Zbog čega jedno posečeno drvo i bilbord ugrožavaju živote vozača u Zaječaru 1Foto: M.S.

Kada je početkom februara na najvećoj raskrsnici u Zaječaru posečeno drvo, Zaječarci su se pitali šta će umesto drveta postaviti. Par dana kasnije postavljen je bilbord, a od sinoć imamo i potvrdu da je reč o digitalnom bilbordu. Prva reklama na njemu je reklama SNS-a.

Svakako postoji mnogo razloga zbog kojih vozači tokom vožnje skreću pažnju sa saobraćajne situacije. Pored korišćenja mobilnog telefona, što je i zakonom zabranjeno, poremećaj pažnje izazivaju i reklamni panoi pored puta (bilbordi), igranje igrica, paljenje cigarete, menjanje pesme na radiju, šminkanje, razgovor u kolima, itd.

Član 132, Zakona o osnovama bezbednosti saobraćaja na putevima kaže:

“Na javnom putu ne smeju da se postavljaju table, znakovi, svetla, stubovi ili drugi slični predmeti kojima se zaklanja ili umanjuje vidljivost postavljenih saobraćajnih znakova ili koji svojim oblikom, bojom, izgledom ili mestom postavljanja podražavaju ili liče na neki saobraćajni znak, ili zaslepljuju učesnike u saobraćaju ili odvraćaju njihovu pažnju u meri koja može biti opasna za bezbednost saobraćaja”.

Izgleda da slovo zakona zakona nije smetalo gradskim vlastima u Zaječaru da uklone drvo, na to mesto postave bilbord, koji je sinoć osvetlio celu raskrsnicu reklamom Srpske napredne stranke.

Zbog čega jedno posečeno drvo i bilbord ugrožavaju živote vozača u Zaječaru 2
Foto: M.S.

Igor Velić iz Bora, inženjer saobraćaja i osnivač i urednik portala za bezbednost saobraćaja “Sigurne staze”, otkriva šta kažu u svetu u vezi sa tim problemom.

„Dobar deo istraživanja sugeriše da je 25 odsto od svih saobraćajnih nezgoda povezano sa poremećajem pažnje vozača. Studija, koju su u Švedskoj sproveli istraživači iz Švedskog nacionalnog instituta za istraživanje puteva i transporta (Swedish National Road and Transport Research Institute), su zaključili da „vozači zadržavaju pogled na digitalne bilborde znatno duže nego na druge znakove na istoj deonici puta“. Zbog toga bi vozači skidali pogled sa puta ispred sebe na duže od dve sekunde”, objašnjava Velić.

On, takođe, kaže da rezultati pojedinih studija ukazuju da 75 odsto vozača primećuje digitalne bilborde, dok samo 51 odsto primećuje statične bilborde.

“U praksi to znači da pri brzini od 50 kilometara na čas, za samo dve sekunde auto pređe 28 metara. Dakle, 28 metara vozač će voziti praktično na slepo. U tih 28 metara može da zakoči auto ispred nas, da stupi pešak na kolovoz, da se promeni boja na semaforu i slično. Takođe, ako se krećemo 60 kilometara na čas, odvlačenjem pažnje od pola sekunde naš automobil pređe osam metara, a to je dužina dva pešačka prelaza”, ističe sagovornik Danasa.

Velić kaže da na gore navedeno ukazuju i stručnjaci iz Nacionalne uprave za bezbednost saobraćaja na autoputevima (National Highway Traffic Safety Administration, SAD), da čak i ometanje pažnje vozača na dve sekunde može dovesti do značajnog povećanja rizika od nastanka saobraćajne nezgode.

Prema njegovim navodima, rezultati studije Nacionalnog centra za produktivnost i upravljanje transportnim sistemima (The National Centre for Transportation Systems Productivity and Management), ukazuju da je 80 odsto nezgoda i 65 odsto incidentnih situacija uzrokovano ometanjem pažnje vozača do tri sekunde.

“Ako znamo da se opasne i rizične situacije najčešće stvaraju ispred raskrsnica ili pešačkih prelaza, kao i na mestima gde imamo veće prisustvo ranjivih učesnika u saobraćaju (deca, pešaci, biciklisti, osobe sa invaliditetom itd.) možemo da zaključimo da i jedna sekunda potpune nepažnje može da dovede do saobraćajne nezgode sa teškim posledicama”, ističe Velić.

Zbog čega jedno posečeno drvo i bilbord ugrožavaju živote vozača u Zaječaru 3
Foto: M.S.

On kaže da poremećaj pažnje vozača tokom vožnje za posledicu ima, duže vreme reakcije za prepoznavanje i reagovanje na neočekivane događaje, smanjenu sposobnost održavanja pravilnog položaja vozila u saobraćajnoj traci, upravljanje vozila neprilagođenom brzinom, suženo vidno polje (vozači zanemaruju periferni vid i osmatranje retrovizora), izostanak reagovanja na saobraćajnu signalizaciju, držanje kraćeg odstojanja, povećani stres i mentalno opterećenje.

“Imajući sve to u vidu, uvek je važno da kao vozači ostanemo potpuno fokusirani na put ispred sebe. Jer ne samo da bismo izložili riziku sebe već i druge učesnike u saobraćaju sa kojima delimo put”, zaključio je naš sagovornik.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari