Svetska ekonomska kriza još nije direktno zahvatila Gradsko saobraćajno preduzeće „Beograd“, što bi se prema rečima generalnog direktora tog preduzeća Radoslava Nikolića, moglo dogoditi u drugoj polovini godine. Prema njegovim rečima, poskupljenje javnog prevoza koje je usledilo od 1. februara, još uvek omogućava da GSP ima stabilan prihod.

– Kao i kod svakog poskupljenja prodaja nam je opala za oko osam odsto ali očekujemo da će se broj prodatih markica uskoro stabilizovati na 300.000 mesečno. Upravo to poskupljenje pomoglo nam je da bez posledica prođemo prvi udar krize, a eventualne manje posledice očekujemo u drugoj polovini godine. Sa druge strane, finansijsku krizu osećamo indirektno kroz povećan pritisak naših dobavljača koji traže plaćanje po dospeću, a ne odloženo i do 90 dana kao u prethodnom periodu – objašnjava Nikolićza naš list.

Nabavka novih trolejbusa i tramvaja

Prema rečima generalnog direktora GSP, to preduzeće će za nekoliko meseci raspisati tender i potpisati ugovor za kupovinu 30 novih tramvaja koji bi se na ulicama mogli naći početkom sledeće godine. Grad trenutno završava dokumentaciju oko tehničkog opisa tramvaja ali je sad većpoznato da će oni biti niskopodni i klimatizovani kao i 100 autobusa koji su kupljeni u 2008. godini.

– U dogovoru sa Gradom odlučili smo da ne remontujemo 60 tramvaja, kao što je prvobitno planirano, većda kupimo 30 novih. Naime, kada smo raspisali tender za remont tramvaja cena po vozilu je bila i do 800.000 evra, umesto planiranih 300.000, a to vozilo bi i dalje bilo staro oko 20 godina. Zato smo odlučili da kupimo 30 novih savremenih tramvaja, a da od ostatka novca samostalno remontujemo jedan broj starih vozila što bi trebalo da uđe u okvire planiranih 300.000 evra po tramvaju – kazao je Nikolić.

On dodaje da će se po raspisivanju tendera za tramvaje ući u nabavku jednog broja novih trolejbusa koji su za razliku od tramvaja daleko više propali. Tako će do kraja godine biti raspisan tender za kupovinu novih niskopodnih klimatizovanih trolejbusa koji bi građanima trebalo da budu na raspolaganju početkom 2010. godine.

GPS uređaji za bolji javni prevoz

Kako za Danas ekskluzivno najavljuje Radoslav Nikolić, GSP će od septembra i zimskog reda vožnje u 200 autobusa pogona „Kosmaj“ samostalno uvesti GPS uređaje za praćenje vozila. Na taj način sprečiće se da se autobusi gomilaju na terminusima gde nema otpravnika, kao i dosadašnja situacija da vozila idu u neujednačenim intervalima. Istovremeno, lociranjem autobusa u svakom trenutku vozaču će moći da se javi gde su eventualni zastoji i da se delimično izmeni trasa kako bi izbegao gužvu.

– Tramvaji se za razliku od autobusa kreću po šinama pa kada jedan stane stoje svi na toj trasi jer nema mogućnosti za obilaženje. Dok vozačjavi centru i izađe ekipa da ga popravi često prođe mnogo vremena na nezadovoljstvo putnika. Isti je slučaj i kad se desi udes ili nesavesni vozači parkiraju na šinama. Zato smo ovih dana nabavili mobilne telefone za sve vozače tramvaja koji će funkcionisati samo u našoj mreži što će omogućiti brže javljanje zastoja i uštedu i do 20 minuta. Telefoni će biti podeljeni u narednih desetak dana, a zahvaljujući razumevanju Telekoma za nas će ta posebna mreža biti besplatna – najavio je Nikolić

Uredbom protiv pušenja u vozilima

Prema rečima generalnog direktora GSP, on je pre nekoliko dana potpisao novu uredbu o zabrani pušenja i telefoniranja za vreme vožnje, kao i slušanja muzike preko slušalica i prevoza ljudi u delu namenjenom isključivo za vozača. Prethodna uredba koja definiše taj problem doneta je 2007. pa su vozači većprestali da mare za nju. Prema novoj uredbi, vozačće u slučaju prekršaja biti uslovno kažnjen na šest meseci, a ako u tom roku ponovi prestup rizikuje da ostane bez posla. Kod težih prekršaja, odmah će biti izrečene novčane sankcije koje idu i do 20 odsto plate.

– Apelujemo na građane da nam prijave svakog vozača koji puši ili telefonira za vreme vožnje. Međutim, naši putnici moraju da budu sigurni da li je rečo našem, Lastinom ili vozaču privatnog prevoznika budući da dobijamo veliki broj pritužbi a da se posle ispostavi da to nije bilo u našem vozilu. Istovremeno, svo osoblje koje je u kontaktu sa putnicima u narednih nekoliko meseci proći će kroz edukaciju kako bi se naša usluga podigla na viši nivo – napomenuo je Nikolić.

Svaki 12. putnik bez karte

Prema Nikolićevim rečima, GSP je adekvatnom kontrolom u proteklom periodu uspeo da broj vožnji bez karte, „švercovanje“, svede na osam odsto svih vožnji što znači da se svaki 12. putnik vozi bez karte.

– Švercovanje će uvek postojati jer će uvek biti nesavesnih građana. Međutim, mi i pored toga nastojimo da imamo razumevanja pa tako u velikom broju slučajeva „oprostimo“ svakom putniku ko ima samo jednu kaznu a došao je da izvadi markicu. Kada neko ima više kazni nastojimo da pronađemo najbolje rešenje kako bi on mogao da izmiri svoje dugovanje i izvadi pretplatnu markicu. Istovremeno, ne utužujemo nijednog putnika koji ima manje od četiri kazne – naglašava Nikolić.

Gradsko saobraćajno preduzeće „Beograd“, u saradnji sa Direkcijom za javni prevoz, planira da do kraja godine završi projekat „tiketinga“ odnosno naplate vožnje pomoću elektronskih kartica. Sistem bi od naredne godine trebalo da omogući „skidanje“ novca sa kartice ulaskom u vozilo, kao kod ski pasa, što bi omogućilo da putnici plaćaju samo onoliko koliko se voze.

Prevoz osoba sa posebnim potrebama

Najveći gradski prevoznik planira da unapredi i prevoz osoba sa posebnim potrebama. Ta usluga GSP funkcioniše većčetiri godine, ali se u međuvremenu ukazala potreba za povećanjem kapaciteta. Nikolićnajavljuje da se u saradnji sa Sekretarijatom za socijalnu zaštitu planira eventualna nabavka novih vozila, ali da se ta oblast mora bolje definisati. „Trenutno ne znamo ko sve ima pravo na poseban vid prevoza, koje su naše obaveze prema njima, koliko vožnji moramo da ostvarimo dnevno i ko utvrđuje prioritete. Uprkos tome naša usluga funkcioniše dobro, zahvaljujući i velikom razumevanju samih korisnika. Kako bismo izašli u susret osobama sa posebnim potrebama niskopodna vozila smo uzeli za standard, ali je tu problem što svako ko je u kolicima mora imati i pratioca da mu spusti rampu za ulazak u autobus“, kazao je Nikolić.

GSP sa 130 autobusa na Univerzijadi

Gradsko saobraćajno preduzeće „Beograd“ prevoziće učesnike predstojeće Univerzijade sa 130 autobusa. Tako će svih 100 najnovijih klimatizovanih autobusa biti na raspolaganju takmičarima, zajedno sa 30 autobusa prethodne generacije koji su u dobrom stanju. Ti autobusi biće stacionirani u pogonu Novi Beograd koji se nalazi tik uz ogradu Univerzitetskog sela, dok će ostali autobusi iz tog pogona biti premešteni u ostale garaže. GSP će u potpunosti biti na raspolaganju Univerzijadi, bez obzira na to što pitanje nadoknade troškova koji će tako nastati još nije rešeno. Sam pogon biće uređen, a trenutno nam najveći problem predstavljaju vozila koja je Parking servis skladištio na tom pogonu. Rečje o havarisanim, izgorelim i zaplenjenim vozilima koja su uklanjana sa ulica, pa smo sa nadležnima trenutno u pregovorima da se za njih nađe nova lokacija.

Od leta nove uniforme

Rok uniformama koje osoblje GSP nosi većdve godine ističe za nekoliko meseci pa je u planu nabavka novih. Prema rečima Radoslava Nikolića, u planu je nabavka 3.500 kompleta koji će biti nešto izmenjeni na zahtev samih vozača. Tako će vozači umesto košulja kratkih rukava dobijati majice, kao i odela i sakoe za leto i zimu. Umesto sezonski, vozači će odjednom dobiti sada svih četiri košulje i četiri majice, a ako im i to bude malo razmatra se mogućnost da sami mogu da dokupe košulje direktno od proizvođača po povlašćenim cenama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari