Poziv građanima da učestvuju u donošenju odluka 1dr Aleksandar Martinović, ministar državne uprave i lokalne samouprave Foto: Promo

Portal eKonsultacije, uspostavljen odlukom Vlade Srbije, počeo je sa radom u decembru 2021. godine. Cilj uspostavljanja portala bio je da se zainteresovanoj javnosti omogući da na jedinstven i ravnopravan način, elektronskim putem, učestvuje u procesima pripreme i usvajanja dokumenata javnih politika i propisa, pri čemu im se, takođe, štedi vreme i novac. Ovo je posebno važno kada imamo u vidu da su dijalog, saradnja i partnerstvo građana i države jedna od osnovnih karakteristika savremenih demokratskih država.

Ministar državne uprave i lokalne samouprave dr Aleksandar Martinović kaže da je svrha portala da omogući učešće građana u SVIM FAZAMA procesa odlučivanja, odnosno kreiranja javnih politika – od informisanja o početku rada na određenom propisu ili dokumentu, preko konsultacija tokom njihove izrade, do sprovođenja javnih rasprava u finalnom stadijumu zakonodavnog procesa, a obavezan je za korišćenje. “To znači da su svi organi državne uprave dužni da blagovremeno, u potpunosti i u skladu sa zakonom, objavljuju sve informacije na ovom portalu u okviru procesa konsultacija i javnih rasprava iz svoje nadležnosti. Ova platforma za dijalog treba da unapredi efikasnost, transparentnost i inkluzivnost zakonodavnog procesa, omogućavajući građanima da u svakom trenutku, sa bilo kog mesta, učestvuju u procesima koji ih se direktno tiču. Na ovaj način ne samo da doprinosimo boljem kvalitetu propisa i jačanju demokratije, već se i kod samih građana stvara pozitivan osećaj da ih država poštuje i uključuje u donošenje važnih odluka. Konkretan rezultat je da je putem Portala, od početka njegovog rada, sproveden 41 proces konsultacija i javnih rasprava, dok je više od 150 građana otvorilo svoje korisničke naloge i učestvovalo u procesima”, kaže Martinović.

Kao ministar i lokalne samouprave naglašava da je ministarstvo koje vodi posebno orijentisano na reformu usluga na lokalnom nivou. “Budući rezultat Programa za reformu sistema lokalne samouprave u Republici Srbiji 2021-2025. mora da bude usmeren na unapređenje kvaliteta života građana i puno poštovanje njihovih prava, unapređenje položaja jedinica lokalne samouprave i jačanje njihovih kapaciteta, kao i značajno unapređenje kvaliteta, dostupnosti i efikasnosti javnih usluga koje su ključne za intenzivni razvoj lokalne samouprave. Rezultat toga će, posledično, biti i povećanje zadovoljstva građana pruženim uslugama, što nam je najvažnije, jer su građani bili i ostali glavni motiv i pokretač rada i unapređenja javne uprave”, kaže Martinović. On najavljuje izmene i dopune većeg broja zakona u delokrugu Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave (MDULS), poput Zakona o državnoj upravi i Zakona o lokalnoj samoupravi.
“Još jedan važan aspekt jeste intenzivan razvoj posebno važnih nadležnosti lokalne samouprave, kao što su lokalni ekonomski razvoj i podrška lokalnoj privredi, jer od njihovog jačanja i ekonomskih potencijala lokalne zajednice zavise i mogućnosti lokalne samouprave da razvija svoje druge javne usluge. Jedna od ključnih aktivnosti koje će se realizovati u okviru tog cilja je izrada metodologija za merenje zadovoljstva građana i korisnika pruženim uslugama lokalne samouprave, a planirano je da se prva istraživanja sprovedu tokom 2023. godine. Još jedan od prioriteta u ovom mandatu će svakako ostati i unapređenje administrativnih kapaciteta, a u narednoj godini nastojaćemo da dodatno razvijamo procese u celoživotnom stručnom usavršavanju”, planovi su MDULS.

“Sve što radimo u okviru reforme javne uprave radimo sa ciljem stvaranja ‘Uprave po meri svih nas’, kako mi u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave volimo da kažemo”, dodaje Martinović. “Cilj nam je da građanima omogućimo da na najbrži i najefikasniji mogući način, uz uštedu značajnog vremena i novca, obave bilo koji proces koji imaju sa državnom upravom i lokalnom samoupravom, kao i da on bude prilagođen savremenim potrebama, ali i potrebama različitih grupa građana. U tom smislu, rezultata je mnogo. Pre svega, zahvaljujući digitalizaciji i razvoju elektronskih usluga, građani danas mogu sve da završe elektronski i to na Portalu eUprava, gde im je na raspolaganju čitav niz usluga, koje pokrivaju različite oblasti života i poslovanja. Trenutno u Srbiji ima 1.500.000 eGrađana, odnosno građana koji imaju kreiran korisnički nalog na Portalu. Dodatna korist je to što građani dokumenta koja su nekada dobijali u papiru sada mogu da dobiju kroz tzv. elektronsko sanduče. Međutim, i oni koji nisu eGrađani i koji žele fizički da odu na šalter uprave mogu da osete razne pogodnosti reforme javne uprave. To govorim najpre u smislu što službenici od njih više ne mogu da zahtevaju da sami prikupljaju podatke, jer su državni organi sada dužni da međusobno razmenjuju podatke iz službenih evidencija, u roku koji je propisan zakonom. To znači da više nema onog čuvenog FT1P, odnosno ‘fali ti jedan papir’. Samo ove godine, od 1. januara do 1. decembra institucije su razmenile blizu 50 miliona podataka, što znači da građani toliko puta nisu fizički išli od šaltera do šaltera”, kaže Martinović.

Razvojem digitalne uprave u Srbiji građanima do danas ušteđeno 350 miliona sati čekanja, kaže on. “Sav naš trud uložen u transformaciju javne uprave pokazao se naročito dobrim i uspešnim u situaciji smanjenog kretanja, što je bio slučaj u krizi izazvanoj pandemijom koronavirusa. Ova dostignuća rezultirala su i značajnim poboljšanjem pozicije Srbije u Izveštaju UN o razvoju elektronske uprave za 2022. godinu, kojim je naša država svrstana među zemlje sa veoma visokim indeksom razvijenosti eUprave i jedna je od deset zemalja koje su najviše napredovale u domenu digitalizacije javne uprave, a nalazimo se i u samom svetskom vrhu kada je reč o upotrebi elektronskih usluga”, objašnjava. Martinović ističe i uspostavljanje Centralnog registra stanovništva, zahvaljujući čemu se podaci koji se odnose na stanovništvo Republike Srbije prvi put nalaze na jednom mestu, u elektronskom obliku, što opet doprinosi efikasnijem vođenju različitih postupaka.

“Na kraju, želim da istaknem i da smo proteklih nekoliko godina veliki akcenat stavili na digitalizaciju u procesima izgradnje kapaciteta i stručnog usavršavanja zaposlenih u našoj javnoj upravi, budući da od njihovih potencijala, znanja i veština najdirektnije zavisi uspeh svih reformskih procesa koje sporovodimo i preobražaj naše javne uprave u savremenu, transparentnu, odgovornu i profesionalnu upravu, u skladu sa evropskim praksama i standardima. Digitalizacija i primena različitih metoda učenja na daljinu omogućili su da programi obuka Nacionalne akademije za javnu upravu budu dostupni svim zaposlenima, od državnog do lokalnog nivoa, a za pet godina, od osnivanja do danas, ova institucija imala je gotovo 50.000 polaznika obuka. Otišli smo i korak dalje i započeli praksu podrške našim potencijalnim, budućim kadrovima – studentima, da još u toku školovanja steknu prvo praktično iskustvo u struci, unaprede svoja znanja i veštine i pripreme se za izlazak na konkurentno tržište rada. Putem inkluzivnih digitalnih platformi, specijalno kreiranih za ovu namenu, organizovali smo izuzetno posećene sajmove stručne prakse, a sve u okviru naše inkluzivne politike u osnaživanju i zapošljavanju mladih, koja je prepoznata i nagrađena i od relevantnih međunarodnih institucija”, zaključuje ministar državne uprave i lokalne samouprave.

Šta je JUM?

MDULS već četvrtu godinu za redom pomaže uspostavljanje jedinstvenih upravnih mesta u gradovima i opštinama širom Srbije. JUM je jedno fizičko mesto gde građani mogu da završe više poslova i dobiju više informacija i usluga. Do sada je uloženo ukupno 257 miliona dinara budžetskih sredstava u uspostavljanje 42 jedinstvena upravna mesta u Srbiji, a u budžetu Ministarstva za 2023. godinu izdvojeno je još 88 miliona dinara za realizaciju ovog projekta u narednom periodu.

EU za tebe

U proteklom periodu EU je podržala veliki broj projekata za unapređenje rada javne uprave i koncipiranje uprave kao servisa građana. Podsetimo, samo u poslednje tri godine, Evropska unija je podržala reformu javne u prave u Srbiji sa 63 miliona evra direktne budžetske bespovratne pomoći, delom utrošene u razvoj, modernizaciju i digitalizaciju pružanja usluga, od čega građani imaju direktnu i opipljivu korist.

Poziv građanima da učestvuju u donošenju odluka 2
Foto: Promo

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari