U izdanju Kulturnog centra Šabac objavljena je svojevrsna enciklopedija Živka Ivkovića „Pola veka rokenrola u Šapcu“, kao nastavka ranije objavljivanih izdanja „Od Čivija do Goblina“ iz 1999. godine.

Kao početak rokenrole scene uopšte u tadašnjoj Jugoslaviji Ivković uzima Zagreb, 1956. godinu i Ivu Robića. Iste godine, u istom gradu, formiran je i vokalni kvartet 4 M, a prvi rokenrol koncert održao je Džimi Stanić u Beogradu, februara 1957. godine. Naredne godine u Beogradu se kao rokenrol pioniri javljaju Branislav Marušić Čutura i Mile Lojpur. A za početak šabačke rokenrole scene Ivković je naveo 1963. godinu i grupu „Black birds“. I od tada do danas, ne samo šabačkom nego i u drugim gradovima, „protutnjalo“ je 132 grupe. Nešto većeg traga ostavile su „Čivije“, „Crne senke“, „Kardinali“, šezdesetih godina, a najveću ekspanziju rok u Šapcu doživljava devedesetih godina kada su uporedo na sceni „Goblini“, „Čuvaj bližnjeg svog“, „Heaing feeling“, The Canyuon Band…

Znatan deo šabačkih rokenrola muzičara menjao je sastave, formirao nove, ali uprkos svemu održavali su koncerte, dok posebno mesto ima Uskršnji rok maraton u bašti Doma omladine, odnosno KCŠ.

Po mišljenju autora, rokenrol je drugo ime za protest, a rok je vrhunac doživeo krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina. Takođe, ukazuje da ondašnji režim u Jugoslaviji nije imao ništa protiv rokenrola jer se radilo o najmasovnije urbanom muzičkom pravcu. U predgovoru za ovu enciklopediju Siniša Škarica navodi da se radi o pionirskom poslu jer tek posle Ivkovićeve knjige napisane su i lokalne rok enciklopedije Niša, Kragujevca, Zrenjanina, Kikinde… „Šabačkih 50 godina roka, koji vam ivkovićevski koloritno prolaze pred očima, tvore svijet koji je zapravo dovoljan sam sebi“.

Promocija ove enciklopedije održana je u Šabačkom pozorištu, jer se KCŠ renovira, a za oko 200 poklonika rokenrola u Šapcu svirao je The Canyuion Band“. Inače, Živko Ivković autor je i nekoliko rok romana. On je, uglavnom, na tragu Džeka Keruaka, i opisuje svoja putešestvija na velike koncerte i žurke. Kao vrednost pripovedanja se ističe doživljenost tih putovanja, druženja i svirci, jer kako Ivković ističe, suština roka je iskrenost. U tim romanima nezaobilazni je i dokumentarni deo u kojima se provlače priče o Dženiz Džoplin, Džimiju Hendriksu, Džimi Morisonu, ali i grupama sa ovih prostora Smak, Džentlmeni, Crveni koralji“…

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari