Kako funkcioniše registracija vozila i kako da vozači znaju koliko novca će ih ta obaveza koštati? 1Foto: SHutterstock/BalkansCat

Registracija vozila često deluje kao komplikovan sistem, a vlasnici nisu sigurni koliko novca im je potrebno kada prvi put dolaze da registruju svoje vozilo.

Vozilo se registruje upisom propisanih podataka u evidenciju, odnosno jedinstveni registar vozila, koji se vodi u jedinstvenom informacionom sistemu Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP).

Na osnovu upisanih podataka organ nadležan za registraciju vozila vlasniku vozila izdaje saobraćajnu dozvolu, registarske tablice i registracionu nalepnicu, odnosno potvrdu o privremenoj registraciji vozila koji važe za propisani period i čijim izdavanjem se obezbeđuje pravo učešća registrovanog vozila u saobraćaju.

Za prvi put registrovano vozilo izdaju se registarske tablice.

Registarske tablice pričvršćuju se na vozilo. Moraju biti pričvršćene na mestu koje je predvideo proizvođač vozila i to tako da su dobro vidljive i čitljive, da nisu zaklonjene, dodatno presvučene ili prekrivene bilo kakvom materijom.

Kako funkcioniše registracija vozila i kako da vozači znaju koliko novca će ih ta obaveza koštati? 2
Foto: Shutterstock/New Africa

Po isteku prvih godinu dana od dana registracije vozila, pravo učešća vozila u saobraćaju za svaku narednu godinu obezbeđuje se samo izdavanjem nove registracione nalepnice.

Zahtev za izdavanje registracione nalepnice za vozilo koje je upisano u jedinstveni registar vozila i za koje je izdata saobraćajna dozvola, podnosi vlasnik vozila najranije 30 dana pre isteka važenja aktuelne registracione nalepnice.

Ako se zahtev za izdavanje registracione nalepnice ne podnese ni u roku od 60 dana od dana isteka roka važenja prethodno izdate registracione nalepnice, vozilo se prebacuje iz evidencije aktivnih vozila u jedinstvenom registru u evidenciju pasivnog fonda vozila.

Koliko košta registracija vozila?

Cena registracije vozila zavisi od brojnih faktora i individualno je za svako vozilo. Pre svega, zavisi od podataka iz saobraćajne dozvole.

Pa je tako osnovna razlika u tome da li registrujete putničko ili teretno vozilo ili možda motocikl ili možda priključno vozilo, autobus i slično.

Takođe, bitna je i godina kada je vozilo proizvedeno, pa su tako cene različite za novija i starija vozila.

Ono što još određuje cenu registracije, to su zapremina i snaga motora automobila. Još jedna bitna stavka kod formiranja cene jeste i premijski stepen.

Na osnovu premijskog stepena određuje se koliki ćete popust dobiti prilikom registracije vozila, odnosno koliko će vam više biti naplaćeno.

Kao početni se uzima 4. premijski stepen, koji dobija vozač koji kupuje svoj prvi automobil.

Ukoliko vozač ne izazove udes, naredne godine ide na 3. stepen i dobija popust od pet odsto, ako se tako nastavi, onda naredne godine ide na 2. stepen, zatim na 1. stepen i dobija maksimalan popust od 25 odsto.

Međutim, ako vozač prve izazove udes, sledeće godine automatski skače sa 4. na 7. premijski stepen, što znači da će mu obavezno osiguranje biti skuplje za čak 50 odsto.

Ako izazove dva udesa prve godine, ide na 10. stepen, što znači da će osiguranje biti skuplje za 110 odsto.

Svaka nova izazvana šteta odnosi vozaču tri stepena ka gore.

Pored ovih podataka o vozilu, ukupna cena registracije zavisi svakako i od cene tehničkog pregleda, koja, takođe, nije fiksna.

Svi ovi podaci zavise i od opštine na kojoj je vozilo registrovano, jer cena može da varira i u odnosu na taj podatak.

Cenu registracije svog vozila možete izračunati i onlajn na nekom od kalkulatora koje nude različiti portali. Takođe, možete i pozvati agencije pa se raspitati za cene, a takođe i kompanije koje vrše tehničke preglede i dobiti konkretne podatke za vaš automobil.

Primer cene registracije vozila

Ukoliko kao primer uzmemo putničko vozilo, sa osvnovnim premijskim 4. stepenom, koje želimo da registrujemo na Novom Beogradu.

Ako kao godinu proizvodnje uzmemo 2007, snagu motora u KW recimo 70, a zapreminu motora 2.0.

Ukupni troškovi polise osiguranja i taksi su u tom slučaju bili bi 20.163 dinara, što je takođe, podložno promenama u odnosu na osiguravajuću kuću koju odaberete.

Ova cena razložena je na više adresa. Pa se tako plaćaja osiguranje, dve administrativne i jedna komunalna taksa, zatim deo novca ide u budžet države, a deo Zavodu za izradu novčanica.

Cena obaveznog osiguranja obračunava se na osnovu dva faktora. To su snaga motora i premijski stepen.

Snaga motora piše u kilovatima (kW) na poleđini saobraćajne dozvole pod oznakom „P.2“.

Na ovu cenu treba dodati i to koliko košta sam tehnički pregled vašeg vozila.

Tehnički pregled za vozilo koje smo uzeli kao primer na Opštini Novi Beograd kretao bi se od 5.000 do 7.000 dinara.

Kada to sve sračunamo, možemo da pretpostavimo da bi cena ukupne registracije ovakvog tipa vozila koštala od 25.000 do 28.000 dinara.

Odlazak na tehnički pregled

Neophodnu dokumentaciju za odlazak na tehnički pregled predstavljaju  saobraćajna dozvola i lična karta.

Tehnički pregled vozila mora obuhvatiti pregled uređaja za upravljanje, uređaja za zaustavljanje, svetlosnih i svetlosno-signalnih uređaja, uređaja koji omogućavaju normalnu vidljivost,  uređaja za davanje zvučnih znakova, uređaja za kontrolu i davanje znakova, uređaja za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, uređaja za spajanje vučnog i priključnog vozila, uređaja za kretanje vozila unazad, uređaja za oslanjanje, uređaja za kretanje, elektro-uređaja i instalacija, pogonskog uređaja – motora, uređaja za prenos snage – prenosnog mehanizma, delova vozila od posebnog značaja za bezbednost saobraćaja i opreme vozila.

Evidencija o tehničkim pregledima vozila, kao i o vozilima koja nisu ispunila uslove za vršenje tehničkog pregleda, sastoji se od zapisnika o vršenju tehničkog pregleda vozila, registra pregledanih vozila i snimka toka vršenja tehničkog pregleda vozila u objektu.

Zapisnike potpisuju kontrolori svojeručno, pre izdavanja i overe propisanih dokumenata.

Kako funkcioniše registracija vozila i kako da vozači znaju koliko novca će ih ta obaveza koštati? 3
Foto: Shutterstock/Andrey_Popov

Za tehnički ispravno vozilo sačinjava se Potvrda o tehničkoj ispravnosti vozila ili Registracioni list, koji se u pisanom obliku izdaju vlasniku vozila.

Takođe, za neispravno vozilo sačinjava se Izveštaj o utvrđenom stanju vozila, koji se u pisanom obliku izdaje stranci.

Kada sve bude gotovo, vlasnik vozila dobija ispunjen registracioni list kao potvrdu ispravnosti vozila.

Za vozilo koje je upisano u jedinstveni registar vozila, izdaje se registraciona nalepnica.

Registraciona nalepnica se postavlja na motorno vozilo sa vetrobranskim staklom, sa unutrašnje strane, na desnom donjem delu vetrobranskog stakla.

Nakon obavljenog tehničkog pregleda i uplate svih potraživanja, vlasnik vozila odlazi u MUP ili mu se registraciona nalepnica izdaje na licu mesta.

Ukoliko odlazite u MUP, za to vam je potrebno da ponesete popunjen registracioni list (sa tehničkog pregleda), kopiju polise osiguranja, uplatnice kao dokaz uplate iznosa za takse i polisu, zatim lična karta vlasnika vozila, kao i saobraćajna dozvola.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari