Trgovačke marže u Srbiji su najveće u regionu, čak pet do deset puta veće, zavisno od zemlje sa kojom se poredi. One su 2011. iznosile 19,7 odsto, dok su u prošloj godini bile 21,9 odsto, a glavni uzrok što su najviše među zemljama regiona je nedostatak konkurencije. Ipak, bez obzira na nerazvijenost našeg tržišta, njegova današnja vrednost je 70,6 milijardi dolara, a procenjuje se da će 2016. iznositi 105 milijardi ili oko 50 odsto.

Ako to uporedite sa očekivanim rastom u Hrvatskoj od 15,5 odsto, ili u Sloveniji. gde je ispod 10 odsto, zaključak je da tržište Srbije nema konkurenciju u regionu – izjavio je juče ministar spoljne i unutrašnje trgovine Rasim Ljajić na Regionalnoj konferenciji o razvoju tržišta robe široke potrošnje i naglasio da je uloga države da sačini zakonsku regulativu koja će ići u pravcu dalje liberalizacije i stvaranja dobrog poslovnog ambijenta.

U tom kontekstu pomenuo je izmenjen zakon o trgovini kao i elektronskoj trgovini, o zaštiti konkurencije, do kraja godine najavio je donošenje novog zakona o zaštiti potrošača, početkom naredne godine o oglašavanju i o robnim berzama koji je u procesu javne rasprave, čime će prema njegovim rečima, biti zaokružen zakonski okvir u oblasti trgovine. Ljajić je istakao da je trgovina oblast koja se dramatično menja i zahvata sve učesnike na tržištu, i da je opšti trend porast dominantnog uticaja velikih trgovinskih lanaca, dok se udeo malih radnji smanjuje.

– U Srbiji smo 2003. imali 72 odsto učešća malih radnji na tržištu, dok je 2011. njihovo učešće smanjeno na 53 odsto, a slično je i u drugim zemljama regiona. Svuda postoji značajan pad prometa u malim radnjama, a kod nas on iznosi 8,3 odsto – naveo je Ljajić i naglasio da Srbija nema diskontni lanac koji bi mogao da plasira domaću robu u region, dok je učešće trgovinskih lanaca u razvijenim zemljama 50 do 80 odsto.

Učesnici panela zaključili su da je jedini način da se poslovanje domaćih proizvođača, trgovaca i distributera zaštiti od globalnih trgovinskih lanaca regionalno udruživanje i zajednički nastup na tržištu regiona, koje treba da obezbedi veću brzinu u osvajanju tržišta. Takođe, promenjene navike potrošača diktiraju nove strategije za ojačavanje domaćih brendova, odabir pravog segmenta razvoja, veću efikasnost i ulogu tehnologije u vezivanju kupca za brend. Kao problem istaknuto je to što država nema jasnu strategiju privrednog razvoja, kao ni koje su strateške oblasti iza kojih može da stane, ali i da Srbija nema adekvatnu standardizaciju.

Na 4. Regionalnoj BizLajf konferenciji, učestvovali su i predstavnici ministarstava i ambasada Republike Srpske, Slovenije, Makedonije, Hrvatske i BiH, kao i proizvođači i distributeri iz tih zemalja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari