Za stari auto subvencije od 2.100 evra: Kome će značiti ova mera države, i da li će povećati cene polovnih automobila? 1Foto: Shutterstock/oneinchpunch

Vlasnici automobila na dizel gorivo uskoro će moći svoje stare automobile da predaju na reciklažu, i dobiju subvenciju države u iznosu od 2.100 evra, kako bi kupili nova ili polovna kola evro 6 standarda.

To znači da će svi koji imaju vozila sa motorima evro 1, evro 2 ili evro 3, bez obzira na njihovu starost i vrednost, moći ista da deregistruju, odnosno otpreme državi.

Time bi se, prema rečima nadležnih, smanjila emisija zagađivača vazduha, a vozačima olakšala nabavka mlađih, sigurnijih ili novih kola.

Prema Programu zaštite vazduha u Republici Srbiji, subvencije će biti date za zamenu 140.200 dizel vozila, ali to uključuje i subvencije za laka teretna vozila i autobuse, za koje se, u zavisnosti od kategorije, dobija 2.500 ili 2.900 evra.

Kako je rekao Mirko Koković iz Agencije za bezbednost saobraćaja za Biznis.rs, svi pravni akti za sprovođenje ovog programa su spremni, te bi za dve do tri nedelje trebalo da počne cela akcija.

Koković je najavio i da se reciklaža neće odnositi samo na dizelaše, već i na vozila sa benzinskim motorima, i da će u narednom periodu biti objavljen Javni poziv za reciklere.

Ipak, s obzirom na to da analiza „Polovnih automobila“ pokazuje da se beleži pad prodaje i poskupljenje polovnjaka u 2023., otvara se pitanje imaju li građani dovoljno novca da dodaju na iznos subvencije, kao i da li se baš svima isplati da kola daju na recikliranje.

Boris Ćorović, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, pojašnjava za Danas da u euro 6 standard spadaju kola proizvedena 2014. godine ili kasnije, i da ona jesu ekološki čistija, ali da je dobro da subvencija može da se iskoristi i za kupovinu novog automobila.

„Inicirali smo da građani mogu da biraju između novog ili polovnog auta. Trenutno se čeka na izradu pravilnika, odnosno podzakonskog akta, kojim se tačno definiše proces kako sprovesti sve to u praksi, te kad se on donese, mera bi trebalo da stupi na snagu i da akcija počne“, priča Ćorović.

Naš sagovornik je mišljenja da subvencije neće uzrokovati poskupljenje polovnih automobila, već da će omogućiti ljudima koji imaju baš starija vozila da ih zamene.

„Realno je da će korisnici subvenija biti vozači čiji automobil tržišno vredi 2.100 evra ili manje. Postoje polovna vozila koja, iako su stara, tržišno vrede 3.000 evra ili više, te će se vlasnici pre odlučiti da ih prodaju, nego daju na reciklažu“, pojašnjava on.

Prema trenutnim oglasima na sajtu Polovni automobili, cene hečbek verzija 2014. godište uglavnom se kreću u rasponu između 8.000 i 12.000 evra, dok su džipovi i limuzine skuplji. Ćorović kaže da se ipak kola euro 6 standarda mogu nabaviti i za 7.000 evra.

„Auto c segmenta, kao što su Golf, Opel, koštaju između sedam i devet hiljada evra. To važi za polovna kola, ali ima i novih koja koštaju 14.000-15.000 evra, a to su uglavnom mali gradski automobili. Iz tog razloga je i podneta inicijativa, da ukoliko se neko odluči za nova kola, može da ih kupi“, zaključuje generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

Sa druge strane, Petar Veličković, menadžer za odnose s javnošću na sajtu „Polovni automobili“, kaže za naš list da je teško davati konkretne prognoze da li će polovni automobili uz ovu meru biti skuplji.

„Saopštena nam je početna informacija da bi u februaru mogle da počnu prijave za program subvencija. Za sada ne znamo koliko će trajati sam proces i kada bi ova promena mogla da zaživi u praksi. Dakle, teoretski je moguće da program krene sa primenom recimo na jesen. Takođe, moramo da sačekamo i vidimo da li će se načelno interesovanje građana za ovaj program, koje je bilo primetno poslednjih meseci zaista potvrditi u praksi. Kad se sve uzme u obzir, jasno je da je potreban oprez kad je reč o davanju prognoza o daljem kretanju cena“, pojašnjava Danasov sagovornik.

Auto evro 6 standarda preko 4.000 evra

On ističe da je decembru prošle godine na sajtu Polovni automobili bilo u ponudi preko 26.000 vozila sa euro 6 emisionim standardom, i da su njihove cene u evrima uglavnom bile petocifrene.

„Cene su raznolike, mogu se naći modeli sa cenom nešto većom od 4.000 evra (primera radi Citroen C3, Dacia logan, Fiat panda…), ali u ponudi ima i vozila čija cena iznosi i po nekoliko desetina hiljada evra. Ako gledamo prosek cena svih polovnih vozila normi Euro 6 oglašenih na sajtu u 2023. godini, videćemo da je ona u januaru prošle godine iznosila 22.877 evra, dok je u decembru dostigla 22.971 evro“, priča Veličković.

Stoga, najavljeni plan države vidi kao ambiciozan, te je mišljenja da bi se njegovim sprovođenjem mogao uočiti pomak u smanjivanju prosečne starosne dobi vozila na ulicama naše zemlje.

automobil
Automobil, foto: fotog / Tetra Images / Profimedia

„Kada je najavljena ova akcija početkom prošle godine, rečeno je da je cilj da se na reciklažu preda oko 140.000 vozila. Ipak, ostaje da vidimo da li je on dostižan, jer je od momenta kada je najavljena akcija prošlo dosta vremena, a kao što vidimo, cene polovnjaka su u porastu. Takođe, dugoročno gledano čini se da će biti potrebno da se urade još neke stvari kako bi se vozni park dodatno „podmladio“. Tu pre svega mislim na potencijalnu zabranu uvoza polovnih automobila standarda Euro 3 i Euro 4, koja je takođe bila najavljena za 1. januar ove godine, ali se to još nije desilo“, predočava Veličković.

Naposletku, naš sagovornik podseća da se u Srbiju svake godine uveze preko 130.000 polovnjaka, a veliki broj njih je stariji od 15 godina.

„Ne treba zaboraviti i zašto je to tako, odnosno kolika je kupovna moć našeg stanovništva i koliki su troškovi održavanja automobila“, zaključuje naš sagovornik.

Kada će građani, i na koji način moći da se prijave za subvencije, na pitaja Danasa do zaključenja ovog teksta nisu odgovorili iz Ministarstva zaštite životne sredine, niti iz Agencije za bezbednost saobraćaja. Takođe, nismo dobili zvaničnu potvrdu da će i vlasnici automobila na benzin moći da učestvuju u pomenutom programu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari