i Socijaldemokrate, koji su koalicioni partner vladajuće Demokratske partije socijalista i čiji kadar rukovodi aerodromima u Podgorici i Tivtu.

Dok se čeka izvještaj Ministarstva saobraćaja o rezultatima rasprave, treba podsjetiti da je već utvrđenom dinamikom predviđeno da se uradi konačni koncesioni akt u koji bi trebalo da se ugrade pojedini predlozi i sugestije. U oktobru slijedi prekvalifikaciona faza, dok bi period oktobar-decembar bio rezervisan finalne ponude potencijalnih koncesionara. Koncesionim aktom predviđeno je da se crnogorski aerodromi izdaju na period od 25 do 30 godina, da se od koncesionarima unaprijed naplati 100 miliona eura, dok će se koncesionaru nadoknaditi novac koji ne naplati od nacionalnog avio prevoznika Montenegro erlajnza. Ostale godišnje koncesione naknade će zavisti od prihoda aerodroma.

Argumenti Vlade za koncesiju su da su aerodromima hitno potrebne investicije i poboljšanje tehničkih uslova. Osim toga, davanjem na koncesiju povećali bi se komercijalni prihodi koji trenutno iznose 13 odsto. Ti prihodi, inače, na drugim aerodromima iznose oko 40 odsto. Predstavnici Vlade i i ekonomisti koji su radili analizu valorizacije aerodroma takođe smatraju da nije dovoljno samo da aerodromi budu profitabilni, već je neophodno da se poboljša infrastruktura kako bi se ispunili međunarodnu standardi. To se posebno odnosi na aerodrom u Tivtu, koji izgradnjom luksuznih turističkih naselja na primorju sve više dobija na značaju, a pritom nema uslova za noćno slijetanje.

Ministar finansija u Vladi Crne Gore, Darko Radunović, saopštio je da je u budžet u prethodnih 10 godina, od dividendi na vazdušne luke, uplaćeno samo 6,3 miliona eura, što je, po njegovoj ocjeni, još jedan od argumenata da se aerodromi ponude na koncesiju. Predstavnici Vlade, takođe, tvrde da neće davati garancije koncesionaru niti će dozvoliti da koncesionar imovinu aerodroma stavi pod hipoteku za šta ih optužuju protivnici koncesija. ističu i da će sva imovina, kao i ono što bude izgrađeno u koncesionom periodu, ostaje u vlasništvu države. Prilikom izbora koncesionara, pored ponuđenog avansnog iznosa i godišnje koncesione naknade, važnu ulogu imaće i odnos prema zaposlenima kojih sada ima više od 700.

Argumenti protiv

Menadžment aerodroma i Socijaldemokrate protive se koncesiji jer smatraju da bi uz kredit od 100 miliona eura, u periodu od 25 godina, kompanija mogla da zaradi od 400 miliona do milijardu eura. Tvrde i da su koncesiona akta protivzakonita i predlažu da se o eventualnom davanju aerodroma na koncesiju izjasni i Skupština Crne Gore. Na javnoj raspravi je još saopšteno da na računu JP Aerodromi Crne Gore ima 25 miliona eura, a jedan od razloga protivljenja koncesiji su i neraščišćeni dužničko-povjerilački odnosi između Montenegro erlajnza i Aerodroma, odnosno dug MA prema Aerodromima koji iznosi oko 20 miliona eura.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.