Kultura sećanja je zasnovana na validnim podacima, a ne na mitovima, legendama i usmenim predanjima. Ona nas upozorava na tamnu stranu prošlosti, koju nemamo pravo da zaboravimo, a koja treba da nam posluži kao udžbenik iz koga ćemo učiti o dobrim i lošim stranama pojedinaca, organizacija i društva u celini – izjavio je juče ministar prosvete Srđan Verbić, otvarajući trodnevni seminar „Istorijski pristup Holokaustu i masovnim zločinima na Balkanu“. Seminar organizuju Ministarstvo prosvete i Memorijal holokausta iz Pariza, a u njemu učestvuje 40 nastavnika istorije iz Srbije i istoričari iz Francuske, Nemačke, Švedske i Engleske.


Verbić je rekao da nastavnici istorije treba da prate razvoj istorijske nauke i da u skladu sa novim saznanjima predstavljaju prošlost onakvu kakva jeste, a ne kakvu bismo možda želeli da vidimo.

– Pamtiti ne znači svetiti se, već uočavati dobre i loše strane pojedinaca i organizacija, učiti na primerima i razvijati novo vreme i društvo na temeljima demokratskih vrednosti, poštovanja ljudskih prava i interkulturnog dijaloga – rekao je Verbić.

Ambasador Nemačke u Srbiji Aksel Ditman kaže da je sećanje na Holokaust dužnost svih koji žive u Nemačkoj i da je uveren da će nastavnici istorije uspešno izučavati prošlost i predstavljati istinu, ne samo radi čuvanja sećanja, već i da bi se izvukle pouke i sprečilo ponavljanje takvih zločina.

– Holokaust i drugi genocidi tog tipa su specifični jer su bazirani na ideologiji, ali sprovedeni u državnoj organizaciji sa ciljem i namerom da se ceo jedan narod zbriše sa teritorije te države. To su jedinstveni primeri do čega može da dovede predrasuda koja podrazumeva i nepoverenje i podozrenje, što potom dovodi do diskriminacije i potpune izolacije, da bi se na kraju završilo masovnim ubistvom. Potrebno je da deca shvate da Holokaust i slični zločini nisu nastali preko noći, da je njihova osnova nastala mnogo ranije i razvijala se, dok to nije postala politička akcija – rekao je za Danas Ruben Fuks, predsednik Saveza jevrejskih opština Srbije.

On napominje da je od učenja činjenica o holokaustu mnogo važnije da deca steknu stav. Kako kaže, cilj nastavnika treba da bude „da provocira neku promenu kod svojih đaka, da bi sami razmišljali i zauzeli stav na osnovu činjenica koje su im date“.

Biljana Stojanović, iz Ministarstva prosvete navodi da je cilj seminara da se nastavnici osposobe da o holokaustu ne pričaju kroz broj žrtava i koncentracionih logora već o sudbinama tih žrtava, profilu zločinaca i posebno nemim posmatračima. Ona je dodala da je Srbija od 2008. aktivno uključena u programe obrazovanja o holokaustu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari