Bor: Igor Velić - Bor treba da bude bezbedan, pristupačan i saobraćajno i urbanistički uređen 1Foto: Igor Velić, privatna arhiva

Udruženje Sigurne staze iz Bora svoje aktivnosti usmerilo je ka krajnjem cilju da Bor bude bezbedan, pristupačan i saobraćajno i urbanistički uređen.

Zahvaljujući njima Bor je dobio prvu mobilnu i web GIS aplikaciju koja se bavi saobraćajnim i urbanističkim problemima koje imaju osobe sa invaliditetom na teritoriji grada, kao i prvi GIS softver za bezbednost saobraćaja, urbanu mobilnost i saobraćajno planiranje.

I aplikacija i softver su prvi takve vrste na teritoriji jugoistočne Evrope, ali to nije bilo dovoljno da ih donosioci odluka i kreatori sistema u Gradskoj upravi u Boru podrže, kaže za Danas predsednik udruženja Sigurne staze Igor Velić.

Prema njegovim rečima, sve ono što radi , čak kada su u pitanju i kritički osvrti, je u najboljoj nameri zarad unapređenja bezbednosti saobraćaja na teritoriji grada Bora. Činjenice govore, u pitanju je izveštaj Agencije za bezbednost saobraćaja, da se od 2016. do 2020. god. na teritoriji grada Bora dogodilo 609 saobraćajnih nezgoda u kojima je 11 ljudi izgubilo život i 437 bilo povređeno.

– Kao master inženjer saobraćaja zastupam i kroz svoj rad aktivno promovišem savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Tako da umesto samo pravne odgovornosti, neophodno je pričati o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti. Umesto samo priče o odgovornosti učesnika nezgode, trebalo bi više pričati o odgovornosti kreatora sistema – ističe Velić, dodajući da bi ovaj savremeni koncept trebalo da podstakne brojne subjekte u Boru uključujući i donosioce odluka u Gradskoj upravi i predstavnike Policijske uprave, da prepoznaju svoju odgovornost i unaprede rad u ovoj oblasti.

Bor: Igor Velić - Bor treba da bude bezbedan, pristupačan i saobraćajno i urbanistički uređen 2 Borani su, pokazalo je to istraživanje koje su sprovele Sigurne staze, u velikoj meri nezadovoljni saobraćajnim i urbanističkim uređenjem grada od strane Gradske uprave (dobro 30%; dovoljno 30%; nedovoljno 33%) kao i kontrolom i regulisanjem saobraćaja od strane Policijske uprave u Boru (dobro 32%; dovoljno 26%; nedovoljno 26%) ispričao nam je Velić.

-Najveći procenat ispitanika je bezbednost saobraćaja u Boru ocenio dobrom ocenom (37%), a potom sledi dovoljna ocena (34%). S druge strane, svega 3 odsto ispitanika smatra da je bezbednost saobraćaja u Boru odlična – kaže Velić koji smatra i da razlog ovako loših ocena stanja bezbednosti saobraćaja u Boru, može biti povezan i sa lošim ocenama građana o tome kakvo je postupanje vozača prema ranjivim učesnicima u saobraćaju. Naime, najveći procenat ispitanika (37%) postupanje vozača ocenjuje dovoljnom ocenom, a potom slede dobra (28%) i nedovoljna (27%) .

Bor: Igor Velić - Bor treba da bude bezbedan, pristupačan i saobraćajno i urbanistički uređen 3
Foto: Sigurne staze Bor

Grad Bor inače, nema Strategiju bezbednosti saobraćaja sa Akcionim planom, Plan održive urbane mobilnosti, Katastar saobraćajne signalizacije navodi naš sagovornik.

Inicijative da se saobraćajno i urbanistički urede zone škola u Boru, da grad dobije Startegiju za bezbednost saobraćaja, Plan održive urbane mobilnosti i biciklističku infrastrukturu, kao i da se izmeni Odluka o tehničkom regulisanju saobraćaja na teritoriji grada koje su Sigurne staze podnele donosiocima odluka i kreatorima sistema u Gradskoj upravi koje nisu prihvaćene.

– Udruženje na čijem sam čelu je izdalo knjigu „Siguran smer-vodič kroz osnovna pravila saobraćaja “ autora Nenada Jevtića, koja je namenjena učenicima nižih razreda osnovne škole. Ovo je prva knjiga u Srbiji koja je posvećena saobraćajnom vaspitanju i obrazovanju učenika nižih razreda osnovne škole i čitav tiraž je besplatno podeljen osnovcima seoskih i gradskih škola na teritoriji Bora, Zaječara, Negotina i Boljevca. Ni ovaj projekat nisu podržali donosioci odluka i kreatori sistema u Boru – naglašava Igor Velić.

Ukazuje i na činjenicu da se bavimo samo posledicama saobraćajnih nezgoda, umesto i uzrocima i prevencijom, da nedostaje sistemski pristup i kontinuitet u radu i da se sve svodi na represivne mere saobraćajne policije.

Smatra da bi se znanto bolji rezultati postigli kombinovanjem preventivnih i represivnih mera, navodeći jačanje kapaciteta i integriteta institucija, unapređenje saobraćajne infrastrukture i saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja, razne vrste i vidovi saobraćajno-tehničkih, saobraćajno-regulativnih, građevinskih i arhitektonskih mera, kao i korišćenje i razvoj novih tehnologija i sistema u procesu unapređenja bezbednosti saobraćaja.

– Takođe smatram da nam nedostaju ljudi koji bi bili posvećeni bezbednosti saobraćaja. Tako da je nama u Boru potrebna revolucija ideja, projekata i inovativnih rešenja u oblasti saobraćaja. Kao i davanje šanse mladim i stručnim ljudima koji nisu spremni na kompromis i korupciju i čije znanje i diploma nisu upitni – naglašava Igor Velić, predsednik Sigurnih staza čiji rad, iako nepriznat u Boru, prepoznat je i priznat na međunarodnom i nacionalnom nivou.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari