Satistika pokazuje da se devet od 10 novoosnovanih firmi ugasi za manje od dve godine, pa se, nekako logično, nameće pitanje: zašto neke kompanije opstaju na tržištu godinama, ili čak vekovima (najstarija kompanija na svetu je, zapravo, hotel koji je u porodičnom vlasništvu više od 1.300 godina), dok druge propadnu već u prvoj godini poslovanja?

Uspešnim firmama potrebni su dobra komunikacija i ljudi koji znaju da razmišljaju, posvećeni su proizvodima (ili uslugama) kompanije i rade u pravcu realizacije ključnih odluka. Oni vide i širi kontekst tržišta i vremena u kome živimo i proaktivno komuniciraju sa ciljnim grupama. Uspešne kompanije, možda, baziraju svoju korporativnu komunikaciju na rukovodećem timu ili finansijskom uspehu, na tradiciji, kvalitetu usluga ili proizvoda, inovativnosti, ali sve te kompanije vode računa o ciljnim grupama. Komunikacija sa kupcima, baš kao i saradnja sa lokalnom sredinom, planiraju se do najsitnijih detalja.

Dvosmerna komunikacija

U danu kada se samo šuškalo da će Stiv Džobs otići u bolnicu, kompanija Epl je za četiri minuta izgubila 10 milijardi dolara. Slično se dogodilo i Guglu koji je pre dve godine, za samo par minuta, izgubio 24 milijarde dolara svoje berzanske vrednosti – i to samo zbog jedne vesti, greškom poslate medijima. U slučaju kompanije Epl, treba podsetiti da je Stiv Džobs bio osoba na kojoj se zasnivala korporativna komunikacija. Bio je vizionar i lider, koji je umeo da obezbedi dijalog i protok informacija, a mediji i investitori vole jake ljude. Ali, šta se dešava kad takvi ljudi odu – kompanija trpi veliki gubitak ukoliko komunikacija nije sveobuhvatna, planirana i pravovremena. Bilo da je reč o finansijskim nepravilnostima, proizvodima s manom, štetnim glasinama ili poluistinama, okruženje u kome današnje kompanije posluju je veoma podložno kriznim situacijama, jer se onlajn vesti kreiraju u sekundi. Međutim, najvažnije je da naučimo da odnosi s javnošću nisu samo reakcije u kriznoj situaciji, nego upravljanje poslovanjem u svim situacijama koje će klijentima pokazati da je njihovo poverenje u Vašu firmu, ili proizvod – opravdano. A partnerstva i kvalitetni odnosi koje izgradimo u „mirnodopskim uslovima“, biće važni stubovi oslonca u slučaju krize.

Interna komunikacija

Kvalitetna komunikacija obezbeđuje vidljivost firme i pozicioniranje usluga ili proizvoda, ali i koherentan i uspešan tim. Istraživanja pokazuju da oko 75 odsto radnih sati na svim organizacionim nivoima provodimo u komunikaciji, a da je interna komunikacija uzrok više od 60 odsto svih menadžerskih problema. Otuda je jasno zašto loša komunikacija predstavlja najveći uzrok organizacione neefikasnosti. Istovremeno se nedovoljno umeće komuniciranja smatra jednom od deset prepreka za napredak menadžera. Zapitajte se i vi: da li vaši zaposleni prepoznaju i razumeju opšte ciljeve kompanije, kao i svoju ulogu u njihovoj realizaciji?

Paradoks Crvene kraljice

U knjizi Luisa Kerola, Alisa u zemlji čuda, Crvena kraljica kaže Alisi: „Moraš da trčiš najbrže što možeš, da bi ostala na mestu. Ako želiš da odeš negde drugde, moraš da trčiš dvostruko brže!“ Ovaj paradoks objašnjava zašto neke kompanije uspevaju na tržištu, a većina propada: ako i trčite dvostruko brže, ostajete na mestu, kao da nešto množite s nulom. Ako imate proizvode koje kupci ne traže, ili imate znanje koje nije konkurentno na tržištu, ili ako investirate i komunicirate na pogrešan način, rezultati će izostati. To će se dogoditi čak i ako radite odlično, ali niko za vas ne zna…

Autor je direktor PR agencije Chapter 4 Srbija i koordinator Programskog odbora konferencije PRilika 2014

*****

Svetski PR stručnjaci u Beogradu

U Beogradu će, 7. i 8. novembra, biti održana šesta regionalna konferencija PRilika „KOMUNIKACIJA NA (S)CENI“ posvećena odnosima s javnošću. Reč je o međunarodnom skupu koji će okupiti predavače iz cele Evrope, između ostalih tu su tri, svetski poznata, imena: Pol Holms – autor veoma važnog istraživačkog alata, koji godinama ukazuje na trendove, ali ih i postavlja, zatim Džeremi Galbrait, globalni direktor strateškog komuniciranja u jednoj od vodećih svetskih PR agencija – Burson-Marsteler i Donald Stil, stručnjak za krizne komunikacije i nekadašnji glavni savetnik za komunikacije u medijskoj kući BBC.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.