Radna i zdravstvena knjižica nemaju nikakvu upotrebnu vrednost i zato ih treba ukinuti, preporučila je Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj i USAID-a vlastima u Srbiji, sugerišući načine na koje sve mogu privredi da se donesu uštede.

„Ukidanjem radne knjižice privreda bi godišnje uštedela 3,6 miliona evra“, tvrde u NALED-u. Taj dokument je, kako ističu, nepotreban jer se podaci koje sadrži već nalaze u bazama podataka institucija, pre svega Fonda PIO, a obaveza posedovanja radne knjižice može da stvori i probleme zaposlenom u slučaju gubitka ili ako poslodavac namerno odugovlači da je vrati.

S tim se, međutim, ne slažu u Ministarstvu rada i socijalne politike, gde smatraju da „nije pravi momenat“ za takvo nešto. „Svako poseduje radnu knjižicu koja je njegova lična karta kada su u pitanju podaci o zaposlenju i penzijskom i invalidskom osiguranju. Smatramo da nije momenat da se ukida radna knjižica, jer predstavlja jednu od javnih isprava na osnovu koje se ostvaruju značajna prava iz radnog odnosa i prava za slučaj nezaposlenosti“, ističu za Danas u ovom Ministarstvu. Radna knjižica, tvrde u Ministarstvu, potrebna je kod ostvarivanja prava na uvećanje zarade, ali i dobijanja jubilarnih nagrada, utvrđivanja otpremnina i vremena provedenog kod jednog poslodavca. Ukidanje radne knjižice zahtevalo bi, ističu u Ministarstvu, da zaposleni poslodavcu pruži druge dokaze o vremenu provedenom u radnom odnosu kod prethodnih poslodavaca. „To znači da bi od svakog prethodnog poslodavca morao da pribavlja potvrde o vremenu provedenom u radnom odnosu, a zaposleni bi bili u problemu ako tu potvrdu ne mogu da pribave od poslodavaca koji su, na primer, prestali sa radom, otišli u stečaj“, napominju u Ministarstvu rada.

Još jedan suvišan dokument, smatraju u NALED-u, jeste zdravstvena knjižica, koja građanima služi samo da „medicinska sestra pronađe njihov karton“, dok obaveza posedovanja podrazumeva zastarelu, suvišnu, skupu i često komplikovanu proceduru overe. „S obzirom na to da na republičkom nivou postoji elektronska baza podataka o uplatama doprinosa, a da osiguranici poseduju savremene lične karte, nije jasno čemu služe knjižice“, ističu u NALED-u.

I dok bi u Ministarstvu zdravlja da sačekaju sutrašnje predstavljanje Sive knjige u kojoj će se, između ostalih, naći i ove preporuke, pa tek onda da komentarišu, predsednik UO Fonda PIO Ljubisav Orbović kaže za Danas da ne zna kako bi ukidanje tih dokumenata moglo da se izvede. On pita i da li oni koji preporučuju takvo nešto imaju konkretno rešenje, odnosno predlog na koji bi se drugi način to rešilo. „Sličnih predloga nismo imali, što ne znači da to nije dobro. Jedna je stvar ako se predlaže samo ukidanje, a sasvim druga ako postoji predlog kako to rešiti na drugačiji način“, kaže Orbović. Ukidanje tih dokumenata, smatra on, moralo bi da znači da su svi u npr. zdravstvenom sistemu umreženi kompjuterski. „Ne znam koliko je to izvodljivo. Naravno, ako bude neki dobar predlog kako to rešiti o tome može da se razgovara,“ naglašava Orbović.

Siva knjiga

Među preporukama u Sivoj knjizi, koja će sutra biti predstavljena u Skupštini Srbije, jesu i smanjivanje poreza i doprinosa na zarade za najmanje 30 odsto, pojednostavljivanje procedure povraćaja PDV-a pri kupovini prvog stana, veće uključivanje privatnog sektora u sistem zdravstvene zaštite, lakši upis nepokretnosti u katastar, brže izdavanje građevinskih dozvola, kao i ukidanje pojedinih taksi. Računica pravljena za peto izdanje Sive knjige pokazuje da standardno trgovinsko preduzeće sa 10 zaposlenih za ispunjavanje 16 najučestalijih administrativnih obaveza godišnje potroši 3.500 evra.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari