Stojanović: Agencije za istraživanje javnog mnjenja su jedan od mehanizama vladavine 1Foto: FoNet/Božana Pavlica

Politikolog analizira za Demostat u kojoj meri su nalazi agencija za istraživanje javnog mnjenja godinama unazad, umesto realnog merila stanja u društvu, u Srbiji postali propagandno oružje.

U kojoj meri su nalazi agencija za istraživanje javnog mnjenja godinama unazad, umesto realnog merila stanja u društvu, u Srbiji postali propagandno oružje u rukama vlastii zbog čega tablodidi bliski vladajućoj stranci gotovo na svakih dva meseca objavljuju nova istraživanja rejtinga, za Demostat analizira politkolog i politički analitičar Boban Stojanović.

On pre svega ukazuje na to da tržište agencija za istraživanje javnog mnjenja nije regulisano u Srbiji, te da gotovo ne postoji neki akt koji ozbiljnije uređuje na koji način funkcioniše istraživanje, kada se sme objavljivati istraživanje političkog rejtinga kao i na koji način bi trebalo da ga rade. Prema njegovom mišljenju, to bi doprinelu opštem sudu građana kome da veruju, a kome ne.

– Vladajuća stranka je to vrlo vešto počela da koristi odavno, s jedne strane kako bi podizala svoj rejting, sa druge kako bi snižavala rejting opozicije. Možda (ono) što je najčešće korišćeno jeste promocija pojedinih kandidata ili partija, kako bi one donele nekakvu odluku koja njima u krajnjoj liniji ne ide u korist – objašnjava Stojanović.

On podseća da je vlast izbacivala istraživanja kada su bili predsednički izbori, ne bi li podstakli neke pojedince da se aktiviraju. Setimo se, nastavlja Stojanović, prošle godine, kako su dizali Pokret slobodnih građana, Demokratsku stranku Srbije i Pokret obnove Kraljevine Srbije, kako bi ih ubedili da idu na izbore.

On navodi da vlast koristi agencije za različite ciljeve tako da sve i da su tržište i pravila regulisani, ni to ne bi značilo previše, jer bi SNS vrlo verovatno kršila zakone i to radila preko tabloida i svojih propagandnih glasila.

– To je jedan od njihovih mehanizama vladavine u poslednje vreme. Ništa što treba da nas iznenadi, biće toga sve više i više. S tim što meni sada deluje da je i opozicija počela slične stvari da radi, da objavljuje istraživanja javnog mnjenja koja idu njoj u korist. Odgovorili su SNS-u na tu taktiku. Naravno, sada je samo pitanje koliko ljudi će čuti istraživanje koje se pušta ne Pinku i u Informeru, a koliko će ljudi čuti istraživanje koje se prezentuje na Fejsbuk stranici političke partije ili slično – kaže Stojanović za Demostat.

U odbranu profesije, on dodaje da ne moramo da mislimo da su istraživanja koja rade poznate agencije pogrešna, nameštena ili potpuno izmišljena.

– Ja verujem da velika većina njih i te agencije koje ih rade, IPSOS, Faktor Plus i slično, da oni zaista rade istraživanja, da su ti podaci zaista pravi podaci, ali pitanje je (što) kada se prave, prave se tako da se dobije ono što odgovara onome ko je naručilac – zaključuje Stojanović.