Ilinčić: Brodovi će ponovo zaploviti Begejom 1

Napori domaćih stručnjaka da posle više od dve decenije čekanja obezbede revitalizaciju kanala Begej, konačno će, čini se, uroditi plodom.

Projekat „Revitalizacija plovidbene infrastrukture kanala Begej“ realizovaće se u okviru strateških projekata Interreg Ipa programa prekogranične saradnje Rumunija-Srbija 2014-2020. a Evropska unija finansira 85 odsto od ukupno predviđenih 14 miliona evra. Stevan Ilinčić, pomoćnik direktora Javnog vodoprivrednog preduzeća Vode Vojvodine za hidrosistem Dunav-Tisa-Dunav, objašnjava za Danas šta sve projekat u ovoj fazi podrazumeva i kada će brodovi ponovo moći da zaplove kanalom Begej.

– Uslov za potpisivanje ugovora i početak projekta jeste međudržavni sporazum između Rumunije i Srbije, koji potvrđuje održivost projekta, a koji bi trebalo uskoro da bude potpisan. Cilj projekta, koji se realizuje kroz Ipa program prekogranične saradnje sa Rumunijom, jeste podizanje na viši nivo mobilnosti ljudi i robe u pograničnom pojasu. U realizaciji projekta, JVP Vode Vojvodine učestvuje zajedno sa Pokrajinskim sekretarijatom za regionalni razvoj, međuregionalnu saradnju i lokalnu samoupravu, dok sa rumunske strane učestvuju još dva partnera. Podsetiću da pripreme traju još od 2004. godine, i sada je završena prva studija izvodljivosti revitalizacije Begeja koju je izradila holandska firma DHV Environment and Infrastructure a finansirala je Vlada AP Vojvodine. Nakon više od deset godina, preciznije 2015, započinju aktivnosti za konkurisanje za ovaj strateški projekat i nakon više od godinu dana priprema Zajednički komitet za monitoring u okviru Interreg Ipa programa Rumunija-Srbija odobrio je, krajem 2016. godine, finansiranje.

U kakvom je stanju Begej sa srpske strane?

– Projekat se odnosi na revitalizaciju Begeja na delu od Kleka do Srpskog Itebeja. Na ovom delu se ne odvija plovidba za potrebe transporta roba. Zbog dotrajalosti prevodnica Klek i Srpski Itebej ne odvija se čak ni rekreativna plovidba. To praktično znači da se voda, na ovom delu Begeja, koristi za navodnjavanje i snabdevanje ribnjaka.

Kakav je plan za tok Begeja kroz Zrenjanin?

– Obaviće se kompletna sanacija građevinskog dela objekta prevodnica i ustava Klek i Srpski Itebej. Takođe, dotrajala hidromašinska oprema biće zamenjena novom. Nakon ovih radova, prevodnice će biti funkcionalne, tako da će biti omogućena plovidba duž celog toka Begeja za rekreativna plovila. Drugim rečima, preko ovog kanala biće omogućena nautička veza između Rumunije i Srbije. Za tok Begeja kroz Zrenjanin predviđena je izgradnja plutajućeg doka, što podrazumeva izmuljenje akvatorije, uređenje obala i postavku pristana.

Koliko će trajati revitalizacija kanala i kakva se finansijska podrška EU može očekivati?

– Projekat je oročen na 48 meseci. Ukupna vrednost projekta, koji većim delom, odnosno 85 odsto, finansira Evropska unija, iznosi oko 14 miliona evra pri čemu je naš udeo oko sedam miliona evra. Preciznije rečeno, EU finansira sve radove na sanaciji prevodnica i ustava u Kleku i Srpskom Itebeju, zatim izgradnju biciklističke staze, plutajućeg doka i izradu kompletne projektno tehničke dokumentacije za izmuljenje Begeja između Kleka i Srpskog Itebeja i remedijaciju sedimenta.

Kakvi se efekti revitalizacije Begeja mogu očekivati?

– Osim rekreativne plovidbe na kanalu Begej izgradnja infrastrukture daće novi podsticaj razvoju turizma. Nabavkom plovnog bagera i plovne kosačice poboljšaće se nivo održavanja kanala koji će moći da se koristi kako za plovidbu tako i za odvodnjavanje, snabdevanje vodom, odbranu od poplava. Ovaj projekt omogućiće izradu projektne dokumentacije za izmuljenje Begeja i remedijaciju sedimenta, a sa tom dokumentacijom JVP Vode Vojvodine biće u prilici da konkuriše i za izmuljenje kompletnog kanala Begej od Kleka do granice sa Rumunijom, kako bi kanal postao plovan i za transport roba.

Ambiciozan poduhvat

Šta podrazumeva plan revitalizacije Begeja i koje će konkretno poteze preduzeti JVP Vode Vojvodine?

– Projekat podrazumeva revitalizaciju hidročvorova Klek i Srpski Itebej, prevodnica, ustava i pratećih objekata. Osim toga, gradiće se i biciklistička staza pored kanala, u dužini od 30 kilometara, između ova dva mesta. U Zrenjaninu je planirana izgradnja plutajućeg doka, priveza na Begeju i nabavka plovnog bagera i plovne kosačice za održavanje plovnosti. Važno je naglasiti da će se u sklopu projekta izraditi kompletna projektna dokumentacija za izmuljenje Begeja, između Kleka i Srpskog Itebeja, kao i remedijacija sedimenta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari