Njutnovi portreti 1

Verovatna najlepša Njutnova knjiga iznova je dostupna u reprintu.

Nemački izdavač Schirmer/Mosel nedavno je naknadno objavio klasično delo legendarnog fotografa Helmuta Njutna Portreti.

Reč je o delu koje sabira značajne fotografije portreta koje su nastale u rasponu od 35 godina i koje imaju gotovo ikonično-reprezentativni karakter Njutnovog celokupnog fotografskog opusa.

Helmut Njutn (Berlin, 1920 – Los Anđeles, 2004) jedan je od najvećih internacionalnih fotografa 20. veka.

Zanat je okončao kod legendarne berlinske fotografkinje Ive, koja se proslavila elegantnim, erotskim modnim portretima i slikama aktova, Njutn je, kao Jevrejin, bio prinuđen da emigrira pred nasrtajem nacionalsocijalističkog varvarstva.

Preko Šangaja i Singapura on se domogao Australije.

Tek se 1950. naknadno obreo u Evropi.

Svetsku slavu dosegao je krajem 1960-ih godina u Parizu svojim erotskim fotografijama žena, kojima je propagirao hladno stilizovani i samosvesno potencirani gest tela i materijalističku sliku žena, što je izazivalo beskrajne kontraverze koje su zadugo pratile njegovo fotografsko delo.

Mimo slika aktova njegovu slavu utemeljili su i portret.

U posebnoj meri su to ženske zvezde filma i šou-biznisa, najviše pevačice i glumice koje su se rado dale portetisati rukom velikog vizionarnog umetnika.

U knjizi portreta koja je prvi put objavljena 1987, sakupljene su mnoge glumačke ličnosti, od Elizabete Tejlor do Džeka Nikolsona, umetnici od Vorhola do Šnabela, fotografi, pesnici, dizajneri kao i lavovi društvenog života iz sfere politike, bogataši i aristokratija, kao i pripadnici džet-set vašara taštine.

„Dobar sam posmatrač ljudi“, tvrdio je Njutn.

I zaista njegov pogled je ponekad bespoštedan kao kod kakvog paparaca.

Kad bi menjao profesiju Njutn bio kao karikaturista bio najbliži svom umeću.

Čini se da su se Njutnovi modeli pred njegovim objektivom osećali veoma poverljivo.

On im je davao reprezentativni prostor za inscenaciju svoje ličnosti na način koji veoma podseća na metode slikarskih portreta, ili u najmanju ruku oni potiču iz te tradicije.

Možda upravo u tome i leži tajna uspeha koja Njutna uznosi u sam vrh najznačajnijih fotografa našeg vremena.

On kod svojih klijenata vlada umećem balansa između želje za biti poznat i želje da se prikrije, i duhom igre sjedinjenim sa distanciranom erotikom, očaravajućom elegnacijom i izvesnom naklonošću za ekscentričnost.

Knjizi prethodi uvodni esej Klausa Honefa koji nudi fundirani uvod u život i delo ovog slavnog fotografa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari