Google napunio 25: Da li znate kako je dobio ime 1Google, foto: Credit line: Yui Mok / PA Images / Profimedia

Google danas puni 25!

„Malobrojna su imena danas tako sveprisutna kao Google. Izraz Google nije samo naziv kompanije; to je glagol-sinonim za web pretraživanje. Evo kako je do toga došlo. Web je počeo da se širi 1995. godine. Ljudi su shvatili da su nam potrebni načini za pretraživanje“, napisao je Steven Vaughan-Nichols povodom 25 godina Googlea za ZDNet.

Tekst povodom 25. rođendana Googlea u kojem Vaughan-Nichols donosi hronologiju događaja i razvoja Googlea, Index.hr je preneo u potpunosti

Pretraživači početkom devedesetih

Već sam bio iskusan u pretraživanju, počeo sam da koristim pretka interneta ARPANET. Naši alati za pretraživanje bili su grozni. Ipak, u poređenju s onim što smo mi imali, bili su fantastični. Pre nego što sam se okrenuo pisanju, prošao sam diplomski studij koristeći za istraživanje prve online baza podataka, kao što su NASA RECON, Dialog i OCLC. Zatim, kako je internet sazrevao, moglo je da se pretražuje s mrežnim programima kao što su Archie, Gopher i Wide Area Information Server (WAIS).

Međutim, kada se pojavio web, ljudi su želeli bolje alate koji su jednostavniji za korištenje. Prva od njih koja je stekla popularnost nije bila tražilica kao takva, već internet imenik. Danas ga poznajete kao Yahoo. Prvi pravi pretraživač, koji je kombinovao analizu web stranica, indeksiranje i pretraživanje, bila je opskurna akademska JumpStation 1993. godine.
Svi su koristili AltaVistu

Nakon JumpStationa sledili su brojni drugi pretraživači i to ovim redom: Infoseek, WebCrawler i Lycos. Zatim se pojavila AltaVista krajem 1995. i sve se promenilo. AltaVista je bila prvi dominantni pretraživač.

AltaVista, sa svojim jednostavnim interfejsom za pretraživanje koje bi svaki  savremeni Google korisnik prepoznao na prvi pogled, bila je revolucija u pretraživanju. Odjednom ste mogli da pronađete šta god želite na webu, a da ne znate gde je to ili da niste majstor Booleovih izraza.

Tokom njenog kratkog vrhunca od 1996. do 1997. godine, svi su koristili AltaVistu. Njen vlasnik DEC čak je ponudio i druge internet usluge, kao što je lokalna verzija AltaViste i  uslugu e-pošte. Zvuči kao bilo koja druga velika kompanija za pretraživanje koju poznajete?

Pa zašto danas ne kažemo: „Upravo sam ga pregledao na AltaVisti i mislim da nije pravi čovek za nas.“ Google nije bio puno bolji od prvog dana. AltaVista je međutim bila osuđena na propast zbog lošeg upravljanja i stalnih promena vlasništva – pet vlasnika u pet godina.

To je bilo loše za AltaVistu i dobro za dva studenta Stanforda, Larryja Pagea i Sergeja Brina. Upoznali su se 1995. godine i uopšte se nisu dobro slagali. Sledeće godine, međutim, otkrili su da imaju zajedničke interese i počeli su da rade u svojim studentskim sobama na web pretraživaču neobičnog imena Backrub.“

Googol

Na sreću, promenili su naziv svog projekta u Google. Ime je izvedeno iz reči „googol“. Googol je naziv za broj sa 100 nula nakon jedinice.

Promena imena nije bila dovoljna da Google postane popularan. Prava tajna bila je kada su smislili novu metodu za organizaciju i rangiranje ogromne količine informacija na globalnoj mreži. U to vreme, pretraživači su rangirali web stranice na osnovu broja pojavljivanja traženog pojma na stranici. Međutim, Page i Brin su smatrali da je ova metoda nedostajala jer nije davala najrelevantnije rezultate.

Umesto toga, revolucionarna ideja ovog dvojca bila je algoritam nazvan „PageRank“. Imenovan po Larryju Pageu, PageRank je funkcionisao na jednostavnom, ali revolucionarnom principu: važnost web stranice mogla je da se odredi brojem linkova koji vode ka njoj. Drugim rečima, stranica je smatrana vrednom ako je bila povezana sa mnogim drugim stranicama, posebno ako su te stranice koje su je povezivale same smatrane važnim.

Prvi put napisan u programskim jezicima Java i Python, i pokrenut na računarima Sun Ultras i Intel Pentium sa operativnim sistemom Linux, PageRank se pokazao kao prekretnica. Umesto jednostavnog brojanja ključnih reči, ocenjivao je kvalitet i relevantnost web stranica. Ovaj pristup je pružao tačnije i korisnije rezultate pretrage. Ovo je usmerilo Google ka dominaciji nad ostalim pretraživačima tog vremena.

Prva pretraga

Prva pretraga na Googlu, ona koja je pokazala razliku između njega i AltaViste, bila je za tadašnjeg predsednika  Stanforda, Gerharda Caspera. Ključno poboljšanje? AltaVista je prikazala rezultate za crtani lik dobrog duha Caspera, dok je Google odmah pronašao akademskog lidera.

Prepoznavši potencijal svoje kreacije, Page i Brin su tražili investitore i u avgustu 1998. godine dobili početnu investiciju od 100.000 dolara od suosnivača Suna, Andyja Bechtolsheima. S ovim ulaganjem su iznajmili garažu u predgrađu Menlo Parka u Kaliforniji, koja je pripadala njihovoj prijateljici i budućoj zaposlenici broj 16, Susan Wojcicki. 4. septembra 1998. godine, Google je rođen.

Ipak, Page i Brin su pre toga otišli na Burning Man. Tada, kao i sada, to je bilo ono što tehnološka industrija radi. Da bi ljudi znali šta planiraju, uključili su poznati lik Burning Mana u svoj logo. Tako je napravljen prvi Google Doodle. Danas Google poseduje više od polovine tog poznatog festivala.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari