Subotičani su već odavno izgubili svaku nadu kada je reč o izgradnji zaobilaznice na koridoru 10, popularno nazvane – Y krak, koji treba da reši veliki problem – prolazak međunarodnog teretnog saobraćaja iz centra grada na putu ka granici sa Mađarskom. Istorijat izgradnje ovog puta dugog 23 kilometra veoma je kompleksan, maštovit i svakako poučan za građane.


Put se gradi više od dve decenije. Početak je bio 1990, i ako se zaista završi naredne godine, kako glase najnovija obećanja, biće to brzina gradnje koju su verovatno već i stari Rimljani nadmašivali – praktično jedan kilometar godišnje. Međutim, iako nije završen, Y krak je nekoliko puta zvanično puštan u saobraćaj, sa svečanom vrpcom i njenim presecanjem, uvek nekako pred izbore i druge važne događaje, a Miloševićeva vlast ga je čak dva puta „otvarala“.

Ostale vlasti su u gradnji Y kraka obilato učestvovale obećanjima – radi samo kratkog podsećanja, vredi navesti one najzanimljivije. Velja Ilić, tadašnji ministar infrastrukture, u leto 2004. godine pozvao je novinare da ga medijski „isprozivaju“ ako za godinu dana Subotičani ne dobiju svoj Y krak. Gradonačelnik Subotice Geza Kučera 2005. godine sugrađanima je obećao da će, ako niko drugi onda on sam, protestovati ukoliko zaobilaznica ne bude gotova do naredne godine i to tako što će leći na put u najprometnijoj ulici kojom i danas prolaze teretnjaci na putu ka Evropi.

Onda su došli ministri Milutin Mrkonjić i Oliver Dulić, sa svojom infrastrukturnom sapunicom, i serijom datuma o okončanju radova i na zaobilaznici. Prve prognoze govorile su da će Subotičani odahnuti već za novu godinu 2011, jer će svih 23 kilometra zaobilaznice tada biti gotovo. Kasnije je stiglo novo obećanje – Oliver Dulić je kao „D dan“ naveo 10. oktobar pomenute godine, izrekavši i to da zalaže svoju političku karijeru u taj projekat. Danas tvrdi da nikada nikakve rokove nije pominjao, iako obećanje o 10. oktobru i dan-danas stoji na sajtu Demokratske stranke, i zvaničnom sajtu subotičke uprave.

U međuvremenu su se dogodile nepredviđene stvari – na trasi kojom treba da prođe zaobilaznica isprečio se električni stub međunarodnog značaja, koji su projektanti prevideli, zanemarili, ili pak ignorisali, a čije je uklanjanje zahtevalo dodatno vreme i novac, za šta naravno niko nije bio kriv. To je bila objektivna, kako vlast smatra i olakšavajuća, okolnost da se rok ponovo prolongira.

Od 15 do 125 miliona

Kada je reč o ceni izgradnje ovog dela Koridora 10, i ona se potpuno uklapa u Rašomonijadu tog „zidanja Skadra na Bojani“ – najpre se izlazilo sa cifrom od 15 miliona evra, a onda je Velja Ilić brižno saopštio da će troškovi biti znatno veći od očekivanih, i dostići čak 25 miliona. Kasnije je međutim to otišlo nebu pod oblake, i cena se popela na oko 120 miliona evra (koje su, kako se moglo čuti, već bile obezbeđene). No, ministar Dulić je tu cifru u poslednjim izjavama vratio na 25 miliona – takođe obezbeđenih. A dok se zaista ne izgradi kolosalna autostrada-obilaznica, Suboticom i dalje tutnje teretnjaci, šleperi, cisterne, hitajući prema Evropi ili iz nje, i ostavljaju za sobom oštećeni asfalt, naprsline na zgradama od prekomernih vibracija, zagađenje vazduha i nepodnošljivu buku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari