Škole su i dalje dužne da raspisuju javnu nabavku prilikom izbora turističke agencije preko koje će učenici ići na ekskurziju i nastavu u prirodi. Poslednjim izmenama Zakona o javnim nabavkama škole nisu izuzete od te obaveze, jer Ministarstvo finansija nije prihvatilo argumente kolega iz prosvete i turizma da novac, kojim roditelji plaćaju putovanja preko računa škole, ne treba tretirati kao budžetski.

U praksi se ponovo dešava da deo škola raspisuje javnu nabavku dok drugi svesno izbegavaju zakon i zaobilaze tender tako što roditelji ekskurzije i druga đačka putovanja plaćaju direktno turističkim agencijama. Zbog nesposobnosti nadležnih da konačno uvedu red u ovu oblast domaća turistička privreda pretrpela je prošle školske godine velike gubitke, jer su mnoge škole odustale od putovanja.

S druge strane, roditelji su dovedeni u dilemu koja do danas nije rešena – da li decu šalju preko škole ili plaćaju klasičan turistički aranžman, za koji, u slučaju propusta, odgovornost ne snose ni direktor ni nastavnici.



 

Pomoćnik ministra prosvete Ljubiša Antonijević kaže za Danas da je pitanje odgovornosti škole ostalo nedorečeno, jer se po kalendaru, planu i programu i zakonima škola pojavljuje kao organizator ekskurzije, nastave u prirodi, izleta i drugih putovanja. S druge strane, dodaje, roditelji preuzimaju odgovornost sklapanjem ugovora direktno s agencijom i sa time škola nema ništa, jer postupak javne nabavke nije preko nje išao.

Iako je još pre pola godine bilo najava da su ministri finansija, prosvete i turizma uspeli da se saglase da novac roditelja ne treba posmatrati kao budžetski, te da javna nabavka nije potrebna za izbor ponuđača za organizaciju đačkih putovanja, stvari su se u međuvremenu promenile. Ni posle niza sastanaka i dopisa koje su uputili nadležni iz ministarstava prosvete i turizma, Ministarstvo finansija nije uvažilo njihove argumente.

– Ministarstvo prosvete nema podatke koliko je škola sprovelo tender za izbor agencije, a koliko je ponude prikupljalo putem oglasa. Dešava se u praksi da škole postupaju na ovaj drugi način, jer nemaju obučene pravnike ni odgovarajuće stručne službe koje mogu da sprovedu postupak javne nabavke. To u osnovi nije kršenje zakona, ali je u suprotnosti sa našim krovnim zakonom, jer se roditelji sklapanjem ugovora direktno sa agencijom praktično odlučuju na turistički aranžman – ističe Antonijević, napominjući da je Ministarstvo prosvete učinilo sve što je moglo, ali da je odluka na Ministarstvu finansija.

S druge strane, Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije  turističkih agencija JUTA, nadu polaže u predstojeće izmene Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.

– U taj zakon trebalo bi da bude unet član da za organizaciju omladinskih i učeničkih putovanja bliže odredbe propisuje ministar pravilnikom i tom slučaju mogla bi da se izbegne javna nabavka. Međutim, ne znam šta se dešava sa tim zakonom i kako glasi finalni tekst – kaže Seničić.

On kaže da polovina škola raspisuje javnu nabavku, „posebno direktori koji se plaše za svoju poziciju“ dok oni „odvažniji, koji znaju svu problematiku“, rade po pravilniku Ministarstva prosvete. Seničić kaže da je prosvetna inspekcija kontrolisala škole, ali da „nema informaciju da je proizvelo posledice to što je škola ponude prikupljala putem oglasa“.

Ljubiša Antonijević ističe da dosad nije bilo problema pri organizaciji đačkih putovanja, napominjući da je Ministarstvu najvažnija bezbednost učenika, kao i da se ne izgubi vaspitna funkcija ekskurzije i nastave u prirodi, ali da „ostaje nedorečeno pitanje odgovornosti direktora i škole ako bi se desilo nešto nepredviđeno“.

Za turističku privredu problema je mnogo.

– Nama ne bi bio problem da roditelji plaćaju direktno agencijama ako bi škola mogla da garantuje da će roditelji izvršiti svoje obaveze. Ali pošto škola nije potpisnik ugovora, već samo posrednik, ona ne može da insistira da roditelji izmire dugovanja, već ostaje agencijama da ih jure. Samo za prošlu godinu imamo 30 odsto nenaplaćenih potraživanja po tom osnovu, što dodatno komplikuje rad agencija – kaže Seničić.

On ukazuje da se javnom nabavkom bira najjeftiniji ponuđač, što ne sme da bude ključni kriterijum pri izboru agencija preko kojih će učenici ići na ekskurziju.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari